دلیل اختلال شدید در اینترنت کشور

بر اساس گزارش کاربران و نت‌بلاکس، اینترنت بسیاری از کاربران شاتل قطع یا با اختلال شدید روبرو شده است، اپراتور شاتل علت این اختلال قطعی بزرگ برق عنوان کرد.

دلیل اختلال شدید در اینترنت کشور

به گزارش منیبان؛ منشا دقیق اختلالات اینترنت طی روز‌های گذشته نامشخص است.

 بر اساس گزارش کاربران و نت‌بلاکس، اینترنت بسیاری از کاربران شاتل قطع یا با اختلال شدید روبرو شده است، اپراتور شاتل علت این اختلال قطعی بزرگ برق عنوان کرد.

شاتل اعلام کرد که یک اختلال بزرگ برق در دیتاسنتر این شرکت منجر به بروز اختلال در شبکه اینترنت این شرکت شده است. شاتل همچنین اعلام کرد که هم‌اکنون توانسته این مشکل را حل کند و ابراز امیدواری می‌کند که دیگر کاربران این شرکت با چنین مشکلی روبه‌رو نشوند.

طی ساعت اخیر نت‌بلاکس از اختلال شدید اینترنت شرکت شاتل خبر داد. در همین حین همزمان رادار ابرآروان وضعیت اینترنت دیتاسنترهای ایران را بحرانی نشان می‌دهد.

مدت‌هاست که اختلالات اینترنتی به تجربه پرتکرار کاربران ایرانی تبدیل شده‌است. در آخرین مورد، پنج‌شنبه گذشته اختلال نسبتا گسترده‌ای در اینترنت کاربران شاتل اتفاق افتاد که ظاهرا در دسترسی کاربران دیگر سرویس‌دهندگان اینترنت هم احساس شد.

در حالی که همچنان منشأ دقیق این اختلالات نامشخص است و اقداماتی که برای برطرف کردن آنها انجام شده، در عمل بی‌نتیجه بوده، اما شرکت ارتباطات زیرساخت در گزارشی که هفته گذشته از عملکرد سالانه خود منتشر کرد، مدعی بهبود شبکه شده و از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل خبر داده است.

کارشناسان اما معتقدند که چنین افزایشی، دستاورد مهمی به حساب نمی‌آید، چون در واقع فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی پرکاربر باعث شده تا عده زیادی از کاربران به پهنای باند بین‌الملل دسترسی نداشته باشند و این افزایش ظرفیت، در همین راستا به دست آمده است.

نت بلاکس، نهاد بین‌المللی ناظر بر امنیت و کیفیت اینترنت، با انتشار گزارشی از اختلال و کندی شدید در اینترنت کاربران شاتل موبایل خبر داد. بعد از آن بود که کاربران فضای مجازی نیز در همان زمان از اختلال در دیگر سرویس‌های اینترنت ثابت و اینترنت همراه خبر دادند.

آمار منتشر شده از سوی رادار ابرآروان هم تایید می‌کند که اکثر دیتاسنترها با افت ترافیک شدید مواجه شدند. پشتیبانی شرکت شاتل دلیل این اختلال را به خارج از شبکه این شرکت نسبت داد و آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل این شرکت هم در تایید این ادعا در توییتر خود نوشت: «از دقایقی پیش و به علت اختلال خارج از شبکه شاتل موبایل، برخی مشترکین سیم‌کارت‌های شاتل موبایل در برخی مناطق با اختلال در سرویس مواجه شده‌اند.

بابت این اختلال مقطعی عذرخواهی می‌کنم. همکاران فنی در حال برطرف کردن مشکل هستند.» اما هفته‌نامه کارنگ به نقل از مقامات شاتل اعلام کرد که دلیل این اختلال، قطعی برق در دیتاسنتر این شرکت بوده است. محمد‌احسان خرامید، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تایید اختلال به وجود آمده، در توییتر خود‌ نوشت: «وجود مشکل در شبکه ارتباطی شاتل، باعث ایجاد اختلال برای مشتریان این اپراتور شده است.»


ت ت
کدخبر: 152299 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها