وزیر آموزش و پرورش جنجال به پا کرد
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در یک اظهارنظر جنجالبرانگیز از آمادگی این وزارتخانه برای راهاندازی مدارس طب ایرانی سخن گفت؛ موضوعی که با واکنش نظام پزشکی همراه شد و آن را اقدامی برای تربیت نیروهایی بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم دانست.
در سالهای اخیر توجه به طب سنتی یا ایرانی موافقان و مخالفان زیادی داشته است. این مسئله در سالهای اخیر با همهگیری کرونا و مطرحشدن ایدههای عجیبوغریبی برای درمان آن، تبدیل به موضوعی جدیتر شد.
وزیر آموزش و پرورش چه گفت؟
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه طب سنتی ما مدیون دانشگاهی است که امام صادق(ع) تشکیل دادند و در کشور ما دانشمندانی مانند ابوعلی سینا پایهگذار جهانیشدن طب ایرانی بودند، گفت: جامعه ما اگر بخواهد رو به جلو حرکت کند، نیازمند توجه به دورههای ابتدایی مدارس است. وی افزود: ما در کتابهای درسی در رابطه با سلامت بحثهای بسیار زیادی داریم و حتی کتاب مستقل هم داریم، اما بچهها فقط به دنبال این هستند که بخوانند و امتحان بدهند و این رویه باید اصلاح شود. دکتر نوری ادامه داد: بر اساس تحقیقات، مصرف شیر و ماهی در تغذیه بسیار کم و مصرف شکر و دخانیات بسیار بالاست و در کل مصرف دارو در کشور ما سه برابر استاندارد جهانی است. ما باید کاری کنیم تا دانشآموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیتهای اجتماعیشان را انجام دهند. ما به حرکتهایی مانند همیار پلیس نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جشنواره طب ایرانی بر مبنای تأکیدی است که مقام معظم رهبری در اردیبهشت امسال در رابطه با بحث هویت داشتند، اذعان کرد: طب رایج هم جایگاه خودش را دارد، اما طب ایرانی باعث ارتباط با فرهنگ اصیلمان میشود و آموزش و پرورش آمادگی تدارک تشکیلات دانشآموزی و تأسیس هنرستانهای طب ایرانی را دارد تا از ظرفیت معلمان و دانشآموزان در این مسیر استفاده شود.
مخالف سفتوسخت نظام پزشکی
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره تأسیس «هنرستانهای طب ایرانی»، گفت: اظهارنظرهای اینچنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میانبر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخلهگران غیرمجاز در امر سلامت اضافه میشوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن میزند. دکتر علی سالاریان با اشاره به اینکه متولی سلامت در جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و طبق قوانین مجلس، سازمان نظام پزشکی وظیفه مشاوره و نظارت بر خدمات سلامت کشور را دارد، بیان کرد: اظهارنظر درباره رشتههای آموزشی و تربیت نیروی انسانی برای ارائه خدمات سلامت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است. بنا بر اعلام روابطعمومی سازمان نظام پزشکی، وی با اشاره به اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش در سومین جشنواره طب ایرانی مبنی بر اینکه «طب ایرانی باعث ارتباط با فرهنگ اصیلمان میشود و آموزش و پرورش آمادگی تدارک تشکیلات دانشآموزی و تأسیس هنرستانهای طب ایرانی را دارد تا از ظرفیت معلمان و دانشآموزان در این مسیر استفاده شود»، افزود: این نوع اظهارنظر قطعا آسیبزا و غیرکارشناسی است. درحالحاضر یکی از عمدهترین مشکلات و خطرات نظام سلامت، وجود مداخلهگران غیرمجاز و فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی است. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به دلیل نبود امکانات و منابع انسانی لازم برای نظارت، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی توان برخورد با افرادی را که به سلامت مردم آسیب میزنند، ندارد. سالاریان گفت: اظهارنظرهای اینچنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میانبر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخلهگران غیرمجاز در امر سلامت اضافه میشوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن میزند. وی خاطرنشان کرد: انتظار میرود وزارت آموزش و پرورش که درحالحاضر با مشکلات بسیاری برای بازبودن مدارس و آموزش دانشآموزان روبهرو است، به حل مشکلات خود پرداخته و وارد حوزه تخصصی آموزش پزشکی که مربوط به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، نشود. وی با بیان اینکه یکی از علل مهم بروز و پیدایش افراد مداخلهگر غیرمجاز در حوزه پزشکی، مراکزی است که به صورت غیرقانونی و بدون پشتوانه کارشناسی و علمی به تربیت اینگونه نیروها میپردازند، تصریح کرد: قطعا برای تربیت ارائهدهندگان خدمات پزشکی نیاز به مجوز وزارت بهداشت است، بنابراین مؤسسات و نهادهای مختلفی که به هر دلیل اقدام به برگزاری دورههای آموزشی در حوزه سلامت میکنند، فاقد صلاحیت علمی لازم برای تربیت و پرورش نیروهای درمانی هستند. سالاریان در پایان یادآور شد: مقابله و برخورد با این مؤسسات و نهادها یکی از مشکلات اصلی سازمان نظام پزشکی است.