بعد از انتقادهای زیاد بابت از دست دادن زمان زیاد برای استخدام سرمربی و انفعال محض در بازار نقل و انتقالات، مدیران استقلال تصمیم گرفتند بالاخره خودی نشان دهند و البته تا حد زیادی همین اتفاق را هم رقم زدند.

به گزارش منیبان، درحقیقت به جز عدم تمدید قرارداد وریا غفوری که هنوز هم برای هواداران قابل هضم نیست و باشگاه هم هیچ دلیل مشخصی برای عدم تمدید با کاپیتان فصل قبل اعلام نکرد، طرفداران تیم قهرمان حالا نمره قبولی به عملکرد آجرلو و هیات! همراهش می دهند. تیمی که عصر شنبه برای اولین بار زیرنظر سرمربی پرتغالی، تمرین کرد حداقل از نظر کمیت بازیکنان استاندارد، وضعیت خوبی داشت و بعید است از بعد کیفیت هم اوضاع رضایتبخش نباشد. فقط می ماند فرایند آماده سازی که باید دید باشگاه استقلال برای آماده سازی چه برنامه ای خواهد داشت.

بر اساس سابقه کاری، ساپینتو علاقه ویژه‌ای به چیدمان 1-3-2-4 دارد و بعید است در استقلال از این آرایش بازی چشم‌پوشی کند. البته به او اعلام شده که آبی‌ها در 3 فصل اخیر برپایه سیستم‌هایی با 3 مدافع بازی کرده‌اند ولی مرد پرتغالی روی چیدمان خودش، حساس است. تطبیق این سیستم با داشته‌های استقلال فقط دو سمت خط دفاعی را با کمبودی آنهم جدی نشان می‌دهد. در کل به نظر می رسد ساپینتو باید در وهله اول، کمیت بازیکنان حاضر در تمرین را کاهش دهد چون این تعداد نفرات، در همان جلسه اول موجبات نارضایتی مرد پرتغالی را فراهم کرده است و نکته دیگر اینکه استقلال در حال حاضر و بدون جذب عارف غلامی، هافبک بازیساز خارجی و کاوه رضایی، تنها یک جای خالی در فهرست بزرگسالش دارد؛ همه چیز نشان می دهد که آبی‌ها باید روی نام حداقل 5 بازیکن بزرگسال‌شان خط قرمز بکشند. البته چند روز پیش به این ماجرا اشاره کرده بودیم اما با رونمایی از همه بازیکنان در اولین جلسه تمرینی، همه چیز بیشتر مشخص شد.

* درون دروازه

سید حسین حسینی بعد از عملکرد خیره‌کننده‌اش در فصل قبل با آبی‌ها مانده و گویا خودش هم فهمیده پیشنهاد خارجی چندان واقعی نبود. علیرضا رضایی هم کپی برابر اصل گلر اول: دروازه‌بان آینده داری که اعلام کرد پیشنهاد خوب خارجی دارد ولی در نهایت ماندنی شد. سینا سعیدی‌فر هم هست که حداقل برای دروازه‌بان دوم بودن همه صلاحیت‌های ممکن را دارد هر چند دروازه بان سوم استقلال است.

* مدافعان میانی

استقلال در حال حاضر تنها 2 مدافع میانی دارد: رافائل سیلوا و محمد حسینی. محمدحسین مرادمند به احتمال قریب به یقین فصل بعد را با پیراهن استقلال سپری می‌کند و احتمال تمدید قرارداد غلامی هم بالاست بخصوص با اخباری که درخصوص شایعه برکناری اسکوچیچ شنیده می‌شود. بنابراین با توجه به داشته‌ها و احتمالات، اوضاع در قلب خط دفاع کمی تا حدودی رضایتبخش است. روزبه چشمی هم در گفتگویش با ساپینتو، اعلام کرده بیشتر دوست دارد در این قسمت زمین بازی کند. همانطور که قبلا هم نوشته بودیم روزبه چشمی آنقدر در خط دفاع بازی کرده که هافبک دفاعی بازی کردن یادش رفته است.

* مدافعان کناری

اینجا البته می توان هنوز به انتخابهای باشگاه ایراد گرفت. استقلال در هر دو سمت با کمبود بازیکن روبروست. در سمت راست تنها صالح حردانی و در سمت چپ متین کریم‌زاده و جعفر سلمانی در دسترس هستند و البته درخصوص سلمانی، به نظر می رسد ساپینتو کمتر علاقه‌ای برای بازی کردنش در خط دفاع دارد. استقلال برای سمت چپ، اولویت اولش برطرف کردن مشکل ابوالفضل جلالی و تفاهم با سایپاست که بعید است رقم نخورد. داستان از این قرار است که اگر جلالی درنهایت در استقلال نماند، آنگاه پلن دوم، جذب محمد نادری است. در سمت راست اما استقلال در وهله اول به دنبال بازیکن است؛ بازیکنی که فرزاد جعفری یا حسین ساکی نیست. دو گزینه آبی‌ها برای این سمت زمین مهدی تیکدری و مجتبی نجاریان هستند. برای جذب هر دو نفر هم مذاکرات صورت گرفته: رضاوند و مهری در ازای تیکدری یا رضاوند در ازای نجاریان به علاوه مبلغی پول که فولاد پرداخت کند. اگر این اتفاق نیفتد، آنگاه استقلال به پلن دوم رجوع می‌کند: استفاده از رضا میرزایی یا کوین یامگا (که اصولا یک مدافع راست است) در روزهای غیبت صالح حردانی. باید دید در روزهای آینده چه اتفاقهایی خواهد افتاد.

* هافبک‌های دفاعی

دست ساپینتو برای این قسمت زمین بسیار باز است و او به راحتی می‌تواند زوج دلخواش را انتخاب کند. زبیر نیک‌نفس، مهدی مهدی‌پور، امید حامدی‌فر، رضا آذری، روزبه چشمی، سعید مهری و آرش رضاوند. به دلیل همین کمیت بالا، احتمال کوچ کردن مهدی‌پور به پست شماره 10 زیاد است و البته امکان وارد معامله کردن آذری، مهری و رضاوند برای ترمیم کمبود نیروی انسانی در دو سمت خط طولی. البته اگر رضاوند در استقلال بماند و سعید مهری به صورت قرضی جای دیگری نرود.

* مردان خط سوم

در این قسمت زمین هم، استقلال روی گنج خوابیده است. رضا میرزایی، کوین یامگا، عزیربک آمانوف، محمدحسین زواری، سبحان خاقانی، امین قاسمی‌نژاد، امیرحسین حسین‌زاده (که هنوز پیشنهاد خارجی‌اش به باشگاه استقلال نرسیده اما جدایی اش محتمل است) و 2 احتمال جوان و جذاب یعنی محمد محبی (که کار انتقالش در مراحل پایانی  است) و امیرعلی صادقی (بازیکنی که باید استقلال با سایپا درباره اش به توافق برسد) که بعید است فصل بعد استقلالی نباشند. استقلال شاید از جمع این مردان هم بازیکنی را وارد معاملات جابجایی بازیکنش بکند مثلا خاقانی یا قاسمی‌نژاد را قرضی جایی بدهد که شانس قاسمی نژاد بیشتر از خاقانی است. ضمن اینکه تنها بازیکن خارجی که گفته می شود ساپینتو به استقلال می‌آورد، بازیکنی است برای پست شماره 10 که با وجود این کمیت، استقلال در حال حاضر مردی برای ایفای نقشش ندارد. باید دید از پلی میکر مدنظر ساپینتو چه زمانی رونمایی می شود.

* مهاجم مرکزی

برای ایفای نقش یک مهاجم، استقلال شهباززاده، رمضانی، مطهری و بابایی را دارد و احتمال جذب کاوه رضایی در صورت قبولی در تستهای پزشکی هم هست. بنابراین، احتمالا مهاجم مرکزی تیم ساپینتو یکی از بین مطهری، رمضانی یا رضایی است و از شهباززاده و بابایی در کناره‌ها استفاده خواهد شد که می تواند قدرت هجومی استقلال را از هر نظر بیشتر از سایر تیمها کند. ساپینتو نیامده برای چیدن ترکیب 11 نفره به مشکل خورده است. چه برسد به اینکه بخواهد از بین 37 بازیکن، لیست نهایی باشگاه را انتخاب کند.

کدخبر: 95692 تاریخ انتشار