در جلسه مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی لایحه هفتم توسعه چه گذشت؟

جلسه کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، با موضوع بررسی لایحه برنامه هفتم برگزار شد.

در جلسه مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی لایحه هفتم توسعه چه گذشت؟

به گزارش منیبان، محمدرضا باهنر نایب‌ رئیس کمیسیون با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم و شروع بررسی لایحه در مجلس، گفت: باید برنامه و نگاه دولت و سازوکارهای پیش‌بینی‌شده برای «رشد اقتصادی ۸ درصدی»، «کاهش تورم»، سهم «بهره­‌وری» از رشد اقتصادی، کنترل و کاهش «ضریب جینی» و تحقق عدالت در قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، ارائه و بررسی شود.

باهنر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد احکام برنامه (بیش از ۷۵ حکم) به حوزه ماموریت کمیسیون‌های اقتصادی و زیربنایی مجمع مربوط است، گفت: اعضای این دو کمیسیون باید در جریان فرایند تصویب برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرند.

محسن نجفی‌خواه، معاون سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به مطالعات مراکز پژوهشی این سازمان نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: در آسیب‌شناسی تحقق‌نیافتن قوانین برنامه ششم به چالش فرایند تنظیم برنامه و غیرمشارکتی بودن تعیین برنامه‌ها و همچنین جامعیت برنامه به‌جای مسئله‌محوربودن دست یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه نباید «نیازنامه» باشد، گفت: تلاش دولت بر این امر متمرکز شده که در چارچوب سیاست‌های کلی، پیش برویم و علاوه‌بر آن، اجرایی‌شدن سایر سیاست‌های کلی و حرکت به‌سوی اصلاح ساختار بودجه مدنظر باشد.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق آیین‌نامه جدید، نمایندگان نمی‌توانند پیشنهادی را بدون طرح در کمیته‌ها و کمیسیون تلفیق، در صحن مطرح کنند. تلاش‌شده در فضای صمیمی و تعاملی با دولت، بندها و اهداف غیرقابل حصول یا غیرشفاف اصلاح شود.

پس از بحث و تبادل نظر اعضای کمیسیون، مقرر شد جلسات مشترکی بین کمیسیون‌های اقتصادی، زیربنایی و تولیدی مجمع در زمینه بررسی برنامه هفتم برگزار و نتایج این جلسات در گزارشی به هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی منعکس شود.


ت ت
کدخبر: 170813 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها