ویژه نوروز ۱۴۰۲؛

آنچه در آذر سال ۱۴۰۱ گذشت

سال 1401 را می‌توان از پرحادثه‌ترین سال‌های اخیر دانست که حوادث متعدد آن، افکار عمومی کشورمان و حتی جهان را متاثر کرد.

آنچه در آذر سال ۱۴۰۱ گذشت

به گزارش منیبان؛سال 1401 با همه تلخی ها و شیرینی هایش گذشت. سالی که خیلی هایمان عزیزی را از دست دادیم. اما حالا امیدواریم 1402 را با خوشحالی و سلامتی شروع کرده و به پایان برسانیم.

وضعیت اسفبار اینترنت

نت‌بلاکس به‌عنوان سازمانی غیردولتی -که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند خبر از اختلال گسترده اینترنت در ایران، از قطع کامل در غرب کشور یعنی کردستان تا قطع اپراتورها در بیشتر شهرها داد.

اعتصابات

آذرماه با شروع اعتصابات گسترده از صنف های مختلف در کشور شروع شد.

بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران در این ماه بازداشت شدند و بسیاری هم با قرار وثیقه آزاد شدند.

پیدا شدن دو توله یوز جدید

آذر و تروان

یازدهم آذر، 2 توله یوزپلنگ تازه متولد شده (بین 18 تا 20 روزه) توسط یک چوپان در منطقه توران (استان سمنان) پیدا و زنده گیری شد، البته محیط زیست بلافاصله بعد از اطلاع از موضوع توله ها را به محل زنده گیری برگرداند تا شاید مادرشان پیدا شود اما این اتفاق نیفتاد و به علت سردی هوا، توله ها به پاسگاه محیط بانی برگردانده شدند، اکنون باید برای مکان زندگی و همچنین نامشان تصمیم گیری شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نامگذاری 2 توله یوزپلنگ پیدا شده در پارک ملی توران، گفت: محیط زیست استان سمنان پیشنهاد داده به علت اینکه توله ها در آذرماه و در منطقه توران پیدا شده اند به نام های آذر و توران نامگذاری شوند.

اولین اعدام

محسن شکاری که در حال حاضر کسی نیست که او را نشناسد در ماه آذر تمامی اخبار و افکرا مردم را به خود اختصاص داد.

او کسی بود که در 3 مهر 1401 در جریان اعتراضات خیابانی در تهران دستگیر شد و دادگاه انقلاب تهران، به دلیل بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مأمور بسیج او را به محاربه متهم کرد.اولین جلسه دادگاه او در 10 آبان برگزار شد و پس از صدور حکم اعدام، این حکم در دیوان عالی نیز تأیید و اتهام او را «مصداق اخافه ناس» (مصداق ترساندن مردم) تشخیص داد.

حکم اعدام او در تاریخ 17 آذرماه اجرا شد و پس از اعدامش ویدئویی از اعتراف او در رسانه‌های منتشر شد. او 23 سال داشت و ساکن شرق تهران بود

همین موضوع موجب واکنش‌های گسترده شد اعدام او موجی از ابزار نگرانی‌ها برای سایر زندانی‌ها دربرداشت.

دومین اعدام به فاصله بسیار کم

21 آذرماه مجیدرضا رهنورد در مشهد اعدام شد.

مجیدرضا رهنورد کشتی‌گیر و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش 1401 ایران بود که در 21 آذر 1401 به فاصله 23 روز از زمان بازداشت، با حکم دادگاه انقلاب مشهد اعدام شد. او در جریان دادگاه به کشتن دو بسیجی و زخمی‌کردن 4 بسیجی دیگر در مشهد، متهم شده بود.

دستگیری عوامل حمله به ایذه

ظهر 28 آذر رسانه‌های حکومتی از دستگیری عوامل حمله به بازار ایذه خبر داد و همزمان اینترنت برای ساعت‌ها قطع بود. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دادستان خوزستان نوشت: «در عملیات مشترک فراجا، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران دو نفر از عوامل این حادثه کشته و دو نفر دیگر بازداشت شدند و گفت قرار بود عملیات تروریستی دیگری را در ایذه انجام بدهند».

صدور احکام رتبه‌بندی بازنشستگان

اواخر آذر بود که معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره آخرین وضعیت صدور احکام بازنشستگان جدید آموزش و پرورش گفت: حواله حقوقِ تازه‌بازنشستگانِ آموزش و پرورش این ماه صادر شد؛ امسال حدود 41 هزار بازنشسته از جامعه فرهنگیان داشتیم که احکامشان را تایید کرده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه ما برای آن 3000 نفر حواله موقت پرداخت کرده‌ایم و حقوقشان را بر اساس ۷۰ درصدِ آخرین حقوق پرداخت کرده‌ایم گفت: بعد از آنکه پرونده‌شان به جریان بیفتد و از سوی صندوق تایید نهایی بشود، باقی‌مانده حقوقشان که معوق شده را ماه آینده برایشان واریز می‌کنیم.

اصرار پلیس به اسقاط خودرو

رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از برخی دستگاه‌ها در موضوع ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات گفت: هنوز خودروسازها در موضوع ایمنی خودرو و ارتفای کیفیت آن گام جدی برنداشته‌اند.

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما سن فرسودگی نداریم، گفت: زمانی یک نفر رفت و درباره سن فرسودگی اعتراضی را مطرح کرد و بعد هم گفتند سن فرسودگی نداریم در نتیجه هیچ برنامه‌ای هم برای اسقاط نداریم. امروز خودرویی که 50 سال تردد کرده و در شهر چرخیده با یک گواهی معاینه فنی می‌تواند 50 سال دیگر هم در شهر بچرخد و تردد کند. آیا این درست است.

رئیس پلیس راهور فراجا به دو پیشنهاد وزارت صمت در موضوع اسقاط خودروها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادات وزارت صمت رعایت 1.5 درصد برای اسقاط خودرو است یعنی به ازای 1.5 درصد از قیمت یک خودروی وارداتی، امکان شماره گذاری آن فراهم شده و طرح اجرا شود که ما با آن مخالفت کردیم مثلا اگر قیمت یک خودرو 300 میلیون باشد با سه میلیون تومان می‌خواهد خودرویی را وارد کند. این شدنی نیست. یک پیشنهاد هم در مورد گواهی‌های صوری بود که ما با آن هم مخالفت کردیم. اسقاط خودرو باید جدی گرفته شود و تا زمانی که اسقاط خودرو در دستورکار دولت و مجلس نباشد ما هر روز شاهد ترافیک سنگین و آلودگی هوا خواهیم بود.  وی افزود: ظرفیت معابر تهران برای تردد 1.8 میلیون دستگاه جوابگو است در حالیکه تعداد وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت بیش از پنج میلیون است. اینها مواردی است که باید به آنها توجه شود. از آن طرف هم که اسقاط خودروی فرسوده نداریم و با واردات خودرو هم که پیش بینی می‌شود سالی دو میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه شود با این شرایط معلوم است که چرخه ترافیک همین طور می‌ماند و ما شاهد افزایش ترافیک و آلودگی هوا نیز خواهیم بود.


ت ت
کدخبر: 145577 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها