آلارپلاستی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عمل بینی روش‌های مختلفی دارد که هر یک با هدف خاصی انجام می‌شوند. یکی از متداول‌ترین روش‌های جراحی بینی آلارپلاستی است که به عنوان عمل کوچک کردن پره‌های بینی نیز انجام می‌شود. جراحی آلارپلاستی به منظور تغییر شکل و اندازه سوراخ‌های بینی و پره‌های بینی به کار می‌رود.

آلارپلاستی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

فرایند آلارپلاستی را می‌توان به تنهایی یا در کنار رینوپلاستی به منظور رسیدن به فرم بینی مطلوب انجام داد. در ادامه به طور مفصل با جراحی بینی آلارپلاستی آشنا می‌شویم.

 

جراحی آلارپلاستی چیست؟

منظور از آلار پره‌های بینی است که اطراف سوراخ‌های بینی را پوشش می‌دهند. این ناحیه ممکن است در برخی افراد خیلی بزرگ باشد، پوست اضافه داشته باشد یا اینکه حتی نامتقارن باشد. بنابراین از نظر زیبایی باید جراحی خاصی وجود داشته باشد که نیاز زیباجویان را رفع کند.

جراحی آلارپلاستی نوعی عمل بینی است که در آن مقدار کمی از پوست پره بینی برداشته می‌شود تا ظاهر سوراخ‌های بینی بهبود پیدا کند. زیباجویان از آلارپلاستی به منظور کاهش عرض سوراخ‌های بینی و حتی کاهش عرض ظاهری بینی استفاده می‌کنند. این جراحی در افرادی که بینی گوشتی دارند، می‌تواند به عنوان مکمل جراحی بینی انجام شود تا نتایج مطلوبی به جای بگذارد.

آلارپلاستی موجب حل شدن مشلات زیر می شود :

  • فرم بینی : اصلاح فرم نوک بینی و پره‌های آن تاثیر قابل توجهی در فرم کلی بینی دارد و باعث می‌شود بینی باریک‌تر به نظر برسد.
  • اندازه بینی : آلارپلاستی با کاهش سایز سوراخ‌های بینی  باعث کاهش سایز پایه بینی شده و ظاهر بینی را تا حدی کوچک می‌کند.
  • بهبود مشکلات تنفسی : زمانی که آلارپلاستی با جراحی زیبایی بینی ترکیب می‌شود با کاهش سایز سوراخ‌های بینی و رفع نواقض احتمالی آنها، می‌تواند مشکلات تنفسی را بهبود بخشد.

 روش‌های آلارپلاستی

روش‌های مختلفی برای کاهش سایز سوراخ‌های بینی  یا آلارپلاستی وجود دارد که بر اساس نیاز زیباجویان مورد استفاده قرار میگیرد.متداول‌ترین تکنیک‌های آلارپلاستی شامل:

  • تکنیک wedge : در این تکنیک برش‌های جراحی در پایین ترین بخش پره بینی که بینی را به لب بالایی متصل می‌کند ایجاد می‌شود و تغییرات لازم را ایجاد می‌کند.
  • تکنیک Sill : در این تکنیک سوراخ‌های بینی بدون ایجاد برش در خارج از بینی کوچک می‌شوند و برش‌ها در نواحی داخلی ایجاد می‌شوند. گاهی ممکن است تکنیک‌های وج و سیل ترکیب شوند تا سوراخ‌های بینی حالت خوبی بگیرند.
  • تکنیک weir : در این روش تکنیک اصلاح شده وج است کخدر آن برش‌ها به موازات پل بینی و در خارج ایجاد می‌شوند تا خمیدگی پره‌های بینی را به خوبی پوشش دهند.

عمل بینی

مزایای آلارپلاستی

زمانی که بینی فرم خوبی داشته باشد، تعادل و هماهنگی مناسبی در چهره ایجاد می‌شود؛ چراکه بینی یکی از تاثیرگذارترین ارگان‌های بدن در زیبایی به حساب می‌آید. آلارپلاستی به عنوان یک جراحی کوچک و ساده  هماهنگی بین اجزای صورت را بهبود بخشیده و ظاهر را به طرز چشمگیری متناسب می‌کند. آلارپلاستی تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و زیباجو در طول جراحی هیچ دردی احسای نمی‌کند.  اگرچه آلارپلاستی یک جراحی نسبتا تهاجمی است، اما برپز عارضه خطرناک در آن بسیار نادر است.

در جراحی آلارپلاستی مقدار غضروف نیز از هر سوراخ بینی برداشته می‌شود که باعث می‌شود پایه نازک‌تری داشته باشد. سایر مزایای آلارپلاستی شامل:

  • تنطیم اندازه و عرض سوراخ‌های بینی
  • بهبود عدم قرینگی سوراخ‌های بینی
  • سوراخ‌های بینی متماسب با فرم بینی

عمل آلارپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی می‌توان گفت که آلارپلاستی یک جراحی بینی جزئی برای بهبود فرم و اندازه پره‌های بینی است. این جراحی برای افرادی که از ظاهر سوراخ‌های بینی خود راضی نیستند مناسب است. معمولا افرادی که بیشتر نقص در سوراخ‌های بینی دارند، بهتر است به جای  رینوپلاستی از آلارپلاستی استفاده کنند.  شرایط زیر اژآلارپلاستی را برای شما مناسب‌تر می‌کند:

  • در صورتی که به طور ارثی و ژنتیکی سوراخ‌های بینی بزرگی داشته باشید.
  • اگر در سلامت کامل هستید و حداقل دو هفته قبل از عمل سیگار نمی‌کشید.
  • اگر احساس می‌کنید سوراخ‌های بینی در مقایسه با سایر اجزای صورت خیلی باریک، خیلی پهن یا نامتناسب هستند.
  • از ظاهر کلی سوراخ و پره‌های بینی رضایت ندارید.
  • شکل یا اندازه یکی از سوراخ‌های بینی با دیگری فرق می‌کند و قرینگی ندارد.
  • در صورتی که لبخند می‌زنید یا صورتتان را تکان می‌دهید، سوراخ‌های بینی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

شایسته ذکر است که آلارپلاستی برای افرادی که به تازگی عمل بینی را تجربه کرده‌اند و از فرم سوراخ‌های بینی خود راضی نیستند نیز مناسب است. همچنین در کنار عمل بینی می‌توان آلارپلاستی را نیز به منظور بهبود نتایج انجام داد.

آلارپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه جراحی انجام شود، جراح در مورد نتایج و عوارض احتمالی جراحی و روند کلی آن با زیباجو صحبت خواهد کرد؛ همچنین ممکن است مراقبت‌های قبل از جراحی را که لازم است بدانید با شما در میان بگذارد. پس از آن با استفاده از ماژیک استریل محل برش‌های جراحی مشخص می‌شود تا سوراخ‌های بینی به طور کاملا قرینه و متناسب شکل بگیرند.

قبل از شروع جراحی، پزشک بر اساس تجربه و صلاحدید خود تکنیک بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی را به منظور درد نکشیدن زیباجو انتخاب می کند. پس از آن برش‌های مورد نیاز توسط پزشک ایجاد می‌شوند و بخش‌هایی از پره بینی که لازم است برای کاهش عرض سوراخ‌ها حذف شوند، برداشته می‌شوند. با ایجاد برش جراح می‌تواند پوست و بافت‌های اضافی را برداشته و فرم مطلوب را ایجاد کند. بعد از این مراحل لبه‌های پوست بینی به هم وصل شده و بخیه زده می‌شوند.

پس از جراحی با استفاده از پانسمان مخصوص زخم‌های ایجاد شده را می‌پوشانند تا از عوارض و عفونت‌های ثانویه جلوگیری کنند. همچنین ممکن است آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد درد توصیه شوند تا خیال شما از هر لحاظ آسوده باشد. رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی طبق توصیه‌های پزشک، برای دریافت نتایج مطلوب و کاهش عوارض ضروری است.

عمل بینی طبیعی

مقایسه آلارپلاستی و رینوپلاستی

رینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که برای اصلاح کلی نواقص خارجی یا داخلی بینی انجام می‌شود و اهداف متعددی دارد. رینوپلاستی می‌تواند مواردی مثل برآمدگی روی پل بینی، افتادگی نوک بینی، عدم تقارن، بزرگ بودن بینی، مشکلات تنفسی، انحراف تیغه میانی بینی و عیوب ساختاری را رفع کند. اما آلارپلاستی تنها به منظور اصلاح سوراخ‌های بینی با انجام جراحی روی پره‌های بینی انجام می‌شود. در بسیاری از موارد ممکن است آلارپلاستی بخشی از عمل رینوپلاستی باشد تا زیباجو به حداکثر نتایج مطلوب خود برسد.

آلارپلاستی یک جراحی زیبایی کمتر تهاجمی است که به سادگی می‌تواند فرم و اندازه سوراخ‌های بینی را بهبود بخشد. علاوه بر این هزینه آلارپلاستی بسیار کمتر از رینوپلاستی است و برای افرادی که تنها مشکل آنها سوراخ‌های بینی است، مناسب‌تر می‌باشد.

دوره نقاهت آلارپلاستی 

جراحی آلارپلاستی نسبت به سایر جراحی‌های زیبای دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد و فرد سریعا می‌تواند نتایج جراحی را مشاهده کند. معمولا تورم و قرمزی یا حتی کبودی بعد از آلارپلاستی طبیعی است و نهایتا تا دو هفته بعد از عمل بهبود می‌یابد. بخیه‌های جراحی یک هفته بعد از عمل کشیده می‌شوند اما پزشکان توصیه می‌کنند تا 2 دو ماه از فعالیت سنگین اجتناب کنید تا به بهبودی کامل برسید.

عوارض عمل آلارپلاستی

گاهی ممکن است عوارض کوتاه مدت و جزئی بعد از آلارپلاستی تجربه کنید که اغلب جای نگرانی نداشته و خود به خود بهبود می‌یابد. عوارضی مثل تورم،‌ قرمزی، خونریزی جزئی و کبودی تا چند روز بعد از عمل بهبود می‌یابند. اما عوارضی مثل عفونت،‌ترشح چرک از ناحیه تحت درمان یا باقی ماندن جای زخم می‌تواند نگران کننده باشد و سریعا باید به پزشک اطلاع داده شود.

 


ت ت
کدخبر: 154257 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها