نگرانی کنگره آمریکا بیشتر شد

اعضای کنگره آمریکا زلمای خلیل زاد نماینده جو بایدن در امور افغانستان را برای برطرف کردن نگرانی ها درباره پیامدهای بیرون رفتن ارتش آمریکا از افغانستان در سال جاری به ویژه احتمال به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان، فراخوانده اند.

نگرانی کنگره آمریکا بیشتر شد

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری رویترز؛ قرار است خلیل زاد با عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در روند آشتی افغانستان در برابر کمیته روابط خارجی سنا در باره سیاست دولت بایدن در مورد بیرون بردن نیروهای ارتش تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) از این کشور پس از ۲۰ سال حضور یابد که نخستین نشست علنی این هیئت در دوره دولت جدید خواهد بود.

بایدن در هنگام اعلان سیاست جدید در ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین ماه) خاطرنشان کرد که دولتش به کمک رسانی به نیروهای امنیتی افغان و برنامه های غیرنظامی در این کشور ادامه خواهد داد.

اعضای کنگره نگرانی بسیاری از طرح های بازگرداندن ۲۵۰۰ نظامی باقیمانده ایالات متحده در افغانستان به ویژه مسلط شدن دوباره طالبان دارند که از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز حکومت را در دست داشتند.

جامعه بین المللی از هنگام برکناری طالبان در پی حمله نظامی آمریکا و متحدانش به افغانستان، میلیاردها دلار به توسعه این کشور کمک کرده اند.

بر اساس توافق دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین با طالبان، قرار بود حضور نظامی آمریکا در اول مه (۱۱ اردیبهشت ماه) در افغانستان پایان یابد که توسط بایدن تا ۱۱ سپتامبر هم زمان با بیستمین سالگرد حملات تروریستی در ایالات متحده تمدید شد که واشنگتن را به آغاز جنگ افغانستان واداشت.

 جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین که نیروهای ارتش آمریکا را در ۲۰۰۱  به افغانستان اعزام کرد، نیز از خروج این نیروها ابراز نگرانی کرده است.

«آستین اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان ۵ اردیبهشت ماه اعلام کرد که روند خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه های این کشور آغاز شده و پایگاه های نظامی آمریکا به نیروهای ارتش افغانستان سپرده می شود.

 شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان با انتقاد از انهدام تجهیزات نظامی آمریکایی در این کشور، این اقدام را خلاف پیمان امنیتی کابل- واشنگتن دانستند.

خبرگزای صدای افغان (آوا) گزارش داد: تعدادی از نمایندگان بر این باورند که آمریکایی‌ها براساس پیمان امنیتی دوجانبه،  مکلف هستند که پیش از خروج از افغانستان، تجهیزات نظامی خود را در اختیار نیروهای افغان قرار دهند.


ت ت
کدخبر: 17752 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها