نیویورک تایمز: فرانسه، زودپزی آماده انفجار است

در حالی که مکرون تلاش می‌کند با نشان دادن مماشات، افکار عمومی را از دست ندهد، چهره های تندرو حاضر در ائتلاف او مانند وزیر کشور در مسیر مقابل رئیس جمهور حرکت می‌کنند.

نیویورک تایمز: فرانسه، زودپزی آماده انفجار است

به گزارش منیبان، در دسامبر 2020، زمانی که ماکرون گفت که  احتمال اینکه "کسی با رنگ پوست غیرسفید مورد بازرسی قرار می گیرد"، بسیار زیاد است، اتحادیه پلیس به انتقاد از این موضع گیری او روی آورد.

بخشی از مشکل، رابطه امانوئل مکرون با پلیس است. از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور در سال 2017، رئیس جمهور به نیروهای پلیس تکیه کرده و نقش مرکزی آنها را در ساختار سیاسی فرانسه تثبیت کرده است.

موج اعتراضات، اصلاحات اجتماعی مختلف مدنظر ماکرون از جمله تغییر در سیستم بازنشستگی را مختل کرده است. هرچند که نیروهای پلیس در این مورد هم دست به اعمال خشونت برای متفرق کردن معترضان و پایان دادن به اعتراض‌ها زدند. همچنین در جریان همه گیری کرونا در فرانسه، افسران پلیس مجریان خط مقدم رعایت قرنطینه‌ها و مقررات منع آمد و شد سخت‌گیرانه مدنظر مکرون بودند. با چنین سابقه ای اکنون که نیروهای پلیس در مرکز یک جنجال ملی قرار دارند، تعجبی ندارد که دستان مکرون برای مقابله با آنها بسته باشد.

در سوی دیگر ماجرا، فشار سیاسی جریان راست هم وجود دارد. بسیاری از شخصیت‌های راست با پیش‌فرض «دفاع مشروع»، از دولت می‌خواهند که بدون عذرخواهی، معترضان را سرکوب کند.

«نظرسنجی روز» روز پنجشنبه در وب‌سایت روزنامه محافظه‌کار «فیگارو» این سوال را مطرح کرد: «آیا زمان اعلام وضعیت اضطراری فرا رسیده است؟»  در پس این سوال، خاطره سال 2005 نهفته است، زمانی که هفته ها شورش پس از مرگ دو مرد جوان رنگین پوست در جریان تعقیب و گریز پلیس منجر به استفاده از قانون اختیارات اضطراری فرانسه شد.

ممکن است که جریان راست این بار هم به آرزوی خود برسد. در حالی که مکرون تلاش می‌کند با نشان دادن مماشات، افکار عمومی را از دست ندهد، چهره های تندرو حاضر در ائتلاف او مانند وزیر کشور در مسیر مقابل رئیس جمهور حرکت می‌کنند. در جلسه بحران کابینه در روز پنجشنبه، زمانی که ماکرون آشوبگران را به دلیل «خشونت غیرقابل توجیه آنها علیه نهادهای جمهوری» محکوم کرد، با استقبال قابل توجهی روبه رو شد.

منبع: جماران


ت ت
کدخبر: 163818 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها