عبور ارزش سرانه هر چک برگشتی از مرز ۶۰ میلیون

در مرداد ماه ارزش سرانه هر چک مبادله شده طبق داده های بانک مرکزی برابر با 49 میلیون تومان بوده است. این رقم در بخش چک های وصول شده نیز برابر با 47 میلیون و 770 هزار تومان به ثبت رسیده است.

عبور ارزش سرانه هر چک برگشتی از مرز ۶۰ میلیون

با گزارش منیبان؛ ارزش سرانه چک های وصولی در مرداد کم شد این در حالی است که این رقم در ارزش چک های برگشتی از مرز 60 میلیون تومان عبور کرده و سیری صعودی را ثبت کرده است.

مقایسه این روند با سال قبل نشان می دهد با رشد تورم در امسال، ارزش هر چک افزایشی 70 درصدی را درمیانه تابستان داشته است.

ارزش سرانه چک برگشتی صعودی شد

ارزش سرانه هر چک برگشتی در ماه های اخیر صعودی شده است. اتفاقی که از منظر برخی اقتصاددانان امری مهم در ارزیابی های اقتصادی شمرده می شود. این در حالی است که در سمت چک های وصولی این ارزش مسیری نزولی داشته است.

به طور کلی در میانه تابستان، تعداد چک ها از مرز 7 میلیون فقره عبور کرده که در سال جاری سابقه نداشته است. با روند صعودی تعداد چک های مبادله ای ارزش آن هم در بالاترین سطح قرار گفته و برابر با 346 هزار و 881 میلیارد تومان برآورد شد.

2 علت اثرگذار بر افزایش مبلغ و تعداد چک

روند افزایشی چک از حیث مبلغ و تعداد به نوعی می تواند در نتیجه دو اتفاق باشد. (یکی از آن ها یا همزمان) در وهله نخست برخی از تحلیل گران اقتصادی ریشه این رشد را در راه اندازی سامانه صیاد و بالاتر رفتن اعتماد معامله گران به این اوراق می دانند. در ادامه برخی نیز شرایط اقتصادی را در نتیجه بالاتر رفتن استفاده از چک قلمداد می کنند.

مسیر متفاوت چک های برگشتی و وصولی در مرداد 1401

به طورکلی در مرداد ماه ارزش سرانه هر چک مبادله شده طبق داده های بانک مرکزی برابر با 49 میلیون تومان بوده است. این رقم در بخش چک های وصول شده نیز برابر با 47 میلیون و 770 هزار تومان به ثبت رسیده است.


ت ت
کدخبر: 113467 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: مماشات بایدن و سران اروپا در قبال جنایات نتانیاهو در غزه و لبنان و ادامه این روند…