فولاد و سپاهان شرایط متفاوتی در لیگ قهرمانان آسیا دارند.

 

به گزارش منیبان؛ فولاد و سپاهان به پنجمین بازی‌شان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان رسیده‌اند. دیدارهایی بسیار مهم و کلیدی برای صعود و رسیدن به مرحله حذفی. در منطقه غرب، 5 تیم صدرنشین گروه‌ها به علاوه 3 تیم برتر دوم راهی مرحله بعدی می‌شوند. هرچقدر خیال فولاد برای صعود، راحت است، سپاهان دغدغه‌های زیادی دارد.

* فولاد و مسیر مستقیم و مشخص

تیم نکونام با 8 امتیاز روی پله اول قرار دارد و پس از آنها، شباب الاهلی امارات با 6، الغرافه قطر با 5 و آخال ترکمنستان با یک امتیاز، صاحب رتبه‌های دوم تا چهارم هستند. فولاد در بازی پنجم به مصاف الغرافه می‌رود که در بازی رفت، به طرز عجیبی از دست تیم نکونام فرار و با امتیاز، زمین را ترک کرد. برد فولاد در این بازی، صعود آنها را قطعی می‌کند چون با توجه به امتیاز تیم‌ها در گروه‌های دیگر، 11 امتیاز برای رسیدن به مرحله بعدی کافی است. فولاد حتی با گرفتن یک امتیاز هم، سرنوشت را در دستان خودش خواهد داشت ولی با توجه به اینکه، پیروزی شباب الاهلی برابر آخال، تقریبا قطعی است آنگاه رویارویی دو تیم 9 امتیازی در روز آخر، تعیین‌کننده می‌شود. در هر حال، فولاد باید بعد از بازی پایانی، جایگاهش در جدول را بشناسد ولی نباختن برابر تیم استراماچونی، کلید صعود از این گروه است. 

* سپاهان و انبوهی از اما و اگرها

واقعیت درباره سپاهان این است که تیم نویدکیا با گرفتن تنها یک امتیاز از 9 امتیاز آخر، کار خودش برای صعود از این گروه را بسیار سخت کرده و به انبوهی اما و اگر سپرده است. الدحیل 9 امتیازی و التعاون 7 امتیازی بالاتر از سپاهان 4 امتیازی قرار دارند و خطر پاختاکور 3 امتیازی هم هست. سپاهان در بازی پنجم به مصاف پاختاکور می‌رود و هر نتیجه‌ای جز برد، پایان کار آنها را در لیگ قهرمانان رقم خواهد زد. نکته اصلی اینجاست که سپاهان برای صعود از این گروه، بایستی در هر 2 بازی پیش رویش برنده شود و این مرحله را با 10 امتیاز پایان دهد. حتی در این حالت هم، کار تیم نویدکیا وارد لابیرنت معادلات می‌شود.

 

اگر الدحیل در بازی با التعاون برنده شود، کارش در این مرحله را با 12 امتیاز تمام می‌کند (آنها در بازی پایانی با سپاهان مصاف می‌دهند) و باز هم امتیازی بیشتر از سپاهان دارند که در بهترین حالت، 10 امتیازی می‌شود. این نتیجه یعنی شکست التعاون اصلا به سود سپاهان نیست چون با فرض تقریبا قطعی برد تیم عربستانی در روز پایانی برابر پاختاکور، آنها هم 10 امتیازی می‌شوند و چون در بازی رودررو برابر سپاهان، نتیجه بهتری گرفته‌اند، تیم نویدکیا حذف خواهد شد.

مساوی در رویارویی التعاون و الدحیل به علاوه برد التعاون برابر پاختاکور در روز آخر، سپاهان و الدحیل را 10 و التعاون را 11 امتیاز می‌کند. در این حالت، سپاهان باید در روز پایانی، نتیجه‌ای بگیرد که شکست یک صفر در دور رفت برابر تیم قطری را پوشش بدهد: برد با اختلاف 2 گل. راه دیگری وجود ندارد چون برد با یک گل، کار را به تفاضل گل می‌کشاند که اوضاع سپاهان بسیار وخیم است. 

و حالا شاید بهترین اتفاق برای سپاهان: برد التعاون برابر الدحیل و 10 امتیازی شدن آنها و کشیدن کار صعود به رویارویی پایانی بین سپاهان 7 (بعد از بردن پاختاکور در بازی پنجم) و الدحیل 9 امتیازی (که در بازی پنجم به التعاون باخته است). در این حالت حتی همان برد یک گله هم، سپاهان را روی پله دوم قرار می‌دهد.

واضح است که اولا سپاهان راهی برای صدرنشین شدن در این گروه ندارد و ثانیا باید هر 2 بازی پیش رویش را برد، 10 امتیازی شود و به انتظار تیم‌های دوم گروه‌های دیگر بماند که امتیاز کمتری داشته باشند. درحقیقت اینطور باید گفت که سرنوشت صعود سپاهان در دست خودش نیست و آنها حتی با بردن هر 2 بازی بعدی هم شاید راهی مرحله بعدی نشوند.

منبع: فوتبالی

کدخبر: 78826 تاریخ انتشار