وزیر امور خارجه:

وزیر خارجه عراق با اشاره به گفتگوها میان ایران و عربستان اظهار کرد: گفتگوها با مشارکت دستگاه های امنیتی دو کشور برگزار شده البته از وزارت خارجه هم افرادی بودند.

به گزارش منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست خبری با وزیر خارجه عراق گفت: در این جلسه بر لغو روادید زمینی تاکید شد. امیدواریم باتوجه به فاصله گرفتن از کرونا بتوانیم رفت و امد زمینی دو کشور را شاهد باشیم. صنعت توریسم نقش مهمی در توسعه مناسبات دارد.

وی ادامه داد: ما آرزومند هستیم که طرف عراقی با جدیت پیگیری کند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی با خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر زیارتی و سیاحتی داشته باشند. روابط عمیق، ممتاز و راهبردی دو کشور در شرایطی قرار دارد که می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در هفت ماه گذشته حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر زمان مشابه گسترش پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که در جریان رایزنی‌های امروز با فواد حسین در ارتباط با آخرین تحولات یمن نیز گفت‌وگو کردیم، گفت: ما از استقرار و برقراری آتش‌بس موقت در یمن استقبال می‌کنیم و بر لغو محاصره انسانی و انجام گفت‌وگوهای یمنی- یمنی تاکید داریم. ما معتقدیم در صورت پایداربودن آتش‌بس، لغو محاصره انسانی و گفت‌وگو بین تمامی طرف‌های یمنی بدون هرگونه مداخله خارجی مردم یمن می‌توان نسبت به آینده خود بهترین تصمیم را بگیرند.

وی همچنین با بیان این که در این دیدار در مورد مسائل سوریه نیز صحبت کردیم، گفت: بخشی از خاک سوریه همچنان در اشغال پایگاه‌های نظامی قرار دارد که بدون هماهنگی با دولت مرکزی سوریه در این کشور حضور دارند. ما مخالف این موضوع هستیم و تاکید بر این داریم که باید مردم سوریه در سایه استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی خود نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این دیدار آخرین تحولات افغانستان نیز مورد توجه قرار گرفت. ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. چند روز پیش اتفاق ناگواری در برابر سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری ما در هرات رخ داد. دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات به سرکنسولگری کشورمان مراتب ناخرسندی خود را از این موضوع اعلام کرد و این اقدام را به صراحت محکوم کرد. امروز نیز جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در برابر نمایندگی ایران در افغانستان با اهدای گل تلاش کردند که نشان دهند که دشمنان مشترک دو کشور قادر نخواهند بود که با توطئه‌افکنی باعث فاصله‌گرفتن دو ملت ایران و افغانستان از یکدیگر شوند. ما شناسایی هیات حاکمه موقت افغانستان را منوط به تشکیل دولتی فراگیر در این کشور می‌دانیم.

امیرعبداللهیان افزود: توافقی در خصوص منابع ارزهای مسدود شده صورت گرفته و روز گذشته هیأتی از منطقه به تهران آمدند و جلساتی با مقامات اقتصادی و بانک مرکزی داشتند و در مورد آزادسازی منابع مسدود شده توافقات اولیه را به عمل آوردیم. توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.

فواد حسین در ادامه گفت: امنیت ملی ایران و عراق با وضعیت منطقه مرتبط است. زمانی که مشکل امنیتی میان دو کشور باشد باید از طریق گفتگو‌ حل شود. درها در بغداد برای گفتگوهای امنیتی باز هست امیدوارم در تهران هم درها باز باشد. برخی شکایات درباره مشکلات امنیتی داشتیم اما این مسایل را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در نشست‌هایی که با طرف‌های ایرانی داریم یک موضوع ثابت، زیارت اماکن مقدسه در عراق توسط ایرانی‌ها و تسهیل این سفرهاست. در این دیدار نیز در مورد این سفرهای زیارتی گفت‌وگو کردیم و امیدواریم که بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای اتباع ایرانی جهت انجام این سفرهای زیارتی فراهم کنیم.

وزیر خارجه عراق با اشاره به گفتگوها میان ایران و عربستان اظهار کرد: گفتگوها میان ایران و عربستان ادامه دارد و برای مدتی متوقف شد. گفتگوها با مشارکت دستگاه های امنیتی دو کشور بوده است البته از وزارت خارجه هم افرادی بودند.

وزیر خارجه عراق با بیان این که بغداد از ایجاد آتش‌بس در یمن استقبال کرده است، افزود: امیدواریم که گفت‌وگوها در مورد یمن در راستای حل این بحران ادامه پیدا کند و این بحران از طریق راه‌ حل مسالمت‌آمیز حل شود.

فواد حسین همچنین به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: در سوریه نیازمند ثبات هستیم. ثبات در سوریه در وضعیت امنیتی عراق تاثیرگذار است و ما نیز با طرف ایرانی هم‌نظر هستیم که باید به سوریه کمک کنیم تا بتواند امنیت، استقرار و ثبات در این کشور برقرار کند و تمام تلاش‌هایمان را در این مسیر ادامه می‌دهیم.

کدخبر: 77453 تاریخ انتشار