اعلام خصومت ترکیه با ارمنستان؟/ توافق نامه امضا شد

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان پس از نشست «ازبکستان، ترکیه و آذربایجان» گفت: وزرای امور خارجه کشورهای مذکور بیانیه «تاشکند» را امضا کردند.

اعلام خصومت ترکیه با ارمنستان؟/ توافق نامه امضا شد

به گزارش منیبان، «ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان پس از نشست «ازبکستان، ترکیه و آذربایجان» گفت: وزرای امور خارجه کشورهای مذکور بیانیه «تاشکند» را امضا کردند.

ناراف اظهار داشت: به طور کلی، نخستین نشست وزرای امور خارجه، اقتصاد و حمل و نقل کشورهای مذکور در شهر «تاشکند» بر اهمیت همکاری و تمرکز بر دستیابی به نتایج عملی برای تامین توسعه پایدار تأکید دارد.

وی ادامه داد: در نتیجه ما سند مهم بیانیه «تاشکند» را که در آن اولویت های اصلی برای آینده نزدیک تعیین شده است، امضا کردیم.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان عنوان کرد: امروز، با تاکید بر اهمیت تحکیم بیش از پیش به هم پیوستگی از جمله از طریق توسعه پیوندهای حمل و نقل و زیرساخت‌های اطلاع رسانی- مخابراتی ما برحمایت قاطع و بی قید و شرط از حق حاکمیت، تمامیت ارضی و غیر قابل نقض بودن مرزهای شناخته شده بین المللی هر جمهوری تاکید کردیم.

ناراف گفت: همچنین آمادگی برای تداوم هماهنگی تلاش ها در چارچوب سازمان های بین المللی که ازبکستان، آذربایجان و ترکیه اعضای آن هستند، اعلام شد.

این دیپلمات ارشد ازبکستان خاطرنشان کرد: ما با همتایان روند تمهیدات نخستین نشست سازمان کشورهای ترک را که در نوامبر ماه سال جاری در ازبکستان برگزار می شود، بررسی کردیم.

همچنین در مورد تامین مشترک اثربخشی بالای این مراسم که هدف آن ایجاد یک پایه محکم برای تعمیق بیش از پیش همکاری عملی بین کشورهای ترک است، به توافق رسیدیم.

وی اظهار داشت: ما در مورد تداوم تلاش های جامعه بین المللی برای بازسازی مسالمت آمیز افغانستان با هماهنگی سازمان ملل متحد برای منافع تمام مردم افغانستان به توافق رسیدیم. همه شرکت کنندگان نشست بین المللی «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» که اخیرا در «تاشکند» برگزار شد، نیز چنین موضعی را اعلام کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان افزود: ما آماده به کار بردن تلاش‌های مشترک برای به‌کارگیری کامل ظرفیت‌های همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل هستیم ضمن این که هیئت ها حاضر در نشست در مورد تعمیق همکاری های عملی در زمینه های همکاری های صنعتی، اقتصاد دیجیتال و تجارت به توافق رسیدند.

ناراف عنوان کرد: با توجه به این اهداف برنامه ریزی می شود از تمام امکانات راه آهن «باکو - تفلیس - آخالقالکی – قارص» از جمله بنادر بین المللی ترکیه و آذربایجان و همچنین کریدورهای حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» و «شرق-غرب» به طور فعال استفاده شود.

در عین حال، طرفین بر اهمیت ابتکارات ازبکستان مبنی بر ساخت خط ریلی استراتژیک «ترمذ - مزار- شریف - کابل – پیشاور» تاکید و حمایت خود را از طرح ساخت خط ریلی «ازبکستان - قرقیزستان – چین» اعلام کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان تاکید کرد: به طور کلی، نخستین نشست در «تاشکند» بین وزرای امور خارجه، اقتصاد و حمل و نقل ازبکستان، آذربایجان و ترکیه عزم قاطع ما برای تداوم کارهای مشترک و هدف گیری به دستیابی به نتایج عملی برای تامین توسعه پایدار این کشورها را تأیید کرد.

ناراف در پایان اظهار داشت: دیدارهای بعدی ما در این قالب پرثمرتر خواهد بود و برای نزدیکی بیشتر بین کشورهای دوست و برادر کمک خواهد کرد.


ت ت
کدخبر: 100971 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها