مدیر عامل شرکت توانیر از رکورد ۶ هزار مگاواتی در مدار آوری از اوج مصرف پارسال تا اوج مصرف امسال خبر داد.

به گزارش منیبان؛ آرش کردی در برنامه «صف اول» افزود: 4500 مگاوات نیروگاه های حرارتی، 500 مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر و هزار مگاوات ارتقا نیروگاه های موجود و افزایش بهره وری و راندمان آنها در برنامه است.

مدیر عامل شرکت توانیر تاکید کرد: برایمان غیر قابل تصور است که مشترکان در بخش های مختلف دچار کمبود در خدمت صنعت برق باشند، به همین جهت تدابیر را به شکلی اتخاذ می کنیم که مطابق مصرفی که در کشور وجود دارد بتوانیم زیرساخت ها را آماده کنیم و پاسخگوی نیاز مشترکین و مردم در بخش های مختلف باشیم.

وی اضافه کرد: صنعتی که به عنوان زیرساخت همه زیرساخت ها شناخته می شود، باید پایداری و تداوم داشته باشد که بتواند سایر بخش ها را هم تداوم ببخشد، اساسا و به شکل اصولی صنعت برق با قابلیت اطمینان واعتماد تعریف می شود.

 

*پیشرفت چشمگیر صنعت برق

مدیر عامل شرکت توانیر، با اشاره به 88 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی افزود: رشد زیادی نسبت به سال 57 شاهد بوده، شاخص های صنعت برق بین 10 تا 19 برابر رشد کرده است. جمعیت کشور 2 تا 3 برابر بیشتر شده اما اوج مصرف بیش از 10 تا 12 برابر شاخص را دیده است که این نشان می دهد کشور توسعه خوب و مناسبی را بعد از انقلاب در صنعت برق داشته و همه بخش ها را پوشش دارد.

کردی تصریح کرد: پوشش برق رسانی روستایی در جمهوری اسلامی 99/7 درصد و پوشش میانگین در دنیا 85 درصد است یعنی هنوز 15 درصد در آن بخش ها دچار مشکل هستند، آن سه دهم درصد هم مربوط به عشایر است که اقامتگاه های دائم ندارند. البته برای آن هم فکر کرده ایم، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این صنعت برقی است که چنین گسترش، تداوم، رشد و بالندگی را شاهد بوده و در بخش های مختلف صنعت، نفوذ خدمات و کشاورزی خدمات قابل ارائه و قابل مقایسه ای را با متوسط دنیا در این بخش داریم.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت:دو بخش تولید و مصرف در صنعت برق، باید هم پای هم پیش بروند و بتوانند یکدیگر را پوشش دهند یعنی باید حجم تولید و مدیریت مصرف مناسب باشد. در هیچ کشوری هم این گونه نیست که مصرف کننده هر میزان که خواست مصرف کند و آزاد باشد، در کشور ما بیشتر برق از سوخت های فسیلی تامین می شود بنابراین نیازمندیم الگویی را مطابق رفاه نسبتی جامعه تعریف کنیم که اکثریت جامعه به آن پایبند هستند،صنعت برق الگویی را تعریف کرده که 83 درصد مشترکین به آن پایبندی دارند، این مشترکین در فصول گرم ماهانه، کمتر از 300 کیلووات ساعت مصرف می کنند.

آرش کردی ادامه داد: دو الگو در مناطق عادی و گرمسیر وجود دارد که در مناطق گرمسیر، برای سرمایش وابستگی به صنعت برق زیاد است و هموطنان نباید دچار تنگنا شوند. الگوهای مصرف، در مناطق گرمسیری یک، سه هزار کیلووات ساعت و در مناطق عادی 300 کیلو وات ساعت در ماه های گرم سال است که کاملا رفاه را تامین می کند، این رقم 75 تا 80 درصد برقی است که مردم در چند سال گذشته استفاده کردند، بسیاری از خانواده ها با همین اعداد و ارقام راحت زندگی می کنند و دچار مشکل و معضل خاصی هم نیستند.

مدیر عامل شرکت توانیر عنوان کرد: با استفاده از سیستم سرمایشی مثل کولر آبی که کاملا عرف است، در فصل گرما الگوی کمتر از 300 کیلووات ساعت را می شود رعایت و اجرا کرد. این محاسبات در توانیر صورت گرفته و بیشتر مردم آن را اثبات کرده اند، یک سیستم مشترک و مرکزی وجود دارد که همه کنتورهای مشترکین و مصارفشان را تحت نظر دارد و قبوضی صادره بر اساس محاسبات دقیق است. 70 درصد مشترکین ما سال گذشته زیر 266 کیلووات ساعت در ماه های گرم مصرف کردند.

