صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت حق‌التدریس معلمان، اظهار کرد: با پیگیری وزیر آموزش و پرورش، پرداخت حق‌التدریس معلمان با حقوق‌شان از فروردین ماه امسال(۱۴۰۱) آغاز شده است و از این پس ادامه دارد.

به گزارش منیبان؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مطالبات جدی معلمان، پرداخت به موقع حق‌التدریس آنها بود زیرا با حقوق‌شان پرداخت نمی‌شد و تبدیل به معوقه می‌شد.

ستاری‌فرد با بیان اینکه استفاده از حق‌التدریس معلمان به منظور جبران کمبود نیروی انسانی صورت می‌گیرد، افزود: گلایه معلمان از عدم پرداخت به موقع حق‌التدریس آنها بود که گاهاً پرداخت آن تا ۶ ماه حتی بیشتر به تعویق می‌افتاد.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه پرداخت حق‌التدریس در تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، صراحتا اعلام شد، با همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش به دنبال این هست که اولا مطالبات فرهنگیان انباشته نشود و ثانیاً در موعد مقرر حق‌‌التدریس فرهنگیان پرداخت شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: برنامه وزارتخانه، این است که حق‌التدریس معلمان به صورت ماهیانه و در انتهای هر ماه پرداخت شود.

 

رتبه‌بندی شامل حق‌التدریس‌ها نمی‌شود

در روزهای گذشته نیز، شهرام جمالی، فعال صنفی عضو کانون صنفی معلمان استان البرز با تاکید بر برخی مشکلات معلمان غیررسمی به بحث آمار و تعداد این افراد اشاره و افزود: تعداد معلمانی که به شکل حق‌التدریسی تا قبل از سال ۹۲ در آموزش و پرورش به کار گرفته شده‌اند بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی این وزارتخانه حدود ۸۸ هزار نفر اعلام شده یعنی در حدود ۱۵ درصد کل معلمان. البته در این آمار، معلمان آزاد که در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند، لحاظ نشده‌اند. اما با توجه به اینکه آمار رسمی از تعداد معلمان حق‌التدریس از سال ۹۲ به بعد اعلام نشده و همچنین درنظر گرفتن کسری نیروی شدید در آموزش و پرورش که خصوصاً در دهه اخیر نمود بیشتری داشته، حتی در صورت استخدام تمام معلمان حق‌التدریس مشمول قانون بازهم تعداد کل معلمان حق‌التدریس بیش از ۱۵ درصد کل معلمان خواهد بود.

او با اشاره به اینکه بخش قابل اعتنایی از نیروهای غیررسمی حق التدریس نبوده بلکه خرید خدمتی و بازنشسته هستند و برخی دیگر معلمان رسمی هستند که با شرایط کاری حق التدریسی وقت استراحت خود را به کار اختصاص می‌دهند، اضافه کرد: در محاسبه حجم نیروی حق التدریسی نباید افراد دارای شغل ثابت حق التدریسی را حساب کرد بلکه باید «ساعت‌های کار حق التدریسی» افراد را حساب کنیم. در این شرایط هرسال وعده استخدام بخشی از حق التدریسی‌ها داده می‌شود که متاسفانه امسال نیز زمان اعلامی برای استخدام به مهرماه موکول شد.

منبع: فارس

کدخبر: 79750 تاریخ انتشار