آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کودکان و بزرگسالان بوده و در آمار ابتلا به آن در خوزستان از متوسط کشوری بالاتر است.

به گزارش منیبان؛ حانیه راجی، فوق تخصص بیماری‌های ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از بیماری آسم رنج می‌برند و شیوع آن با توجه به شرایط محیطی در حال افزایش است.آلودگی هوا یکی از علل ابتلا به آسم

راجی با بیان اینکه شیوع این بیماری در ایران و در جمعیت کودکان نیز همانند سایر کشور‌های جهان روند افزایشی نشان می‌دهد، افزود: حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد کودکان، حدود ۸ تا ۱۰ درصد افراد بالغ و حدود ۸.۵ درصد بزرگسالان با بیماری آسم دست و پنجه نرم می‌کنند.

او با اشاره به انجام مطالعه‌ها و تحقیق‌ها در خصوص شیوع آسم در خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: نتایج نشان می‌دهند که به دلیل شرایط محیطی و اقلیمی، شیوع این بیماری در استان از متوسط کشوری بالاتر است که موضوعی قابل اهمیت محسوب می‌شود.

راجی با بیان اینکه آسم تاثیرات ژنتیکی دارد، اضافه کرد: در خانواده‌هایی که این بیماری شایع‌تر است، احتمال ابتلای سایر افراد نیز بیشتر از سایر خانواده‌ها خواهد بود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه می‌گوید: عوامل زیست محیطی از جمله؛ آلودگی هوا، عوامل آلرژیک، گرده گلها، آلاینده‌های موجود در منزل نظیر سوسک، مایت و دبری حشرات و همچنین وجود حیوانات خانگی نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ایفا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه بیماری آسم در افراد مختلف، متفاوت است، افزود: آسم شدید علائم قابل مشاهده و تشخیصی بیشتری دارد و فرد مبتلا راحت‌تر ابتلا به این بیماری را می‌پذیرد، همچنین آسم خفیف متناوب، آسم خفیف مداوم، متوسط و... نیز وجود دارند که علائم نیز کاملا متفاوت هستند.

به گفته راجی؛ تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه از علائم شایع بیماری آسم هستند که ممکن است افراد یک یا چندین علامت را بروز دهد.

او می‌گوید: برخی افراد از آسم ترس دارند و آن را بیماری سخت و بدون درمان می‌دانند، این در حالی است که با درمان‌های ساده، قابل کنترل است و فرد مبتلا می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

حانیه راجی گفت: این باور غلط در برخی افراد رایج است که دارو‌های استنشاقی و اسپری‌ها اعتیادآور هستند و نباید از آن‌ها به طور مداوم استفاده کرد، در صورتیکه این بیماری التهابی و عودکننده است و در شرایط و فصول مختلف ممکن است علائمی نشان دهد و هیچ ارتباطی به مصرف دارو‌ها ندارد.

فوق تخصص بیماری‌های ریه عنوان کرد: کسانیکه به آسم مبتلا هستند، با درمان مناسب می‌توانند به فعالیت ورزشی و حرفه‌ای خود ادامه دهند و محدودیتی برای فعالیت‌های مختلف وجود ندارد.

به گفته راجی؛ آلودگی هوا و انواع آلاینده‌ها به عنوان یک عامل محیطی می‌تواند در درازمدت هم باعث ایجاد بیماری شود و هم منجر به تشدید آن و در نتیجه افزایش مراجعه افراد مبتلا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و حتی بستری شود.

کدخبر: 81968 تاریخ انتشار