وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهاجرت و رشد جمعیت دلیل تراکم کلاس‌های درس در برخی مناطق بوده است، اظهار کرد: درخلال یک دهه گذشته سه میلیون نفر به جمعیت دانش آموزی کشور اضافه شده است.

به گزارش منیبان؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره علامه استاد مطهری و ۴۹۰۰شهید معلم، گفت: رتبه بندی در سند تحول مصوب سال۱۳۹۰آمده بود و در سال ۱۳۹۲آیین‌نامه آن نوشته شده بود که در آن موقع لایحه آن رد شد و از آن موقع به بعد تقریباً این موضوع مسکوت مانده بود و در دولت سیزدهم این آیین‌نامه مجدداً در دستور کار قرار گرفت. منابع پایداری در دولت قبل برای رتبه بندی منظورنشده بود، اما در دولت سیزدهم این منابع برای رتبه بندی لحاظ شده اند.آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی اولین آیین‌نامه‌ای است که از سوی وزارت آموزش و پرورش به اشتراک گذاشته شده تا معلمان نظرات خود را مطرح کنند و همین امرباعث شده است تا برخی نقص‌های آن رفع شود.

او ادامه داد: رتبه بندی در زمان مقرر انجام خواهد شد و پیش از نوبت خود در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است که این کار به دلیل دستور رئیس جمهور صورت گرفته و اجرای آن از اول مهرماه ۱۴۰۰خواهد بود. اعتبار رتبه بندی معلمان ۳۸هزار میلیارد تومان برای۸۵۰ هزار فرهنگی و برای ۱۸ماه خواهد بود.

پیشنهاد ویژه

نوری در مورد کمبود منابع انسانی آموزش و پرورش و کمبود معلم اظهار کرد: در حال حاضر۹۷۰ هزار فرهنگی شاغل و۹۷۰هزار فرهنگی بازنشسته داریم و به این ارقام باید معلمان مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های آزاد و کارکنان سازمان تعلیم و تربیت کودک که تربیت هفت میلیون نونهال را برعهده دارند، اضافه کرد.

او ادامه داد: برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، رشد جمعیت یکی از این عناصر مهم است که در حال حاضر۴۰۰هزار نفر به جمعیت دانش آموزی برخی مناطق اضافه می‌شود و به همین علت برخی مدارس و مناطق دارای تراکم جمعیتی هستند. در حال حاضر صدهزار کلاس بالای ۳۱نفر داریم و در مناطق حاشیه کرج و زاهدان تراکم جمعیتی بالایی در کلاس‌های درس مشاهده می شود. بنابراین باید روند رشد جمعیت و مهاجرت از قبل پیش بینی شود. همچنین برخی استان‌های ما روند رشد جمعیت بیشتری نسبت به متوسط کشوری دارند.

نوری افزود: معلمان براساس فرمایش مقام معظم رهبری باید در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تربیت شوند. در سال‌های گذشته به طور میانگین ۴۰هزار نفر بازنشسته داشته ایم، اما ورودی مراکز تربیت معلم ۱۵هزار نفر بوده است، به همین دلیل کسری نیروی انسانی داشتیم که تامین کسری معلمان از طریق نیروهای حق التدریس، سرباز معلم، نهضت سواد آموزی، نیروهای خرید خدمات و بازنشستگان جبران شده اند وکمبودنیروی انسانی در بخش عمده دیگری از طریق اضافه تدریس معلمان جبران شد.

عضوکابینه دولت مردمی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی کافی و فضای مناسبی ندارد، اظهارکرد: در جلسه شورای سنجش مطرح شد تا پذیرش دانشجو معلمان دو برابر شود و به۵۰هزار نفر ارتقا پیدا کند. با تمهیدات پیش بینی شده بیست هزار نفر به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزوده‌ایم. همچنین درخواست عضو هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان ارائه داده‌ایم که از طرق مختلف اعضای هیئت علمی جذب خواهند شد.

وزیرآموزش و پرورش در مورد چشم اندازی که تربیت معلم در دانشگاه‌های آموزش و پرورش با نیاز هرساله معلم مواجه خواهد شد، اظهار کرد: معلمان به عنوان نیروی اصلی آموزش و پرورش در کلاس‌های درس هستند و نیروهای کیفیت بخشی برای مدارس مانند مربیان پرورشی و تربیت بدنی و بهداشت در مدارس نیاز داریم. تا سال ۱۴۰۵افزایش جمعیت دانش آموزی داریم و از آن سال به بعد با کاهش جمعیت دانش آموزی مواجه خواهیم بود لذا باید در برنامه‌ریزی نیروی انسانی به گونه ای عمل کنیم که در سال‌های آینده با مازاد نیرو مواجه نشویم و طی دو سال آینده با افزایش استخدام‌ها که انجام خواهیم داد، میتوانیم از چالشی که با آن مواجه هستیم عبور کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در گفت و گویی تلویزیونی با اشاره به اهمیت توجه به کتاب‌های درسی اظهار کرد: انتظاری که همه از آموزش و پرورش دارند این است که همه خواسته‌های آنان وارد کتاب‌های درسی شود. در کتب درسی چارچوب‌های کلی مشخص می‌شود تا متربی به اهداف ساحت‌های شش‌گانه تربیتی برسد، اما کتاب درسی تنها مرجع یادگیری نیست و در کنار آن‌ها بسته‌های یادگیری و کتاب‌های مکمل وجود دارند که دانش آموزان از آن استفاده می‌کنند. بنابراین محتوا و فضای واحد باید برداشته شود ودراین مسیر به محتوای چندگانه و فضاهای یادگیری متعددی نیازمندیم. کتاب‌های درسی براساس سند تحول بنیادین،تغییرات اساسی داشته‌اند اما در برخی موارد بایداصلاحاتی در آن ها انجام گیرد، مانند شعاری که برپایه تولید دانش بنیان درآغازسال ،مقام معظم رهبری فرمودند ومباحث دانش بنیان قطعاً ازآموزش و پرورش نشات می گیرند. برهمین اساس محتوای کتاب‌های درسی باید به روزآوری شوند.

عضوکابینه دولت مردمی در مورد به روز شدن کتاب‌های درسی اظهارکرد: کتاب درسی به عنوان محتوای اصلی هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود و رمزینه‌ها برای به روز شدن کتاب‌های درسی در آن گنجانده شده است. برای توزیع کتاب های درسی مجموعه هایی که توزیع این کتاب‌ها را انجام می دهند از آن ها خواسته شده تا با ما همکاری کنند و بازیافت کتاب های درسی برای استفاده بهینه آن ها در برنامه های ما وجود دارد.

افزایش جمعیت ۳ میلیونی دانش آموزی طی یک دهه

وزیر آموزش و پرورش گفت: معماری مدارس باید متناسب با بوم باشد و عناصر فرهنگی آن جامعه در مدارس وجود داشته باشد و این عناصر فرهنگی دانش بنیان شوند به طوری که در یزد کاه‌گل قدیمی با عناصر نانو به کاه‌گل ضد آب تبدیل می‌شوند. کمبودمدارس به دلایل متعددی اتفاق افتاده است که یکی از دلایل آن افزایش ۳ میلیونی جمعیت دانش آموزی در دهه گذشته بوده است، که به تنهایی نمی‌توانیم این مشکل را رفع کنیم و در حوزه مدرسه‌سازی خیرین کمک جدید به ما کرده‌اند. باید برای تکمیل بناهای نیمه اعتبار مناسب گذاشته شود و مدارس نیمه کاره سریعتر تکمیل شوندکه در همین مسیربه بیش از۱۰۰هزار میلیارد تومان برای رفع مشکلات فضاهای آموزشی نیاز داریم. هشت هزار مدرسه کانکسی و سنگ خشک چین داریم که خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام تعهد کرده‌اند که ظرف سه سال این مدارس را برچینند، اما برخی مدارس مانند مدارس عشایری به دلیل تغییر محل سکونت آنها نمی‌توانند ثابت باشند.

بنا بر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نوری باشاره به اجرای سند تحول در آموزش و پرورش گفت: در دوره‌های گذشته زیرنظام‌های سند تحول با تاخیر و نقشه راهی برای سند نوشته شده است که این نقشه راه به مدرسه نمی‌رسید و همچنین به دنبال آن بودند که بخش‌های مختلفی از سند را اجرایی کنند. در حال حاضر برنامه اجرایی سند به صورت شاخص‌مند و قابل سنجش در حال آماده شدن است و قرارگاهی برای اجرایی شدن سند تحول در حال راه اندازی است که با این اتفاقات اجرایی شدن سند تحول اتفاق خواهد افتاد و باید شتاب رسیدن سند تحول به مدرسه را افزایش دهیم.

منبع : ایسنا

کدخبر: 82216 تاریخ انتشار