چند سازمان فلسطینی و بین‌المللی شکایتی را در دیوان کیفری بین‌الملل علیه حملات برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی به خبرنگاران فلسطینی ارائه کرده و محاکمه عاملان این جنایات را خواستار شدند.

به گزارش مُنیبان، به نوشته روزنامه عربی۲۱، مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینی‌ها همراه با جمعیت وکلا و نمایندگانی از اتحادیه بین‌المللی خبرنگاران و اتحادیه خبرنگاران فلسطینی در کنفرانس مطبوعاتی به میزبانی "Bindmans LLP" شکایتی را درباره حملات برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران فلسطینی جهت ارائه به دیوان بین‌المللی کیفری تنظیم کردند.

طیب علی، مدیر مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینی‌ها در این کنفرانس اظهار کرد: مطبوعات آزاد اساس دموکراسی است و هدف قرار دادن خبرنگاران در مناطق درگیری در هر نقطه‌ای از جهان اقدامی غیرقابل قبول است و باید برای کسانی که سعی در پنهان کردن جرائم و نقض‌هایشان در مورد حقوق خبرنگاران دارند، پیامدهای سنگینی داشته باشد.

طیب علی گفت: در پنجم فوریه ۲۰۲۱ مرکز مقدماتی دیوان کیفری بین‌الملل تایید کرد که درباره وضعیت غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی صلاحیت قضایی دارد.

او افزود: ما اطمینان داریم که دیوان کیفری بین‌الملل درباره عاملان این جنایات مطرح شده در شکایات ما تحقیق کرده و آنها را محاکمه خواهد کرد.

مدیر مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینی‌ها ادامه داد: هیچ زمانی مهم‌تر از الان برای دیوان کیفری بین‌الملل و جامعه جهانی نیست که به کشورهایی که منافع خاص خود را با جنایات جنگی تقویت می‌کنند، این پیام آشکار را بدهد که هرگز از مجازات در امان نخواهند بود و به سرعت از آنها بابت تخلفاتشان حسابرسی خواهد شد.

طیب علی در ادامه گفت: نیروهای رژیم اشغالگر بامداد روز چهارشنبه به شکل فجیعی به شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی تیراندازی کردند که موجب مرگ او شد، در حالی که او جلیقه‌ای بر تن داشت که بر روی آن کلمه "خبرنگار" نوشته شده بود، علی صمودی، خبرنگار روزنامه القدس هم که در این تیراندازی از ناحیه پشت هدف قرار گرفت، جلیقه ویژه خبرنگاران را بر تن داشت.

او در ادامه تاکید کرد: علی صمودی بر نیاز مبرم به اقدام فوری دیوان کیفری بین‌الملل در این خصوص تاکید کرد و مرکز ما در تلاش است این موارد را به شکایت ارائه شده در دیوان کیفری بین‌الملل بیفزاید.

 

کدخبر: 83498 تاریخ انتشار