تب کریمه کنگو از جمله بیماری مشترک میان انسان و دام است که در فصول گرم خطر شیوع آن افزایش می‌یابد.

به گزارش منیبان؛ با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال ضروری است شهروندان مواردی را رعایت کنند.تب کریمه کنگو و راه‌های پیشگیری از شیوع آن

    از آنجاییکه کنه‌ها عامل اصلی شیوع این بیماری هستند، باید از قرار گرفتن در محل نگهداری دام یا تماس با دام آلوده به کنه خودداری شود.

    گوشت، خون و دیگر ترشح‌های دام بیمار در انتقال بیماری به انسان نقش بسزایی دارد، بنابراین شهروندان باید فرآورده‌های خام دامی خود را از مراکز مجاز زیر نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

    مصرف کنندگان باید به برچسب بهداشتی و مُهر دامپزشکی روی لاشه‌های مجاز عرضه شده در محل‌های فروش توجه داشته باشند و هنگام آماده سازی گوشت برای پخت، حتما از دستکش استفاده شود.

    مطالعه‌های علمی نشان می‌دهند که ویروس در گوشت و آلایش خوراکی جگر بعد از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد غیر فعال می‌شود.

    شهروندان برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از لمس و مصرف گوشت تازه لاشه‌های کشتار غیر مجاز پرهیز کنند.

    رعایت اصول بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) از سوی کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت الزامی است.

    افرادی که در تماس با دام زنده قرار دارند اصول بهداشتی فردی را رعایت کرده و به هیچ وجه در صورت مشاهده کنه روی بدن دام، از جداسازی کنه با دست خودداری کنند.

کدخبر: 79693 تاریخ انتشار