بازار سرمایه دیروز پس از شروع پرعرضه، درنهایت توانست با افزایش قیمت در اکثریت سهام کار خود را به پایان برساند. شاخص کل بورس با افزایش ۰.۵ درصدی بر فراز قله ۱.۴۷۵ میلیون واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن با ثبت شرایطی بهتر، ۰.۸۶ درصد رشد را به ثبت رساند. صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی، چندرشته‌ای صنعتی و فراکاب نسبت به دیگر صنایع شرایط بهتری را دنبال کردند.

به گزارش منیبان؛ ارزش معاملات نسبت به روز گذشته افزایش داشت و با ثبت عدد ۵۹۱۹ میلیارد تومان به مرز کانال ۶هزار میلیارد تومانی رسید. ورود پول در بازار دیروز نیز ادامه داشت و شاهد ورود ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی به چرخه معاملات بودیم. خروج پول نسبتا سنگین از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز ادامه‌دار بود و ۲۰۲ میلیارد تومان پول از این صندوق‌ها خارج شد.

با توجه به روند بازار دیروز مشخص است که تمایل زیادی برای کاهش قیمت بیشتر سهام دیده نمی‌شود و خریداران در محدوده‌های منفی دامنه نوسان پرقدرت ظاهر می‌شوند و دست به خرید سهام ارزنده می‌زنند. حال ببینیم در پیش بینی بورس امروز انتظار چه اتفاقاتی را در بورس امروز باید داشته باشیم.

 

دلار به کمک بورس آمد؟

افزایش قیمت دلار در میانه معاملات بورس دیروز یکی از دلایل برگشت روند به سمت محدوده‌های مثبت بود. دلار در بازار آزاد دیروز برای بار چندم وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد و صنایع دلاری را با افزایش تقاضا همراه کرد. صنعت پتروشیمی یکی از مهم‌ترین صنایعی است که افزایش نرخ دلار می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های آن محسوب شود که در معالات دیروز نیز توانست جز صنایعی با بیشترین بازدهی و ورود پول باشد.

توقف طولانی مدت مذاکرات وین و صحبت‌های ضد و نقیض از دستیابی و یا اختلافات حل نشده در مذاکرات، باعث شده است که دلار در محدوده‌های نسبتا بالایی نوسانات اندکی داشته باشد. در این لحظه قیمت دلار کمی از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرده است اما اگر همچون روزهای گذشته در همین حوالی بایستد، می‌تواند دلیل محکمی برای رشد بورس باشد.

 

روز سرنوشت‌ساز برای ادامه صعود بورس

معاملات امروز را می‌توان از دو منظر تحلیل تکنیکال و همچنین افزایش دامنه نوسان بررسی کرد. امروز دوشنبه بیست و نهم فروردین، نخستین روز افزایش دامنه نوسان به ۶ درصد است که باید منتظر ماند و واکنش بازار به این موضوع را بررسی کرد. افزایش دامنه نوسان شاید در کوتاه مدت باعث ایجاد هیجاناتی شود اما تاثیر بلند مدت آن در بسیار مهم‌تر و قابل توجه‌تر است زیرا باعث کارایی بیشتر بازار سرمایه خواهد شد. به طور کلی از این منظر با توجه به روزهای گذشته، پیش‌بینی می‌شود که امروز واکنش فعالان به این موضوع مثبت باشد.

از دید تکنیکالی روز مهمی برای بورس محسوب می‌شود. شاخص کل بورس اگر بتواند امروز کندل مثبت قدرتمندی را به ثبت برساند، می‌تواند محدوده فرسایشی مشخص شده در تصویر را پشت سر بگذارد. در صورت توانایی شاخص بورس برای عبور از مقاوت ذکر شده، هدف بعدی محدوده ۱.۵۳۵ تا ۱.۵۴۸ میلیون واحدی خواهد بود که احتمالا با قدرت مناسبی نیز ادامه یابد. اما در صورت افزایش دوباره عرضه‌ها، احتمال سکون شاخص کل در محدوده‌های فعلی برای مدتی پیش‌بینی می‌شود.

به طور کلی با توجه به شرایط ایجاد شده و روند برگشتی و صعودی معاملات، پیش‌بینی می‌شود که بازار امروز متعادل و به سمت مثبت حرکت کند و به مرور اندکی عرضه‌ها افزایش یابد.

کدخبر: 78130 تاریخ انتشار