کردی گفت: تعداد 22 درصد از مشترکین کم مصرف هستند یعنی زیر 150 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند، 61 درصد مشترکین کمتر از الگو مصرف می کنند، 15 درصد مشترکین کمتر از 600 کیلووات ساعت یعنی از الگو تا دو برابر الگو مصرف می کنند و دو درصد هم پرمصرف ها هستند که بالای دو برابر الگو مصرف می کنند، نکته جالب اینجاست که 850 هزار مشترک پرمصرف، دو برابر 8 و نیم میلیون مشترک کم مصرف، برق مصرف می کنند. بنابراین باید به سمت و سویی حرکت کنیم که اولا اگر یارانه ای در صنعت برق تعلق می گیرد دهک هایی را پوشش دهد که کم مصرف و زیر الگو هستند و ثانیا برای مشترکین بالای الگو به سمت سویی برویم که قیمت تمام شد ه و واقعی برق را دریافت کنیم آن هم نه به لحاظ منفعت اقتصادی، به لحاظ اینکه این گروه را به سمت الگو حرکت دهیم، بنابراین سیاست های قیمتی هم که گذاشته می شود بیشتر ناظر بر بخش پر مصرف و خارج از الگو است.

وی اضافه کرد: مصوبه ای را دولت تصویب کرد که طبق آن، مشترکینی که خود را به زیر الگو می رسانند هر چه قدر از الگو پایین بیایند دولت با رقم پنج برابر آن برق را از مشترک می خرد، یعنی اگر مصرف مشترکی 300 کیلووات و مطابق الگو باشد و همت کند تا مصرف خود را 50 کیلووات ساعت کاهش دهد، قبضش رایگان می شود، برای مناطق گرمسیر که میزان الگو سه هزار کیلووات ساعت است، اگر در روشن کردن کولرها مدیریت کنند و کولرهای اضافی منزل را خاموش کنند به راحتی می توانند تا 500 کیلووات ساعت در ماه صرفه جویی کنند، 500 کیلووات ساعت ضربدر 500 ، 250 هزار تومان می شود که دولت این مبلغ را به مشترک برمی گرداند. این رقم در قبض های بعد و قیمت های بعدی لحاظ می شود و عدد قابل توجهی به مشترکین بر می گردد، این موضوع از ابتدای خرداد کلید خورده ، البته مشوق های دیگری هم داریم.

*لزوم کاهش 30 درصدی برق ادارات در ساعات اداری

کردی تاکید کرد: ما به عنوان دولت توصیه به مدیریت مصرف می کنیم و اصل اساسی این است که از خودمان شروع کنیم، شاید سختگیرانه ترین بخش مصوبه دولت در بحث مدیریت مصرف، مربوط به خودش است و اجبار شده که ادارات 30 درصد مصرف خود را در ساعات اداری کاهش دهند، در ساعات غیر اداری هم باید 60 درصد کاهش مصرف داده باشند و نسبت به سال گذشته 70 درصد در ساعات اداری 40 درصد در ساعات غیر اداری، مصرف کنند، نکته اساسی این است که ما ادارات را تحت رصد هوشمند داریم. در تهران 6 هزار اداره را رویت پذیر کرده ایم یعنی از راه دور و مرکز کنترل در شرکت توزیع نیروی تهران بزرگ آن ها را رصد می کنیم و 5 ثانیه به 5 ثانیه این اطلاعات به مرکز فرستاده می شود.برای بسیاری از این ادارات که پرمصرف بودند ادوات قطع از راه دور و اینترنت اشیا نصب کردیم، یعنی حتی این اختیار وجود دارد که دمای سیستم گرمایشی یک بانک بزرگ یا یک مرکزی مصرف بزرگ را از راه دور کنترل کنیم، بنابراین سیستم های پایشی هم به لحاظ رویت پذیری و کنترل از راه دور امسال نسبت به سال گذشته تفاوت های بسیاری کرده است یعنی این اجازه داده نخواهد شد که اداراتی که سال گذشته تخلف کرده اند امسال هم همان روند را ادامه دهند.

مدیر عامل شرکت توانیر افزود: در مصوبه دولت، باید به اداره ای که پایبندی کامل به این ضوابط نداشت اخطار داده شود و حتی رئیس آن اداره باید تعهد کتبی بدهد که این موضوع تکرار نخواهد شد و اگر دیده شود که اقدامی صورت نمی گیرد مجبور به قطع برق آن اداره یا مکان دولتی هستیم. این برنامه به شکل کلی و کلان در سطح کشور در حال اجرا است و در تهران بزرگ پیشرو تر نسبت به سایر نقاط کشور است. در تهران تقریبا 100 درصد این کار انجام شده و برق اداره ای که بالای 70 درصد مصرف در ساعات اداری داشت، قطع خواهد شد. امیدوار هستیم که برای همه مشترکین الگو شود.

کردی افزود: اختیاری دیگری که دولت به استانداران داده است این است که تغییر ساعات اداری را در اختیار بگیرند و به این ترتیب می توانند قبل از ساعت 13:30 که آغاز اوج مصرف است، ادارات را تعطیل کنند. در ده استان هم مصوبات اولیه آن تهیه شده و تا پس فردا در 20 استان این مصوبه تغییر ساعات اداری ابلاغ شده است.

*مدیریت مصرف، نیاز بخش کشاورزی و صنعت

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: کشاورزی از بخش های مهم و پیشران کشور است که لازم است دچار آسیب و خدشه ای نشود، مصوبه هیات وزیران و وزارت نیرو در حال اجرا سازی است و طبق آن با کشاورزان تفاهم شده که اگر از ساعت 11 تا 18، پمپاژ آب را قطع کنند ما بقی ساعت یعنی 19 ساعت برق آنها رایگان می شود، ساعاتی که قرار است چاه ها از مدار خارج شوند، ساعاتی است که از لحاظ علمی به دلیل تبخیر زیاد توصیه نمی شود و پروانه مجازی که به کشاورزان جهت استخراج آب داده شده نیز متوسط، بیشتر از 18 ساعت در روز نمی شود واین مصوبه با بهره وری مناسب از چاه ها مغایرتی ندارد، علاوه بر اینکه یک انگیزه اقتصادی خیلی قوی را برای کشاورازن ایجاد کرد ه و پس از اطلاع رسانی به کشاورزانف استقبال خوبی صورت گرفته است.

کردی اضافه کرد: بیشتر چاه های برقی، مجهز به کنتور هوشمند هستند.حدود 11 درصد از میزان اوج مصرف در تابستان مربوط به بخش کشاورزی است که اگر در این بخش صرفه جویی بهینه صورت گیرد وضعیت مناسبی به لحاظ تامین بار همه بخش ها خواهیم داشت بنابراین خللی در رونق کشاورزی و بحث آبیاری ایجاد نمی شود و از نظراقتصادی هم فرصت برای کشاورزان ایجاد می شود که همان مدیریت مصرف است و هم منافع اقتصادی و رشد کشاورزی ایجاد می شود.

وی ضمن اشاره به دغدغه مند بودن وزیر نیرو در مورد رونق تولید در صنعت، ادامه داد: محدودیت هایی که سال گذشته در بخش صنعت ایجاد شد و تبعاتی که ایجاد کرد امسال تکرار نخواهد شد؛ وزارت نیرو موضوع مدیریت مصرف را از خیلی وقت قبل تجزیه و تحلیل کرده و محدودیت های یکباره و تبعات آن را کنترل کرده و به جمع بندی رسیده است. صنایع کشور به صورت طبیعی یک دوره یک ماهه تعطیلات و تعمیرات اساسی دارند، که توافق شد این دوره و تعطیلات طبیعی را به دوره اوج مصرف صنعت برق منتقل کنند که از این فرصت طبیعی بیشترین استفاده بشود، نکته دوم این است که وزارت نیرو با همکاران وزارت صمت در مورد اعمال مدیریت مصرف در بخش های مختلف به یک تفاهمی رسید که بازار محصولات در بخش های مختلف در اثر مدیریت مصرف دچار خدشه و نقصی نشود.

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: بنابراین سطح محدودیت ها، نسبت به سال گذشته به شدت کاهشی است و طی این دو ماه و نیمی که از شروع سال می گذرد محدودیتی برای صنایع ایجاد نشده بلکه این اختیار به آن ها داده شده که بیش از آن چیزی که لازم است مصرف کنند تا تولید مناسب داشته باشند، که این امر سبب شد طی دو ماه و نیم ابتدی سال، رشد 10 درصدی به نسبت سال گذشته در مصرف برق صنایع به وجود آید و خبر خوب این است که بعد از دوره اوج مصرف محدودیتی برای صنایع وجود ندارد و به میزانی که در مدیریت مصرف کمک صنعت برق کردند مشوق هایی خواهند گرفت.

آرش کردی اضافه کرد: سرجمعی که بخش صنعت به عنوان انرژی در یک سال نیاز دارد قطعا تامین و تحویل خواهد شد و برنامه هایی که تدوین شده حداقلی است که ریز آن با وزارت صمت تفاهم شده که مثلا در مورد 440 صنعت بزرگی که در کشور داریم با چه رویه و اقدامی پیش برویم و موضوعات آنها را هم لحاظ کنیم، در مورد شهرک های صنعتی سیاست های خاصی اتخاذ شده که به لحاظ رونق اقتصادی نه تنها خلل ایجاد نمی کند بلکه با جبرانی که در ماه های بعد صورت می گیرد اگر خللی باشد جبران خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توانیر در مورد قطع برق خوزستان در سال 95 گفت: این موضوع به بهره برداری صحیح و قابل اطمینان و قابل اعتماد در شبکه برمی گردد. در سال 95، گرد و غبار بر روی تاسیسات و سیستم های صنعت برق نشسته بود که مشکلاتی را ایجاد کرد، اقدامات نمونه ای صورت گرفت که بعد از آن هم این اتفاقات تکرار نشد، کار خوبی که در صنعت برق صورت گرفته موضوعات مربوط به تعمیرات و سرویس نگهداری به موقع همه بخش ها است که به شکل بسیار وسیع و گسترده صورت گرفته است، 103 هزار مگاوات تعمیرات اساسی و تعمیرات دوره ای نیروگاه های صنعت برق را تا پایان اردیبهشت به اتمام رسیده است و از پایان اردیبهشت تمام نیروگاه های صنعت برق با آمادگی کامل در خدمت صنعت برق بودند.

کردی خاطر نشان کرد: صنعت برق دو سیاست را حتما باید همپای هم داشته باشد، یکی اینکه سبد تولید برق را افزایش و بهینه کند، یعنی مثلا سهم تجدید پذیرها، و اتمی ها را افزایش دهد و تنوع داشته باشد، این سیاست که ما بالاخره در مورد بحث برق اتمی و تجدید پذیر باید یک حرکت جهشی ویژه ای انجام دهیم که جزو سیاست های اصلی و قطعی کشور و نظام است، سیاستی که در دنیا تجربه شده است و ما هم پایبند آن هستیم باید این کار انجام شود، بخش اتمی را سازمان انرژی اتمی پیگیری می کند و بخش تجدید پذیر را وزارت نیرو، بنابراین اینکه احساس کنیم بی نیاز هستیم از ساخت نیروگاه، سیاست درستی نیست، نکته دیگری که حائز اهمیت است همزمان با افزایش مزیت نسبی بحث سیاست مدیریت مصرف است که هیچ کدام ناقض آن سیاست های بعدی نیست و مکمل و متمم هم هستند بنابراین اگر در هر دو بخش متناسب حرکت کنیم، فرصت های بسیار بزرگی برای کشور نهفته است که همزمان باید این کار انجام گیرد.

رکورد 6 هزار مگا وات، در مدارآوری برق

مدیر عامل شرکت توانیر ضمن اشاره به رکورد 6 هزار مگاوات در مدار آوری از یک پیک تا پیک دیگر افزود: این رکورد متعلق به این دولت خواهد شد، 4500 مگاوات نیروگاه های حرارتی، 500 مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر و هزار مگاوات ارتقا نیروگاه های موجود و افزایش بهره وری و راندمان آنها در برنامه است که یک حرکت منحصر به فرد است که در وزارت نیرو صورت می گیرد. باید شاکر باشیم که این دانش را به لحاظ خودباوری و قابلیت اتکا به دانش جوانان در بخش تولید داشتیم که اگر صاحب تکنولوژی و توربین های گازی نبودیم این موفقیت حاصل نمی شد.

کردی در پایان گفت: ما در دوره چهار ساله دولت پیش بینی کردیم که 15 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، 10 هزار مگاوات تجدید پذیر و 10 هزار مگاوات با سرمایه گذاری صنایع را در مدار بهره برداری قرار دهیم. 82 درصد نیروگاه هایی که قرار است در مدار بهره برداری قرار بگیرند به وسیله بخش خصوصی اجرا خواهند شد و 18 درصد آن به وسیله دولت انجام می شود که این اتکای ما به بخش خصوصی را نشان می دهد؛ در مورد سبد بهینه تولید، سهم ده هزار مگاوات تجدید پذیر، سهمی بی نظیر است زیرا از ابتدای تاریخی که صنعت برق در کشور به وجود آمد، رقم هزار مگاوات تجدید پذیر در مدار بهره برداری قرار گرفته است، اینکه دولت اراده کرده است که در دوره چهار ساله ده هزار مگاوات به سبد اضافه کند نشان دهنده این است که تنوع خوبی را در سبد بهینه تولید ایجاد خواهد کرد، در بحث تجدید پذیرها و افزایش راندمان و تکنولوژی های جدیدی که در نیروگاه ها ایجاد می شود، نزدیک به 95 درصد برق از انرژی فسیلی تامین می شود که حتما این رویه با توجه به ظرفیت هایی که ما در انرژی های تجدیدپذیر داریم باید عوض شود و یک سبد متنوعی از انواع انرژی ها را در کشور شاهد باشیم

کدخبر: 88109 تاریخ انتشار