فوری/ واریزی جدید رتبه بندی برای معلمان در آستانه سال تحصیلی

کارگروه رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی معلمان برای جاماندگان رتبه بندی یک اطلاعیه صادر کرد.

فوری/ واریزی جدید رتبه بندی برای معلمان در آستانه سال تحصیلی
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، در حال حاضر رتبه‌بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات قرار دارد و معلمانی که نسبت به رتبه‌های خود معترض بودند در بازه زمانی اعلام شده با ثبت اعتراض و بارگذاری مدارک مرتبط، اکنون در انتظار برای تعیین رتبه‌های جدید هستند. حال اطلاعیه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش در این باره منتشر شده است که در این گزارش از اندیشه معاصر به آن پرداخته ایم.

با سلام و احترام

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند با توجه به پیگیری مسئولین ذی ربط در اداره کل، کارنامه تعدادی از همکارانی که تاکنون در سامانه مای مدیو (my.medu.ir) فعال نشده بود اکنون فعال شده است؛ لذا ضروری است به همه همکارانی که تاکنون موفق به رویت کارنامه خود نشده اند اطلاع رسانی گردد که در اسرع وقت وارد کارتابل خود در سامانه مذکور شوند و چنانچه کارنامه آن‌ها فعال شده است نسبت به تایید رتبه کارنامه خود و یا ثبت درخواست بازبینی (اعتراض) اقدام نمایند.

لازم به توضیح است که همکارانی که درخواست بازبینی (اعتراض) را انتخاب میکنند بلافاصله می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض بر روی هر یک از موارد شایستگی‌های مورد نظرشان اقدام کنند و همچنین نسبت به بارگذاری مستندات خود اقدام نمایند.

همکاران محترمی که قصد ثبت اعتراض روی کارنامه خود دارند ضروری است به بازه زمانی تاریخ بالای کارنامه خود دقت نمایند و همین فرصت ۱۰ روزه فقط فرصت ثبت اعتراض و بارگذاری مستندات می‌باشد و قابل تمدید نیست.

برای سایر همکارانی که پس از مراجعه به سامانه کارنامه ان‌ها همچنان غیرقابل رویت می‌باشد نیز موضوع همچنان درحال پیگیری است. خواهشمند است این همکاران روزانه به سامانه مای مدیو مراجعه نمایند تا به محض رویت کارنامه فرصت ۱۰ روزه برای ثبت اعتراض و بارگذاری مستندات را از دست ندهند.

اعلام شرط جدید رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان همچنان درگیر چالش هایی است که مهمترین آنها اعتراض معلمانی است که به حق ثبت شده است . از ۹۵۰ هزار معلم مشمول رتبه بندی ۴۲ هزار نفر در هیچ رتبه‌ایی قرار نگرفتند و همین اتفاق اغاز اعتراض جمع کثیری از فرهنگیانی است که در حقشان اجحاف شده است. اعتراض معلمان در مورد رتبه بندی، مهمترین موضوعی است که در این گزارش اندیشه معاصر به آن پرداخته است.

به گفته ستاری فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش، معلمانی که از ۴۷۰ امتیاز کمتر بگیرند برای مدت یکسال فاقد رتبه تلقی می‌شوند.

در همین حال عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت : اعتراضات معلمان و فرهنگیان هم اکنون در حال بررسی توسط هیات های تخصصی در وزارت آموزش و پرورش، و امیدواریم این بررسی ها دقیق و شفاف انجام شود تا حقی از معلمان تضییع نگردد.

نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در راستای تسهیل شرایط رسیدگی به مراجعات خاص فرهنگیان با موضوع رتبه بندی؛ کارگروه رسیدگی به اعتراضات موارد خاص اجرای طرح رتبه بندی معلمان تشکیل شد.

سیاهکالی مرادی افزود: با توجه به پیگیری مسئولین ذی ربط در اداره کل، کارنامه تعدادی از همکارانی که تاکنون در سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش (my.medu.ir) فعال نشده بود اکنون فعال شده است.

وی اضافه کرد: معلمانی که تاکنون موفق به رویت کارنامه خود نشده اند ضروری است در اسرع وقت وارد کارتابل خود در سامانه آموزش و پرورش شوند و چنانچه کارنامه آن‌ها فعال شده است نسبت به تایید رتبه کارنامه خود و یا ثبت درخواست بازبینی (اعتراض) اقدام نمایند.

سیاهکالی مرادی گفت: فرهنگیانی که درخواست بازبینی (اعتراض) را انتخاب می‌کنند بلافاصله می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض بر روی هر یک از موارد شایستگی‌های مورد نظرشان و همچنین نسبت به بارگذاری مستندات خود اقدام نمایند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: همچنین معلمانی که قصد ثبت اعتراض در کارنامه خود دارند ضروری است به بازه زمانی تاریخ بالای کارنامه خود دقت نمایند و همین فرصت ۱۰ روزه فقط فرصت ثبت اعتراض و بارگذاری مستندات می‌باشد و قابل تمدید نیست.

وی بیان کرد: برای سایر فرهنگیان که پس از مراجعه به سامانه کارنامه آن‌ها همچنان غیرقابل رویت می‌باشد نیز موضوع همچنان درحال پیگیری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: همکاران روزانه به سامانه مای مدیو مراجعه نمایند تا به محض رویت کارنامه فرصت ۱۰ روزه برای ثبت اعتراض و بارگذاری مستندات را از دست ندهند.

اعتراضات معلمان به رتبه‌ بندی تا شروع سال تحصیلی رسیدگی می‌‎شود

احمدحسین فلاحی در تشریح نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار کرد: ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در خصوص مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش در دستور کار کمیسیون آموزش قرار داشت که با حضور سه تن از مدیران پیشکسوت آموزش و پرورش از تبریز، فارس و سیستان و بلوچستان بررسی شد.

وی با بیان اینکه در این نشست نگرانی‌ها و دغدغه‌های نمایندگان عضو به وزیر منتقل شد، گفت: بر اساس آمار ارائه شده، حدود ۲۷۰ هزار اعتراض از جانب معلمان در سامانه بارگذاری شده که آموزش و پرورش به این موارد در هیأت‌‎های ممیزه رسیدگی خواهد کرد که مسئولان آموزش و پرورش قول دادند تا آغاز سال تحصیلی به این موارد رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در نشست امروز مطرح شد این بود که بازنشستگان ما بیش از نیرو‌های جدید به کار گرفته شدند و در حالیکه تعداد دانش آموزان ما افزایش داشته است تعداد معلمان به همین میزان افزایش پیدا نکرده است. از سوی دیگر امسال نیز حدود ۸۰ هزار معلم بازنشسته می‌‎شوند که ساماندهی نیروی انسانی باید حتما پیش از شروع سال انجام شود.

فلاحی یادآور شد: در حوزه پرورشی نیز اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام شده است که برای تقویت سرایدار و نیرو‌های خدماتی نیز باید جذب نیرو انجام شود.

وی در خصوص دانشگاه فرهنگیان، گفت: با تدابیر صورت گرفته ورودی این دانشگاه به ۳۰ هزار معلم رسیده و در بهمن ماه نیز آزمون ورودی برای جذب دانشجویان جدید برگزار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: همچنین در هفته دولت ۱۰ هزار کلاس درس جدید افتتاح می‌شود که نیاز آموزش و پرورش در این زمینه بسیار زیاد است.

نتایج اعتراضات رتبه‌بندی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟

مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد با رسیدگی به اعتراضات برخی از معلمان به نتایج رتبه‌بندی نیز اتفاق خاصی رخ ندهد، چون معلمی که مدارک و مستندات را در اختیار ندارد، چگونه می‌تواند آن‌ها را به دست بیاورد، گفت: معتقدم باید به سراغ معیار‌های جدی‌تر که مرتبط با رفتار‌های معلمان بوده و قابلیت سنجش بهتری دارد، برویم!

وی ادامه داد: در مرحله پاسخگویی به اعتراضات، نظرات حوزه‌های تخصصی که در آیین‌نامه نیز مشخص شده همانند انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه اخذ می‌شود هم‌اکنون کارگروه‌ها در حال فعالیت هستند و به صورت روزانه گزارش‌ها دریافت می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان نتایج رسیدگی به اعتراضات مشخص شود.

۳۴ درصد معلمان معترض!

وی درباره این که چند درصد معلمان به رتبه خود اعتراض داشتند؟ گفت: از مجموع ۹۴۰ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی، ۳۴ درصد معلمان به رتبه خود اعتراض داشتند البته باید توجه داشت که معلمان طبق قانون رتبه‌بندی، مجاز نیستند بالاتر از سنوات خود، رتبه دریافت کنند به عنوان مثال برای ۱۵ سال سنوات خدمت، سقف رتبه ۳ تعیین شده است، اما برخی معلمان برای این اعتراض ثبت کرده‌اند در حالیکه ما در آموزش و پرورش موظف هستیم طبق قانون تعیین شده حرکت کنیم هر چند نظرات شخصی متفاوتی داشته باشیم.

(طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است. آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبه‌های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ است.)

دعوت از افراد برای بررسی رتبه

هاشمی درباره این که بیشترین اعتراض معلمان به چه مواردی بوده است، متذکر شد: بیشترین اعتراضات مربوط به شاخص‌های رفتاری و مواردی بود که مدیران مدارس درباره آن‌ها اعلام‌نظر کرده بودند همچنین در بخش‌های مرتبط با ارائه مدارک و با توجه به دشواری موجود در ارائه مدارک، شاهد ثبت اعتراضات بودیم.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون در مرحله استقرار رتبه‌بندی هستیم و به دلیل این که بخشی از فرهنگیان معترض هستند، فرآیند‌ها باید مبتنی بر شرایط گذشته باشد بنابراین در مرحله رسیدگی به اعتراضات نمی‌توان معیار جدیدی را برای رسیدگی به اعتراضات تولید کرد و اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان باید بعد از گذراندن این مراحل باشد تا عدالت برای همه رعایت شود.

وی افزود: مرحله استقرار رتبه‌بندی معلمان شامل دو مرحله، اجرا و پاسخگویی به شکایات است و در پایان این مرحله باید تمام افراد به رتبه استحقاقی خود برسند و پس از آن در مرحله ارتقا، می‌توان معیار‌های جدید تدوین و آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کرد.

هاشمی با اشاره به این که رتبه‌بندی، نخستین تجربه نظام اداری کشور در حوزه کیفیت‌سنجی حرفه‌ای معلمان است و طبیعتاً در حوزه اجرا اشکالاتی وجود دارد، گفت: بخشی از اشکالات نیز مرتبط با آیین‌نامه و مقررات بوده و این موارد شناسایی شده است.

رتبه‌بندی باید معطوف به آینده باشد نه گذشته

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: معیار‌های تدوین شده برای سنجش معلمان، قابلیت اصلاح دارد و باید از گذشته‌کاوی آن هم در جایی که به معلم اعلام نشده است، چه مسائلی در آینده برای شما اتفاق می‌افتد پرهیز کرده و به سمت آینده‌نگری برویم و بررسی کنیم فرد در شاخص‌های معلمی چه معیار‌هایی دارد؛ معلمان بسیاری در مناطق محروم کشور فعالیت می‌کنند که روزانه کیلومتر‌ها مسیر برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند یا ایثار بسیاری برای شاگردان خود انجام داده‌اند، اما این معیار‌های تخصصی معلمی در رتبه‌بندی لحاظ نشده است.

هاشمی معتقد است که معیار‌های تخصصی مرتبط با شغل معلمان کاملاً قابل احصا است و در اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی باید مهارت‌های تخصصی معلمان بیشتر رصد و معلم با شاخص‌های مرتبط با شغل معلمی سنجیده شود.

پاسخگویی به سؤالات فرهنگیان مرحله نخست رسیدگی به اعتراضات

وی با تشریح فرآیند‌های بررسی اعتراضات رتبه‌بندی گفت: فرآیند رتبه‌بندی معلمان در سامانه انجام شد و طبیعتاً در چنین شرایطی، توجیه و پاسخگویی دشوار است بنابراین تلاش کردیم در مرحله بررسی اعتراضات، ابتدا به سؤالات فرهنگیان پاسخ دهیم؛ گام دوم و سوم در بررسی اعتراضات رتبه‌بندی، بررسی مدارک و مستندات مرتبط با اعتراض افراد و پس از آن تشکیل کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات است.

اعتراضات به رتبه‌بندی را چه کسانی بررسی می‌کنند؟

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات در سطح مناطق تشکیل شدند آن هم به دلیل نوع شناختی که منطقه آموزش و پرورش از نیرو‌های خود دارد، چون یکی از پرسش‌ها و اعتراضات معلمان این بود که چه افرادی آن‌ها را ارزیابی کرده‌اند بنابراین در کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات، افرادی که در مجموعه ادارات آموزش و پرورش تصمیم‌گیر هستند و نسبت به مدیریت مناطق آشنایی کامل دارند، وظیفه رسیدگی به اعتراضات را بر عهده دارند.

کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری یکی از کارگروه‌های تشکیل شده برای رسیدگی به اعتراضات است و به گفته هاشمی، در اینجا پرونده معلمان معترض در معیار‌های مختلف سنجیده می‌شود همچنین رصد می‌شود آیا فرد مشمول رتبه‌بندی است یا خیر؛ ارزشیابی سه سال گذشته افراد در سامانه رتبه‌بندی لحاظ شده است و یکبار دیگر در فرآیند بررسی اعتراضات توسط کارگروه امور اداری این موضوع و سنوات خدمت افراد بررسی می‌شود.

رصد مدرک تحصیلی یکی دیگر از وظایف کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری است و داشتن مدرک تحصیلی از مراکز تربیت معلم امتیاز بالاتری دارد.

به گفته هاشمی این مرحله از کار یعنی بررسی توسط کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری تا به امروز ۹۴ درصد پیشرفت داشته است.

کارگروه‌های تخصصی نیز ذیل معاونت آموزش ابتدایی، متوسطه و پرورشی به تناسب نیرو‌هایی که دارند، تشکیل شده است.

دعوت از افراد برای بررسی رتبه

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: بخش دیگری از کار مرتبط با اسناد بارگزاری شده توسط معلمان در سامانه رتبه‌بندی است و فرایند بعدی، بررسی شایستگی‌های عمومی است که مرتبط با رفتار فرد است و کارگروه‌ها با توجه به شناخت نسبی که از افراد دارند درباره آن‌ها نظر می‌دهند.

دعوت از افراد برای بررسی رتبه

وی افزود: کارگروه‌ها این اختیار را دارند که از معلمان دعوت کرده و شایستگی‌های عمومی آن‌ها را بررسی کنند البته اگر از فرد شناخت داشته باشند دیگر نیازی به دعوت از افراد نیست و می‌توانند از یک ارزیاب به صورت حضوری دعوت کنند یا این که پرونده را به ارزیاب حرفه‌ای ارجاع دهند.

هاشمی گفت: پس از تکمیل پرونده در کارگروه‌ها، آن را به هیئت ممیزه صالح ارسال می‌کنند که رتبه‌های یک و دو در هیئت ممیزه استان و رتبه‌های سه، چهار و پنج در هیئت ممیزه مرکزی که در وزارت آموزش و پرورش مستقر است، بررسی می‌شوند و رتبه نهایی افراد در هیئت‌های ممیزه مشخص می‌شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره این که اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی توسط چه تیمی انجام می‌شود؟ یادآور شد: واحد حقوقی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این زمینه مشارکت می‌کنند البته در نظر داریم تا در یک فراخوان پیشنهادات معلمان، سایر نهاد‌ها و افراد صاحب‌نظر درباره اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را جمع‌آوری کنیم.


ت ت
کدخبر: 171197 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین