مراسم نود و دومین سال‌روز تولد استاد «حسین محجوبی» با نمایش برخی از آثار این نقاش و طراح برجسته کشورمان روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد با حضور «سید عباس عراقچی» دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و «سعید اوحدی» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش منیبان، در این مراسم عراقچی طی سخنانی سال‌روز تولد استاد محجوبی را بهانه‌ای برای تکریم جایگاه او عنوان کرد و گفت: «آثار ماندگاری که استاد در طول بیش از هفتاد سال فعالیت هنری آفریده و جوایز بین المللی که به دست آورده است، از او یک چهره جهانی ساخته و این موجب افتخار ما ایرانیان است.»

او با بیان اینکه خوب است قدر داشته‌های خود را در زمان حیات‌ آنها بدانیم، ادامه داد: «به ‌عنوان یک علاقه‌مند به هنر نقاشی، عنصر صلح را در تمامی آثار استاد پررنگ می‌بینم. در نقاشی های استاد محجوبی همه اجزا با یکدیگر در صلح هستند، تمامی رنگ ها با هم سازش دارند، و هیچ ستیزی را بین مولفه های حاضر در نقاشی شاهد نیستیم».

عراقچی زمینه اصلی آثار این نقاش برجسته را طبیعت عنوان کرد و گفت: «دو عنصر اصلی که در اکثر کارهای استاد حضور دارند درخت و اسب است. درخت مظهر رشد و نمو، و باروری و پیشرفت است، و اسب در فرهنگ ایرانی مظهر عزت، افتخار و آزادگی است. اسب هایی که استاد محجوبی در عمده آثار خود آورده، همه اسب های وحشی و آزاد در طبیعت هستند اما هیج صحنه ای از درگیری این اسب ها با هم را مشاهده نمی کنیم. آنها همواره در حال یک زندگی آرام و حتی در حال بازی و شادمانی تصویر شده اند و هیچ ستیزی با هم ندارند. طبیعت نیز همواره در وضعیت آرام و حداکثر با نسیم یا باران های بهاری نشان داده شده است و خبری از طوفان و رعد و برق و دیگر چهره های سرکش طبیعت نیست. همه اینها در مجموع یک پیام در خود دارد: صلح همراه با پیشرفت، عزت و آزادگی؛ و این همان زندگی ایده‌آلی است که بشر به دنبال آن بوده و هست. از این نظر استاد محجوبی را یک ایده‌آل‌گرا می دانم.»

در ادامه فائزه توسلی دبیر برنامه به معرفی زندگی‌نامه و فعالیت‌های استاد محجوبی پرداخت و سپس آقایان سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، و یدالله کابلی خوشنویس برجسته و چهره ماندگار ایران به ایراد سخنانی در تجلیل از استاد محجوبی پرداختند.

در این مراسم جمعی از شخصیت فرهنگی کشور از جمله حجت الاسلام و المسلمین بهمن‌پور قائم‌مقام معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و نیز تعدادی از سفرا و دیپلمات های خارجی شرکت داشتند. در پایان مراسم موسیقی زنده گیلکی اجرا شد و سپس استاد محجوبی در سخنان کوتاهی از حاضرین تشکر کرده و مراتب قدردانی خود را از برگزاری این جلسه ابراز داشت.

کدخبر: 83355 تاریخ انتشار