سخنگوی شورای نگهبان:

سخنگوی شورای نگهبان گفت: براساس مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان از ابتدای سال ۱۴۰۲ قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه ( ۲۴ اردیبهشت ماه) در نشست خبری خود گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان چند مرحله‌ی در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای بود که در جلسه روز چهارشنبه مغایر با موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد. این طرح براساس یک آسیب شناسی خوب طراحی شده بود و در حوزه دانش بنیان بسترسازی کرده بود.

وی افزود: همچنین طرح تغییر ساعت رسمی کشور هم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. شورای نگهبان پیش از این درباره این طرح ابهاماتی داشت، از جمله ابهامات این بود که با نسخ قانون رسمی کشور که مصوب سال ۸۶ بود تداخل دارد با خیر، لذا بین ساعت رسمی کشور و کاری کارمندان تفکیک ایجاد شد. بر این اساس درباره ساعت رسمی امکان تغییر ساعت برای دولت وجود ندارد اما درباره ساعت کاری، دولت همانطور که از قبل اختیار داشته، در حال حاضر هم این اختیار دارد. در مصوبه قبل، زمان اجرای آن مشخص نشده بود اگر این طرح در مرحله قبل تصویب می‌شد ساعت تغییر می‌کرد بعد دو سه هفته بعد به عقب بازگشته می‌شد.  اما در حال حاضر طرح مذکور از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

طحان نظیف همچنین ادامه داد: همچنین لایحه مربوط به شرکت ملی پست نیز مغایر با قانون اساسی شناخته نشد. در خصوص مصوبه صدور مجوزهای کسب و کار نیز شورای نگهبان نسبت به این مصوبه ایراد خاصی نداشت و مغایرتی که اعلام شده بود، برطرف شد. علاوه بر این طرح دو فوریتی ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس نیز به تایید شورای نگهبان رسید. در خصوص طرح اطلاعات و داده‌ها نیز موارد متعددی مطرح شد که مهمترین آن عبارت است از اینکه در خصوص دستگاه‌های اجرایی که مشمولین این طرح هستند، ابهاماتی وجود داشت. همچنین درباره شورای عالی فضای مجازی نیز ابهاماتی وجود داشت.

وی درباره موافقتنامه هوایی میان ایران و عراق نیز اظهار کرد: موافقتنامه مذکور ایراد قانون اساسی دارد و مخالف اصل ۱۵ است، علاوه بر این ایراد شرعی نیز به آن وارد بود. همچنین در خصوص لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به قانون اروپایی ADR، این لایحه پیوست هایی دارد که تا وقتی این موارد به شورای نگهبان ارسال نشود، امکان اظهار نظر نداریم.

طحان نظیف ادامه داد: همچنین درباره لایحه تعهدات حقوقی میان ایران و برزیل هم، ایراد اصل ۱۵ وارد شد. ایراد اصل ۱۵ پرتکرارترین ایراد شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اساسنامه های مصوب در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اساسنامه بانک سپه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. اساسنامه شرکت توسعه زیربناهای کشور نیز تصویب شد. علاوه بر این اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها ایرادات فراوانی دارد، کما اینکه باید مواردی نظیر پایبندی به اسلام و تعهد اعضای هیئت رئیسه مطرح می‌شد.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها نظیر وزارت اطلاعات قوانین استخدامی خاص دارند، این به معنای بی ضابطه بودن نیست بلکه این دستگاه‌ها مستقل از دولت عمل می‌کنند البته در خصوص این استقلال اختلاف نظر وجود دارد.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه شورای نگهبان برای کمک به دولت چه راهکارهایی ارائه داده است، افزود: نشست‌های سران سه قوه در جهت تعامل میان سه قوه برگزار می‌شود، مباحث برای اطلاع و آگاهی نسبت به موضوعات است لذا وارد حیطه اختیارات سایر دستگاه‌ها نمی‌شویم. کشور مشکلات اقتصادی دارد و همه برای حل مشکلات تلاش می‌کنیم.

وی در رابطه با اینکه فعالیت‌های رسانه‌ای و سیاسی افراد بر تایید صلاحیت آنها در آینده تاثیر می‌گذارد، گفت: فضای سیاسی کشور باز است اما همه باید بیشتر از گذشته نسبت به قانون اساسی و منافع ملی پایبند باشیم.

طحان نظیف درباره آخرین اخبار از وضعیت طرح شفافیت خاطرنشان کرد: شفافیت موضوع مهم و مورد توجهی بوده و این طرح در حال تصویب است، اظهار نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد، باید متن نهایی مجلس را دریافت کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن انتخابات ادامه داد: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و راسا نمی‌توانیم نسبت به این موارد ورود کنیم. بسیار علاقمند هستیم که انتخابات بعدی مجلس با قانون جدید انتخابات جدید صورت بگیرد.

وی درباره نظام پارلمانی دو مجلسی افزود: نظام پارلمانی دو مجلسی  بحث کارشناسی است و در حال حاضر فرصت پرداختن به آن وجود ندارد. مجامع دانشگاهی باید به این موارد بپردازند.

طحان نظیف در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس یادآور شد: درباره اصلاح قانون انتخابات دو نکته وجود دارد یکی بحث کلی اصلاح قانون انتخابات است که معتقدیم همه تلاش کنند تا این اصلاحیه به سال بعد برسد. اما درباره انتخابات استانی یا تناسبی، بحثی در شورای نگهبان مطرح نبوده است. جلساتی در خصوص اصلاح انتخابات برگزار شده است اما بحثی در خصوص انتخابات استانی یا تناسبی نداشتیم. باید ببینیم پیشنهادات عزیزان ما در مجلس چه بوده است و بعد راجع به آن اظهارنظر می‌کنیم.

کدخبر: 83135 تاریخ انتشار