جدیدترین تصمیم مجلس درباره رتبه بندی معلمان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراضات رتبهبندی معلمان به آئیننامه بر میگردد و باید اصلاح شود.
به گزارش منیبان ؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از اصلاح ماده ۸۷ لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد و توضیح داد: در این ماده جدولی در خصوص شاخصهای آموزش و پرورش در برنامه هفتم قید شده بود که مقرر شد مواردی از شاخصها در زمینه چاپ و اصلاح کتب، مهارت آموزی و تعداد بازماندگان از تحصیل اصلاح شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اصلاح بند (پ) ماده ۸۸ ادامه داد: از سوی دیگر موضوع اخذ دانشجویان برای دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی ارشد حداقل ۳۰ درصد بود که این مورد نیز به حداکثر ۳۰ درصد تغییر پیدا کرد تا ظرفیت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی برای تربیت معلم با مدرک کارشناسی افزایش پیدا کند. البته این مورد مخالفان و موافقانی داشت که نهایتا این پیشنهاد به عنوان مصوبه کمیسیون به کمیسیون تلفیق برنامه ارائه خواهد شد.
فلاحی یادآور شد: همچنین در لایحه برنامه هفتم آمده است که با اجرای قانون رتبه بندی معلمان، هیأت تخلفات ویژهای برای رسیدگی به موارد معلمان ایجاد شود و این موضوع در برنامه هفتم برای ارزیابی صلاحیت حرفهای و تخصصی معلمان در طول ۵ سال برنامه ایجاد خواهد شد؛ بنابراین هیأت رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت به تخلفات معلمان ورود نمیکند.
وی ادامه داد: همچنین در برنامه هفتم نامی از سازمان تربیت کودک برای آموزش و تربیت صفر تا ۶ سالهها نبود و پیشنهاداتی برای کمک به این سازمان مصوب شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در زمینه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز مقرر شد ماده ۸۵ قانون ششم در برنامه هفتم نیز تکرار شود، در این ماده تصریح شده بود که معلم ۵ درصد از سهم را خود را در کنار سهم دولت به صندوق بپردازد، ضمن اینکه مباحثی در خصوص اصلاح اساسنامه صندوق نیز در نشست امروز مطرح شد.
فلاحی تصریح کرد: برای سازمان نوسازی نیز پیشنهاداتی مطرح شد که در زمینه همکاری با خیرین تکالیفی مشخص شود. برای دانشگاه فرهنگیان نیز مقرر شد طی برنامه هفتم اماکن کد تخریب خورده این دانشگاه که ۷۰درصد بناها را شامل میشود، حداقل در ۱۰ استان نوسازی و بهسازی شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در بخش دوم نشست امروز نیز بررسی احکام مربوط به آموزش علوم پزشکی، تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با حضور مسئولان ذی ربط در دستور کار قرار داشت که در این جلسه ضمن تأکید بر تقویت معاونت آموزشی وزارت بهداشت که در حال حاضر در آخرین رتبه معاونتهای وزارت بهداشت قرار دارد در زمینه جذب دانشجویان خارجی و رتبه علمی کشور نیز مباحثی مطرح شد. درباره اینکه سهم دانشگاههای علوم پزشکی در جذب دانشجویان خارجی از ۳۲۰ هزار دانشجوی (علوم پزشکی و وزارت علوم) در برنامه هفتم مشخص شود نیز مباحثی مطرح شد؛ لازم به ذکر است در حال حاضر دانشجویان خارجی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور حدود ۸ هزار دانشجو است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراضات رتبهبندی معلمان به آئیننامه بر میگردد و باید اصلاح شود.
حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی در همایش مطالبهگری رتبهبندی معلمان، اظهار کرد: رتبهبندی معلمان، طرح نبود و لایحه دولت بود. دولت قبلی پنجهزار میلیارد برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته بود، اما براورد ما برای اجرای رتبهبندی یک میلیون معلم، ۵۲ هزار میلیارد تومان بود و در دولت جدید به ۳۸ هزار میلیارد تومان رساندیم و ۴۲ هزار میلیارد تومان تصویب شد.
فلاحی با بیان اینکه این کار در اسفند سال ۱۴۰۰ برای اجرا ابلاغ شد، تصریح کرد: رتبهبندی در دانشگاهها یک پروسه طولانی است و ما نمیخواستیم آموزشوپرورش به معضلات دانشگاهها گرفتار شود. ما نمیخواهیم خروجی فعالیت معلمان مقاله باشد ما به دنبال این هستیم که خروجی فعالیت معلمان تربیت دانشآموزان باشد.
وی ادامه داد: ما میخواستیم جایگاه و منزلت معلم حفظ شود، اما برخی فقط منابع مالی را در نظر گرفتند. سه سال باید برای رتبهبندی در نظر گرفته میشد، اما سه ماه در نظر گرفته شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات رتبهبندی فرهنگیان و عدم پرداخت حقوق به موقع فرهنگیان در پایان سال گذشته، تصریح کرد: چهار دستگاه؛ وزارت آموزشوپرورش، سازمان برنامهو بودجه، سازمان اداری و استخدامی و معاون اول رئیس جمهور در این موضوع مقصر شناخته شدند.
فلاحی با بیان اینکه ما قانون تصویب میکنیم و ذیل آن آئیننامه تصویب میشود، مطرح کرد: اعتراضات به آئیننامه بر میگردد و باید اصلاح شود. نوع نگاه به آموزشوپرورش خوب نیست. مشکلات متعددی در سیستم وجود دارد. این نوع اجرای رتبهبندی را نپذیرفتیم.