به منظور کاهش هدر رفت سیالات، محققان شیرهای سه‌حالته را برای خطوط انتقال ارائه کردند که کاربرد آنها موجب شده در زمان وقوع ضربه، سرعت بسته شدن شیر تا ۵ برابر افزایش یابد و همچنین کاهش ۵۰ درصدی قیمت تمام‌شده را در پی داشته است.

به گزارش منیبان؛ احمد یازرلو، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، دستاورد این تحقیقات را " شیر سه‌حالته قطع و وصل، یکطرفه و کنترلی" عنوان کرد و گفت: ایستگاه‌های پمپاژ آب و خطوط انتقال از اصلی‌ترین و پرهزینه‌ترین تاسیسات در انتقال آب و یا هر سیال دیگر نظیر نفت و یا فاضلاب است. ابنیه، پایپینگ و سیستم برقی از اجزاء اصلی این دستگاه‌ها به شمار می‌رود که هر بخش از تجهیزات و لوازم مختلف تشکیل شده‌اند.

وی شیرآلات و اتصالات مورد استفاده در این تاسیسات را به دلیل نوع جنس، فشار کاری و کاربرد آن، بسیار گران دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن عدم کارکرد صحیح آنها می‌تواند خسارات سنگینی به تاسیسات و خطوط انتقال وارد کند.

یازرلو ادامه داد: در بین شیرآلات مورد استفاده در تاسیسات و خطوط انتقال، شیر یکطرفه و شیر قطع و وصل، پرمصرف‌ترین شیرآلات (بیش از ۸۰ درصد) است. شیر یکطرفه به دلیل نوع ساختار و کاربرد آن به صورت دروازه‌ای، فنری و وزنه‌ای در تاسیسات وجود دارد و باعث می‌شود از برگشت آب و ایجاد ضربه جلوگیری کند و در صورت نبود آن ضربات ناشی از Water Hammer باعث شکستگی خطوط لوله، جابجایی الکتروپمپ‌ها و اتفاق در ساختار مکانیکی و برقی آنها و در نهایت خرابی تاسیسات خواهد شد و این امر موجب هدر رفت آب و خسارات ناشی از تعویض و تعمیر می‌شود.

وی اضافه کرد: شیر کنترل سطح مخازن (مکانیکی) ، به منظور جلوگیری از سرریز شدن سیالات در داخل مخازن، بدون ایجاد ضربه قوچ (water hammer) با قابلیت اطمینان بالا در قطع و وصل ورودی سیال (نفت و آب) به مخزن به روش کاملا مکانیکی و با هزینه بسیار پایین در مقابل روش‌های متعارف هیدرولیکی طراحی شده است و می‌تواند در هر دبی و سایز لوله‌ای نصب شود.

مجری طرح یادآور شد: کاربرد دستاوردهای این طرح در مخازن فلزی و یا کامپوزیت نگهداری سیالات چون نفت، بنزین، گازوئیل، آب و در شرکت‌های آب و فاضلاب است. این مدل شیر به صورت مکانیکی و در داخل مخزن نصب می‌شود که ضمن کاهش هزینه‌های اولیه هیچ گونه هزینه نگهداری و یا تعمیرات ندارد.

یازرلو شیرهای قطع و وصل به صورت کشویی، پروانه‌ای و پیستونی را پرکاربردترین شیر در تاسیسات آب و خطوط انتقال دانست و اضافه کرد: کاربرد این نوع شیرها در قطع جریان در زمان عدم نیاز و یا تغییر جهت آب (تقسیم آب و زون‌بندی آن) و همچنین قطع آب در زمان تعمیر لوله در پایین است و در صورت وجود مشکل در آن و عدم امکان قطع کامل آب، مشکلات فوق را به دنبال خواهد داشت.

این محقق با بیان اینکه این واقعیت در کلیه خطوط آب، فاضلاب و نفت وجود دارد که شیرآلات قطع و وصل، پس از مدت کوتاهی از عملکرد کامل و صحیح فاصله گرفته و باعث هدر رفت سیال و تحمیل هزینه‌های سنگینی می‌شود، گفت: برای رفع این چالش در طرح جدید دو شیر یکطرفه و قطع و وصل را در یک شیر خلاصه کردیم و طوری طراحی شد که در زمان برگشت جریان، ضربات آب را به صفر رساند و از برگشت آب به صورت صد درصدی جلوگیری کند، ضمن اینکه سرعت بسته شدن شیر افزایش یافته و از عبور ضربه جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: همچنین با طرح جدید، ضمن اینکه قابلیت اطمینان قطع کامل جریان آب و یا به عبارتی ON-OFF جریان را بالا برده‌ایم، می‌توان عمل کنترل جریان (دبی و فشار) را با پیستون انجام داد. این شیر سه حالته، ضمن بالا بردن قابلیت اطمینان عملکردی، باعث شده است به جای خرید و نصب سه دستگاه شیر (یکطرفه، قطع و وصل و کنترلی)، از یک شیر استفاده کرد.

یازرلو با اشاره به کاربردهای این نوع شیرها، گفت: این شیر می‌تواند در خطوط رانش چاه‌های آب، ایستگاه‌های پمپاژ و یا در خط انتقال مورد استفاده قرار گیرد. 

وی کاهش ۵۰ درصدی قیمت تمام‌شده در مقایسه با شیر یکطرفه و قطع و وصل، عملکرد بسیار سریع در مقابله با ضربه، سرعت بسته شدن شیر ۵ برابر حالت دروازه‌ای، قابلیت تنظیم جریان و فشار، تسریع در تعویض قطعات و محافظت پمپ و کنتور سر چاه و ایستگاه‌های پمپاژ را از مزایای این محصول نام برد.

انتهای پیام

کدخبر: 98484 تاریخ انتشار