سخنگوی وزیر امور خارجه: ایران به تانکرهای نفتی حمله نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اتهام اسراییل به ایران در حمله به تانکر نفتی اظهار کرد: ما قویا چنین اقدامی را رد می کنیم.

سخنگوی وزیر امور خارجه: ایران به تانکرهای نفتی حمله نکرده است

به گزارش خبرنگا سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( دوشنبه 1 اسفند ماه) در نشست خبری خود با اشاره به عدم شرکت امیرعبداللهیان در نشست هند گفت: امیرعبداللهیان برنامه های متراکمی درباره سفرها دارد. اهمیت برخی سفرها زیاد است بنابراین مجبور به اولویت بندی هستند. ایران و هند روابط دوستانه دارند و مقامات عالی دو کشور در سطوح مختلف تبادل نظر دارند. نشست رایسینا برنامه مدنظر وزیر خارجه بود که در حال بررسی بو‌د اما با کمال تاسف شاهد اقدام غیرحرفه ای از سوی برگزار کننده اجلاس در تنظیم کلیپ بودیم. ایران و سفارت ایران  در هند اعتراض کردند. اقدام برگزار کننده غیر حرفه ای بو‌د. به رغم فشردگی برنامه های وزیر خارجه، چنین سفری برنامه ریزی نشده است. امیرعبداللهیان به عراق می رود و سفر بعدی هم‌ خواهند داشت.

او درباره غنی سازی جدید ایران افزود: درباره ادعای مطرح شده درباره غنی سازی ۸۴ درصدی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه جزییات دقیق و فنی داد. شما را به اظهارات دقیق کمالوندی ارجاع می دهم. همکاری ایران با اژانس یک اصل مهم در مناسبات و همکاری با آژانس است.  ایران متعهد به ان پی تی و پادمان است. اژانس به همکاری حرفه ای با ایران پایبند باشد. استفاده سیاسی از آژانس، جایگاه حرفه ای ان را مخدوش می کند.  اظهارات آژانس فاصله گرفتن از اقدامات حرفه ای است. چارچوب مذاکرات و‌ بازگشت مسئولانه به برجام مشخص است و‌ باید در ان چارچوب استمرار یابد.

کنعانی درباره کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: کنفرانسی که به نام امنیت برگزار میشود باید محل کرسی متوازنی را برای طرح دیدگاه های مختلف و جهانی فراهم کند. اگر قرار است درباره امنیت بین الملل رایزنی شود باید سیاست درستی دنبال شود. چنین رویکردی کمک کننده صلح و امنیت بین المللی نیست. در کنفرانس امنیتی مونیخ رفتار غیرحرفه ای داشتند.

او با اشاره به اتهام اسراییل به ایران در حمله به تانکر نفتی اظهار کرد: ما قویا چنین اقدامی را رد می کنیم. اینها به اتهام زنی مانند دولت امریکا عادت کردند. ما به ازادی کشتیرانی اهمیت می دهیم و نقش تعیین کننده در این زمینه داشتیم. چنین رژیمی حق ندارد ایران را مورد تهمت قرار بدهد.

کنعانی درباره فعالیت ضعیف سفرا در بحث اقدامات ضدایرانی ابراز کرد: ارزیابی شما دقیق نیست. سفارتخانه های ما در سخت ترین شرایط تحریمی، با تمام قوا فعالیت دیپلماتیک‌ و حضوری خود را انجام دادند. سفارتخانه های ما روز پیروزی انقلاب را شکوهمند برگزار کردند. مقامات محلی هم در سطوح مختلف شرکت داشتند. دنیا فقط چند کشور اروپایی شناخته نیست و فقط اینها جامعه بین المللی را نمایندگی نمی کنند. سفرا توییت های متعدد و توییت هایی با زبان های محلی خود، درباره روز ملی دهه فجر داشتند. سفرا گزارش های خوبی درباره پیشرفت زنان در عرصه فرهنگی و اجتماعی بیان کردند.

او ادامه داد: مذاکره غیرمستقیم با امریکا وجود دارد. این مذاکرات و رویکرد جزو اولویت های ما است. زندانیان ایرانی در قالب ادعاهای بی اساس مورد بازداشت قرار گرفتند. نقش دولت قطر در این جایگاه مثبت بوده است. انشالله زمینه تبادل زندانیان فراهم شود.

کنعانی همچنین خاطرنشان کرد: رابطه دوجانبه ایران و کره نباید به امریکا گره بخورد. ما از روش های مختلف برای بازگشت پول از کره جنوبی استفاده خواهیم‌ کرد. اقدام رییس جمهور کره غیر حرفه ای بوده و باید پاسخگو‌ باشد. 

کنعانی با اشاره به اخراج هیات اسراییلی از اجلاس اتحادیه افریقا و ادعا نقش ایران یادآور شد: هر وقت علیه رژیم اسراییل، اتفاقی بیفتند یک طرف اتهام ایران است. اسراییل به دلیل ماهیت جنایتکارانه ای که دارد از طرف دولتهای جهان مطرود است. اقدام افریقا علیه اسراییل و اخراج انها نشان داد که اتحادیه افریقا مایل به پذیرش این رژیم به صورت مشروع نیست. 

او با اشاره به حضور پرویز ثابتی و استرداد ان توسط ایران ادامه داد: این هم جزو فهرست مطالبات بلندبالا ایران از امریکا در راستای دشمنی کینه توزانه با ایران است.


ت ت
کدخبر: 140274 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها