رئیس کل پیشین بانک مرکزی خطاب به زاکانی:

رئیس کل پیشین بانک مرکزی گفت: شما نمی توانید یک دلار جابجا کنید مگر می شود که بگویید مشکلات داخلی است.

به گزارش منیبان، عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در کلاب هاوس گفت: میخواهند بگویند همتی بانی وضع موجود است. حتما خواهش می‌کنم 4 صفحه برنامه ای که من موقع شروع به کار در بانک مرکزی به آقای روحانی ارائه دادم را مطالعه کنید. من همه اتفاقات را پیش بینی کرده بودم و گفتم این مسیر و این تحریم ها، در کشور اتفاق می افتد اما آمدم و مسئولیت قبول کردم. خیلی ها گفتند چرا مسئولیت قبول می کنید شما که شرایط را می دانید من هم گفتم، ایرانی هستم و می خواهم به کشور خدمت کنم. کشور به من نیاز دارد و باید کمک کنم. آمدم کمک کردم و خوشحالم که در آن مقطع، خدمت دوستان بودم.

او افزود: هرچه می خواهند بگویند من به وظیفه خود عمل کردم. دو سال در شدیدترین فشارها و با 12 میلیارد تومان ارز، کشور را با کمک همکاران و دولت اداره کردیم. این ظلم است خود آقای رییسی به عنوان رییس وقت قوه قضاییه، در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی بودند و در جریان مشکلات هستند. آقای رئیسی در همه تصمیمات چه ارز 4200 تومانی و چه تورم حضور داشتند زیرا درباره مسائل عمده آنجا بحث می کردیم و بعد خدمت رهبری برای تایید و ابلاغ می‌فرستادیم. اینکه بگوییم اینها (دولت یازدهم، دوازدهم) مسبب اصلی بودند درست نیست، مسبب اصلی تحریم است.

همتی اظهار کرد: آقای صادق حسینی گفتند که یکی از اساتید محاسبه کرده که 80 درصد مشکلات داخلی و 20 درصد خارجی است من این را قبول نمی کنم. سالی 45 میلیارد دلار به طور میانگین کشور درآمد ارزی داشته و در سال 98 و 99 این مقدار به متوسط سالی، 11 میلیارد رسیده یعنی یک پنجم شده است. با این یک پنجم، کسری بودجه ایجاد شده زیرا این درآمد باید در بودجه می نشست. این وضعیت تورم ایجاد کرد و اوضاع مردم را به هم ریخت. این 80 درصد را آقای زاکانی هم گفته بود که 80 درصد مشکلات بی عرضگی مقامات بوده و 20 درصد خارجی است. خوب الان با آمدن شما، 80 درصد مشکلات حل شده پس چرا پروژه ها پیش نمی رود چون پول نیست، چرا پول نیست چون پول و سرمایه به کشور نمی آید.

رئیس کل پیشین بانک مرکزی گفت: صنعت نفت ما 180میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم دارد چرا صادرات گاز نداریم مگر می شود کشور را این طور اداره کرد. بانک مرکزی 2 سال است که ارز برای پروژه ها، تخصیص نمی دهد. من در جریان هستم وقتی پول تخصیص داده نمی شود، یعنی فعالیت عمرانی در کشور می‌خوابد یعنی رشد اقتصادی پایین می آید. آقای لیلاز گفته رشد ما خوب بوده یعنی 2 درصد است، 2 تا 10 درصد عقب افتادیم حالا 2 درصد بالا رفتیم این چیزی نیست. رشد اقتصادی ما میانگین در طول 10 سال، 5 درصد بوده مگر می شود بگوییم مشکل فقط خارجی است. سرمایه گذار خارجی باید وارد کشور شود پروژه ها باید پشتیبانی و تامین مالی شود؛ کلی از پول های ما باید می آمده اما نیامده است. من اقتصاد سنجی خواندم و رشته من است می خواهید من هم مدل طراحی کنم که اعلام کند، 5 درصد مشکلات خارجی و 95 درصد داخلی است. 

او در پایان تاکید کرد: من در دل کار بودم و سه سال سختی کشیدم و عرق ریختم. شما نمی توانید یک دلار جابجا کنید مگر می شود که بگویید مشکلات داخلی است.

کدخبر: 82132 تاریخ انتشار