رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری:

انحراف از حق، از نشانه های قلب بیمار و ناسالم است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: غفلت، قساوت، زنگار و انحراف از حق، از نشانه های قلب بیمار و ناسالم است که در قرآن ذکر شده و در مقابل این مفاهیم عباراتی مانند حیات، رافت، خضوع و خشوع از نشانه های قلب سالم است.

انحراف از حق، از نشانه های قلب بیمار و ناسالم است
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در همایش بین المللی «امام حسین(علیه السلام) و سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: موضوع سلامت خود یک موضوع فاخر و مهم است و زمانی که این عنوان در کنار نام بلند آوازه حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) قرار می‌گیرد، اهمیت بیشتری می‌یابد. لذا در چنین جمعی باید به تمام جوانب و مفاهیم وسیع و کامل حوزه سلامت  توجه کنیم.

وی در ادامه افزود: مفهوم سلامت را نمی‌توان لزوما به سلامت فیزیکی و جسمی تقلیل داد و امروزه علاوه بر سلامت جسمی به سایر ابعاد سلامت هم توجه می‌شود و حوزه‌هایی مانند سلامت معنوی و سلامت اجتماعی در این حوزه مورد مطالعه قرار می‌‌گیرند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان کرد: در مطالعات بین رشته ای موضوع نسبت سلامت با دین هم در بُعد سلامت جسمی و هم از نظر سلامت معنوی قابل مطالعه است.  در کتاب آسمانی قرآن کریم مفهومی با عنوان قلب سلیم را داریم. خداوند متعال می‌فرماید: در یوم الحسرت و در روز واقعه عظیم که همه انسان ها دچار نگرانی و آشوب هستند تنها دارندگان قلب سلیم هستند که رستگارند. از سویی دیگر قرآن کریم به بیماری‌هایی اشاره دارد که از آنها به عنوان عوامل ناسالم بودن قلب ذکر می‌کند.

وی در ادامه افزود: غفلت، قساوت، زنگار و انحراف از حق، از نشانه های قلب بیمار و ناسالم است که در قرآن ذکر شده و در مقابل این مفاهیم  عباراتی مانند حیات، رافت، خضوع و خشوع از نشانه های قلب سالم است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با اشاره به اهمیت این همایش تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که پیوند میان امام حسین(ع) و سلامت را رقم می‌زند این است که ویژگی مهم آن حضرت توزیع و تکثیر و تعمیق سلامت برای کسانی است که همراه ایشان بوده و با مفاهیم متعالی دینی پیوند خورده بودند.  لاجرم انسانی که در این مسیر قرار نگیرد دچار آسیب می‌شود و به محیط اطراف خود آسیب می‌زند و از سلامت فاصله می‌گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سلامت معنوی و اجتماعی آینده یک جامعه را تضمین می‌کند، خاطرنشان کرد: امام حسین علیه السلام در خطبه منا نگرانی‌های خود را نسبت به آینده اسلام بیان می‌کنند. جالب توجه است که امام در کنار نگرانی برای اصل دین که می‌گویند من نگرانم که اسلام دچار پوسیدگی شود؛ برای آسیب‌های اجتماعی هم نگرانند و می‌فرمایند مگر نمی‌بینید انسان‌های زمین‌گیر، نابینایان و معلولانی هستند که در خیابان‌ها رها هستند و کسی دست‌گیر آنها نیست و شما جماعت مسلمین نه اقدامی انجام می‌دهید و نه کسی را که کاری انجام می‌دهد در این مسیر یاری می‌کنید؟! امام این جامعه را ناسالم می‌دانند و این جامعه بیمار، به جای حاکمان نبوی و علوی مستحق حاکمانی چون معاویه و یزید است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی گفت: همانطور که مشاهده می‌کنید در این خطبه امام حسین(ع) نگران سلامتی جامعه هستند که میتوان از آن به عنوان سلامت اجتماعی یاد کرد و این خطبه نشان از اهمیت موضوع در زمانی را دارد که مردم حکومت رسول الله(ص) و حضرت امیر (ع) را هم دیده بودند.

وی در ادامه افزود: در زیارت اربعین عرض می‌کنیم خدایا امام حسین (علیه السلام) جانش را در راه تو برای نجات بندگان از نادانی و گمراهی فدا کرد. قیام امام حسین علیه السلام قیامی است برای نجات انسان‌ها. نجات‌بخش بودن حضرت، گاهی جسمی است و گاهی روحی و معنوی و دینی؛ وقتی نجات یک انسان به مثابه نجات یک امت است ارزش نجات معنوی و یا نجات جامعه از بیماری های مهلت اجتماعی جایگاه رفیع و بالایی پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: فاصله گیری از عوامل مضر که قلب، ذهن و روح ما را هدف قرار می‌دهد، جزء مولفه‌های مهم در حفظ سلامت است. از این رو دین در کنار محبت برائت هم دارد و تولی و تبری در کنار هم تکمیل کننده سلامت معنوی هستند. هر آنکه دل در مسیر کربلا و همراهی امام حسین (علیه السلام) بسپارد نشان از سلم و سلامت با اولیا و دوری از دشمنان خدا دارد.


ت ت
کدخبر: 106537 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      • شهردار منطقه ۳ تهران در خصوص طرح طبقاتی کردن میدان ونک و اینکه مطالعات آن شروع شده است، گفت: این طرح قرار است با…