ویژه نوروز 1402؛

آنچه در فروردین سال 1401 گذشت

فروردین 1401 روزهای خود را با آرامش شروع کرد و امید می‌رفت با وجود ادامه دار بودن سایه کرونا بر سر کشور و با وجود تمام اخبار بعضا خوشحال کننده و بعضا نگران کننده این آرامش را تا پایان به همراه داشته باشد.

آنچه در فروردین سال 1401 گذشت

به گزارش منیبان؛ با اینکه واکسیناسیون گسترده کرونا در کشور صورت گرفته بود و تا پایان سال 1400 بسیاری از هموطنان چند دُز واکسن تزریق کرده بودند اما همچنان سال 1401 با شمار بالای از ابتلا به کرونا آغاز شد. اما آغاز به کار مدارس به صورت حضوری پس از دو سال به صورت رسمی نوید بخش تغییری اساسی در اوضاع احوال کشور بود.

14 فروردین 1401 بود که وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد همه مدارس و مراکز آموزشی باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند. این یعنی بازگشت دانش آموزان به مدارس بعد از دوسال دوری از میز و نیمکت.

در این راستا یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بخاطر اینکه بار تکلیف دانش‌آموزان در مدت آن دوسال جولان کرونا بر دوش والدین بود از پدر و مادر ها عذر خواهی کرد و بر ضرورت مکمل بودن آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری تاکید کرد.

حمله به چند روحانی در گنبد کاووس و حرم رضوی

13 فروردین بود که دو طلبه اهل سنت در محله چای‌بوئین شهرستان گنبدکاووس به قتل رسیدند.

همزمان روز سه‌شنبه 16 فروردین 1401 رسانه های داخلی خبر داند که به دو طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) در حرم رضوی با چاقو حمله شده است که با تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان منتقل شدند.یک نفر از روحانیون بـه علت شدت جراحات وارده در همان لحظه جان خود را از دست داد و ۲ نفر دیگر که وضعیت یک نفر از مضروبین وخیم گزارش شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.

روحانی

ویدیوهای این حادثه و دستگیری ضارب به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حمله به این سه نفر را به جریان تکفیری نسبت داد.

دو روز بعد یعنی در 18 فروردین دومین روحانی حادثه حرم رضوی در بیمارستان فوت کرد همچنین ۵ نفر دراین خصوص رضوی دستگیر شدند.

هر سه روحانی که مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالین و ساکنین حاشیه شهر مشهد بوده‌اند.

ضارب با نام (ل.م) که از ساکنین همین منطقه است و به گفته اهالی منطقه دارای اختلالات روحی بوده ادعا کرده از مدتی قبل این افراد را با انگیزه شخصی که البته این ادعا در دست بررسی است، شناسایی کرده و تا اینکه در حرم مطهر رضوی مورد سوء قصد قرار داده است.

لازم به ذکر است که به گفته فرماندار مشهد، ضارب تحت تأثیر جریان‌های تکفیری دست به این جنایت زده است.

 

ضارب

. خبرگزاری تسنیم در گزارشی اختصاصی مدعی شد فرد مظنون عبداللطیف مرادی، با ملیت افغانستانی ، 21 ساله و ازبک‌تبار بوده و به صورت غیرقانونی از پاکستان وارد ایران و ساکن مشهد شده‌است.

توقف پروژه میانکاله

وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه میانکاله در شرایطی است که این شبه جزیره کوچک به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت رسیده و نه تنها به لحاظ طبیعی توانایی جای دادن صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی را ندارد، بلکه به لحاظ قانونی نیز امکان ساخت چنین سازه‌هایی وجود ندارد.

برای بسیاری از ما ایرانیان شنیدن نام مناطق بسیار ارزشمند به لحاظ ذخایر طبیعی و گردشگری، تنها زمانی میسر است که تعدادی از فعالان محیط زیست تلاشی برای معرفی آن می‌کنند یا در غالب مواقع تلاش برای جلوگیری از یک فعالیت مخرب داشته باشند.

اما  اعتراض‌ها به این پروژه درست زمانی شدت گرفت که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افتتاح این پروژه را به دلیل عدم اخذ مجوز از سازمان مربوطه، فاقد اعتبار دانست.

به گفته مخالفان ساخت این پروژه‌ها، احداث پتروشیمی (که در رده آلاینده‌ترین صنایع قرار دارد) در منطقه حساس زیست‌محیطی نه تنها توسعه محسوب نمی‌شود بلکه زخمی تازه بر تن رنجور محیط زیست مازندران می‌نشاند. آلودگی شدید هوا و منابع آبی تنها بخشی از نتایج هولناک این پروژه است.

میانکاله

دو روز بعد نیز پویش درخواست توقف احداث پتروشیمی در تالاب بین‌المللی میانکاله با هشتگ #پروژه_پتروشیمی_میانکاله_را_متوقف_کنید، در فضای مجازی به راه افتاد. در این درخواست از دو مسئول وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست خواسته شده بود ساخت این پروژه هر چه سریع‌تر متوقف شود.

تا اینکه سید ابراهیم رئیسی، به رئیس سازمان محیط زیست دستور داد از احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی جلوگیری کند.همچنین محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران دستور داد تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی‌ها از ادامه فعالیت طرح جلوگیری شود.

اما  به‌رغم صدور حکم قضایی از سوی معاونت حقوق عامه دادستانی کل ایران، بخشی از فعالیت‌های احداث آن به‌طور شبانه ادامه داشت.

قیچی کردن موی دانش آموزان آن هم بعد از  2 سال تعطیلی مدارس

 انتشار ویدیویی از قیچی کردن مو‌های دانش آموزان یک مدرسه در فضای مجازی خبرساز شده است.

حضوری شدن کامل همه مدارس بعد از 2 سال از آمدن کرونا، بالاخره محقق شد و از 14 فروردین امسال (1401)، درهای مدارس کشور به روی دانش‌آموزان گشوده شد.

از همان روزهای اول بازگشایی مدارس، کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه در برخی مدارس، دانش‌آموزان تنبیه شدند.

قیچی کردن موی دانش آموز

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کلیپ منتسب به مدیر یک مدرسه در تهران که در حال تنبیه بدنی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: مدیر عزل شد و به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد.

در یک کلیپ دیگر، دانش‌آموزان مدرسه‌ای نشان داده می‌شود که یک نفر در حال کوتاه کردن موهای دانش‌آموزانی است که در حیاط مدرسه هستند.

روایت تغییر سر و وضع دانش‌آموزان در ایام کرونایی و در خانه ماندن، به امروز و دیروز بر نمی‌گردد؛ در همان روزهای بازگشایی نصف و نیمه مدارس که سال گذشته آغاز شد، مدارس با این ماجرا روبرو شدند.

اما نحوه برخورد با بچه های مدرسه، نکته بسیار مهمی است که گاهی کج سلیقگی‌ها، باعث می‌شود عملکردهای خوب هم دیده نشود.

مرخصی ۱۲ ماهه زایمان برای فرزندان دوقلو و بیشتر

30 فروردین بود که معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای استفاده از مرخصی ۱۲ ماهه زایمان برای فرزندان دوقلو و بیشتر را ابلاغ کرد.

افزایش نرخ کرایه ها

31 فروردین اعلام شد از اول اردیبهشت بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه و بلیت وسایل حمل و نقل عمومی 25 درصد افزایش می یابد.

 بر این اساس نرخ بلیت خط تک سفره 2500 تومان، بلیت تک سفره حومه(خط 5) 1500 تومان، تک سفره هشتگرد 7500 تومان و  بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی12 هزار و 500 تومان باشد. البته این مبالغ برای بلیت تک سفره است و بلیت های مدت دار نیز براساس مبلغ پرداختی،  شارژ شود.


ت ت
کدخبر: 142290 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها