سخنگوی وزارت امور خارجه:

مبتنی بر اعتماد با آمریکا مذاکره نمی کنیم/ اجرای برجام قابل از سر گیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم های ظالمانه و بازگشت همه طرفها مبتنی بر اعتماد به دولت آمریکا، نیست.

مبتنی بر اعتماد با آمریکا مذاکره نمی کنیم/ اجرای برجام قابل از سر گیری است

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری درباره فایل صوتی لو‌ رفته درباره رابرت مالی گفت: اینکه اقای مالی چه گفته مسئولیت دولت آمریکا است که روشنگری کند. ایران مذاکرات برجام و رفع تحریم ها را مبتنی بر منافع و حقوق حقه ملت ایران دنبال می کند. ایران در چارچوب خطوط قرمز آماده پیگیری روند گفتگوها و جمع بندی مذاکرات است. نگاه ایران به دولت آمریکا واضح و روشن است، مبتنی بر اعتماد با آمریکا، مذاکره نمی کنیم. ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم های ظالمانه و بازگشت همه طرفها مبتنی بر اعتماد به دولت آمریکا، نیست. در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران و بازگشت مسئولانه همه طرفها طبیعتا ایران، مبتنی بر مفاد برجام گفتگو می کند و مسیر دیپلماسی را ادامه می دهد. اگر طرفها اماده بازگشت مسئولانه باشند و ایران هم اطمینان پیدا کند، اجرای برجام قابل از سر گیری است. ایران نشان داده به توافق پایبند است. ایران در برجام مسئولانه عمل کرد.

وی افزود: ما در طول شش ماه نخست سال جاری شاهد کشتار ۲۰۰ نفر از مردم فلسطین و نیروهای مردمی مقاومت بودیم. ۳ هزار فلسطینی در این ۶ ماه بازداشت شدند. تخریب منازل فلسطینیان انجام می شود. اقدام مکرر در هتک حرمت به مسجدالاقصی دیدیم. سازش با رژیم اسراییل کمکی به احقاق حقوق مردم فلسطین نمی کند. عادی سازی روابط با این رژیم، صرفا به بازشدن دست این رژیم در جنایت علیه ملت فلسطین منجر خواهد شد. رژیم اسراییل راهبرد امنیتی خود را در ایجاد بی ثباتی تعریف کرده است. 

وی با اشاره به سفر نماینده دبیرکل در سازمان ملل متحد در امور عراق به تهران بیان کرد: ایران راسا از نقش سازمان ملل در صلح و ثبات در عراق استقبال می کند. گفتگوها و مشورت ها همواره ادامه داشته است. کمک به توسعه اقتصادی، مبارزه با تروریسم و تقویت دولت مرکزی و همکاری اقتصادی میان ایران و عراق در این گفتگو مورد بررسی قرار گرفت. 

کنعانی درباره عدم اقدام ایران درباره حق آبه هیرمند اظهار کرد: اینکه اقدامی صورت نمی گیرد نمی دانم این گزاره را از کجا آوردید. پیگیری ها با جدیت ادامه دارد. در پیگیری حق آبه ایران، اهتمام جدی داریم. وزارت نیرو این را جزو اقدامات خود قرار داده است. گفتگوهای جدی و نزدیکی با مقامات سرپرستی افغانستان داشتیم. ما انتظار داریم مقامات افغانستان مسئولانه عمل کنند. مقامات افغانستان باید اقدامات لازم را برای دستیابی ملت ایران از این حق آبه تسهیل کنند. 

کنعانی درباره سفر هیات سوری به تهران گفت: وزیر امور خارجه سوریه و دو وزیر اقتصادی و رییس سوری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دیروز وارد تهران شدند. مذاکره در سطوح مختلف خواهیم داشت. در چارچوب گفتگوها برای اجرای توافقات دو‌کشور هدف گذاری شده و‌ در این چارچوب مذاکرات دنبال می شود. روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و روند مبارزه با تروریسم، روند آستانه و بازسازی سوریه در دیدار امیرعبداللهیان و وزیر خارجه بررسی خواهد شد. عادی سازی روابط سوریه و ترکیه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. درباره حضور آمریکایی ها در سوریه و بازگشت آوارگان سوری رایزنی خواهد شد. 

کنعانی درباره میدان نفتی آرش گفت: وزیر نفت روز گذشته درباره این موضوع، اعلام موضع کردند. من هم دیدگاه ایران را بیان کردم. ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می کند. همیشه راه مذاکره و تفاهم‌ را در نظر گرفتیم. خواهان استفاده مشترک درباره بهره برداری از میدان نفتی آرش هستیم. به طرف کوینی گفتیم، اگر تمایل بر استفاده مشترک وجود نداشته باشد ایران حقوق و منافع خود و اکتشاف از این منابع را، در برنامه خود قرار می دهد. ما بر ضرورت حسن همکاری از طریق گفتگو تاکید می کنیم. در مذاکرات وزرای خارجه دو‌کشور در حاشیه اجلاس عدم، تعهد طرف کویتی پیشنهاد کرد خارج از فضای رسانه ای، گفتگوهای تخصصی پیش ببریم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به پاکستان بیان کرد: برنامه ریزی برای این سفر در حال انجام است. وزیر خارجه پاکستان از امیرعبداللهیان دعوت کرده است. انشاالله برنامه ریزی در بازه زمانی کوتاه انجام شود. هیات اقتصادی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می کند.

کنعانی درباره برکناری رابرت مالی در پاسخ به خبرنگار شرق گفت: ما در غیاب شما، اعلام موضع کردیم. عزل و نصب در دولت امریکا و تعیین اشخاص در تیم آمریکا، برای ما موضوعیت ندارد. دولت آمریکا در مذاکرات برجام مسئول است با آمد و رفت افراد نگاه ما به دولت آمریکا تغییر نمی کند. 

وی با اشاره به شکایت ایران از کره جنوبی اظهار کرد: پیگیر اقدامات، برای استیفای حقوق ملت ایران و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره هستیم. بارها اعلام کردیم دولت ایران و دستگاه دیپلماسی در استیفای حقوق ملت ایران مصمم است. از همه روش های سیاسی و حقوقی استفاده می کنیم. روند پیگیری ها به رغم قولها، پیشرفت مورد انتظار ایران را نداشته است. اقدام حقوقی گام تکمیلی برای وادار کردن طرف مقابل برای استیفای حقوق ملت ایران است. از مسیر حقوقی استفاده می کنیم. ایران با جدیت این موضوع را دنبال می کند و در حال رایزنی مستمر با طرف کره ای برای پیگیری حقوق حقه ملت ایران هستیم. امیدوارم دولت کره جنوبی، سهم و نقش خود را در بهبود مناسبات دو کشور به مسیر طبیعی، انجام دهد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به برگزاری اجلاس بریکس گفت: از رییسی برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت رسمی به عمل آمده و‌ در زمان خودش درباره اجابت این دعوت، توضیح داده خواهد شد. ایران متقاضی عضویت در بریکس است. اعضای بریکس برای ایران، اهمیت خاصی قائل هستند. بریکس اهداف اقتصادی دارد بنابراین ما هم پیگیر حضور در بریکس هستیم.

کنعانی درباره دعوت از ایران برای کمیته بین المللی حل بحران لبنان تاکید کرد: موضوع لبنان و روند سیاسی این کشور مربوط به مردم لبنان است. هرگونه اقدامی که مبتنی بر دخالت باشد را نمی پذیریم. از هر اقدامی که با حسن نیت و بدون ایجاد تکلیف و روشهای مداخله جویانه باشد، استقبال می کنیم.

وی درباره ارسال پهپاد به بولیوی و اعلام موضع آرژانتین و آمریکا اظهار کرد: نکاتی مطرح شد وزیر دفاع بولیوی هم موضوعاتی را مطرح کردند. نوع همکاری ایران با بولیوی باتوجه به درخواست این کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام شد. این اقدام خطری برای سایر کشورهای منطقه نداشته و ندارد. واکنش ها مبتنی بر واقعیت نیست. نوعی فرافکنی است و در چارچوب سیاست ایران هراسانه، چنین مواضعی اتخاذ شده است. ایران در همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، مبتنی بر منافع مشترک عمل می کند. نباید کشوری رنجور و عصبانی شود. دلیل عصبانیت دو کشور را متوجه نشدیم که آیا درخصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر مشکلی دارند یا خیر. 

وی افزود: در طول مرزی ایران و عراق توافقات حقوقی لازم و میله گذاری مرزی انجام شده است. کمیته های مرزی در چارچوب اراده سیاسی، همکاری و گفتگوهای دوره ای، اقدامات مشترک فنی را انجام دادند و موارد فنی باقی مانده را هم انجام می دهند. روند فنی و حقوقی میان دو کشور تعریف شده است. الان به تفصیل درباره موضوعات مرزی امکان صحبت ندارم. 

کنعانی درباره کودتای نیجر گفت: ما با دقت تحولات این کشور را دنبال می کنیم. تاکید ما احترام به حاکمیت قانون است و خواهان آرامش و صلح و ثبات در این کشور دوست آفریقایی هستیم. گفتگو را راه حل می دانیم انشاالله تحولات با ارامش و ثبات و تامین نظرات مردم پیش برود.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که به تازگی یک تبعه آذربایجانی از سوی ایران آزاد شده است و این که اتهام این فرد چه بوده است؟ خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: جزییات در این ارتباط را از سخنگوی قوه قضاییه بپرسید. ما با آذربایجان در موضوعات مختلف از جمله مسائل کنسولی همکاری داریم و بحث آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های فی مابین بین دو کشور است و همانطور که گفتم اطلاعات تکمیلی در این ارتباط را از قوه قضاییه بپرسید.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی با بیان این که نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در واکنش به هتک حرمت‌های اخیر صورت گرفته به قرآن عصر روز دوشنبه برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم در سایه جدیتی که وجود دارد نتیجه و خروجی این نشست امیدبخش و اثرگذار باشد و بتواند به شکل‌گیری یک سازوکار مشترک و دسته‌ جمعی برای جلوگیری از  تکرار این گونه اقدامات منجر شود.

وی در خصوص طرح سید حسن نصر الله برای قطع رابطه با کشورهای هتاک به مقدسات اسلام  گفت: درخواست سید حسن نصرالله درخواستی مسئولانه از جهان اسلام بود که دولت‌ها و ملت‌ها به مهم‌ترین ارزش امت اسلام واکنش نشان بدهند. از دولت‌های اروپایی، به ویژه آن‌هایی که زمینه این اهانت را در خاک خودشان فراهم کردند می‌خواهیم که مانع تکرار چنین اقدام زشت و نفرت انگیزی شوند. نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی امروز برگزار خواهد شد و طبیعتاً کشورها و دولت‌ها و نمایندگان عالی شرکت کننده در این اجلاس دیدگاه‌های خودشان را بیان خواهند کرد امیدوار هستیم در سایه جدیتی که وجود دارد، نتیجه و خروجی این جلسه امیدبخش و اثرگذار باشد و بتواند به شکل‌گیری یک ساز و کار مشترک و دسته جمعی برای پیگیری این موضوع و ممانعت از تکرار چنین اقدامات توهین آمیزی منتهی شود. از سوی دولت دانمارک و سوئد در این زمینه شاهد عکس العملی بودیم. ظاهرا این کشورها اعلام کردند که به دنبال ساز و کارهای قانونی برای ممانعت از تکرار چنین وقایعی هستند.

وی درخصوص حمایت کنندگان از تیم تروریستی که قصد حمله به تجمعات حسینی را داشتند، بیان کرد: دشمنان ملت ایران در ایجاد بی‌ثباتی، ناامنی و ضربه به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه اقدام غیر انسانی از جمله تمسک به روش‌های تروریستی شناخته شده فروگذار نمی کنند. متاسفانه ارتباط برخی از اعضای این شبکه با خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران روشن است. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و با طرف‌های ذیربط مطرح می کند. یک بار دیگر این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از موضوع تروریسم ریشه در ایجاد فضای حیاتی و تنفس برای این جریان‌های ضد بشری در کشورهای اروپایی دارد؛ کشورهایی که شعارشان مبارزه با تروریسم است و متاسفانه با فضای تنفسی که برای این گروه‌ها فراهم شده است، آنها اقداماتشان را در انجا مدیریت، برنامه‌ریزی و در سایر کشورها از جمله در جمهوری اسلامی ایران اجرایی می کنند.


ت ت
کدخبر: 168554 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها