واکنش صریح تهران به مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهارات جنجالی اردوغان و پیوستن به FATF

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما قویا تکذیب می کنیم و مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

واکنش صریح تهران به مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهارات جنجالی اردوغان و پیوستن به FATF

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره سخنان امیرعبداللهیان درباره بازگشت ایران به برجام و طرح عمان گفت: برجام همچنان محل توجه رسانه ها است. وزیر خارجه توضیح داد به روند مذاکرات و بازگشت مسئولانه، آمریکا پایبند هستیم. مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا انجام دادیم. برخی دولتهای دوست ابتکار عمل هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه های طرفین مطرح کردند تا طرفین به برجام برگردند. توافق موجود همان توافق سال ۲۰۱۵ میلادی است و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند. ایران به تعهدات خود عمل کرد اما امریکا و اروپا از مسئولیت های خود شانه خالی کردند. ابتکار عمل و طرح سلطان عمان نه یک توافق جدید و طرح جدید برای طرح برای نزدیک کردن طرفین و بازگشن طرفین به تعهدات است. ایران از تلاش های توام با حسن نیت و ابتکار عمل درباره برجام استقبال می‌کند. از ابتکار سلطان عمان حمایت می کنیم. به روند دیپلماسی و بازگشت به توافق پایبند هستیم اما تلاش ها را صرفا به موضوع برجام گره نمی زنیم. روند دیپلماسی و تبادل پیام خوشبختانه باز است و از مسیر دیپلماتیک ادامه دارد. این طرح را یک طرح جدید تلقی نکنید. مسیر توافق دوطرفه است مادامی که مذاکرات در چارچوب باشد استقبال می کنیم. مسیر مذاکرات باز است تماس ها و تبادل پیام ها ادامه دارد.

ناصر کنعانی افزود: سفر مقام عالی رتبه ارمنستان در استمرار تبادل پیام با دولت ارمنستان درباره تحولات دو جانبه، تحولات قفقاز جنوبی و تحولات اخیر در حوزه قفقاز است. دبیر شورای عالی امنیت ملی هم دیداری داشتند. در این سفر تحولات قفقاز جنوبی مورد رایزنی قرار گرفت. میهمان ارمنستانی گزارشی درباره وضعیت منطقه و روابط آذربایجان و ارمنستان ارایه کرد. در این سفر تحرکات نظامی منطقه مورد تبادل نظر قرار گرفت. ایران هم نظر خود را مطرح کرد و استفاده از ظرفیت همسایگان برای صلح و ثبات پایدار در منطقه مورد تاکید ایران قرار گرفت. دیداری هم در این چارچوب با وزیر خارجه خواهند داشت. موضع ایران درباره مرزهای منطقه، روشن و مشخص است. ما معتقد به ضرورت تلاش مسئولانه همه طرفها برای راه های سیاسی و مسالمت آمیز هستیم. ما مخالف تغییر مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم.

ناصر کنعانی درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق بیان کرد: قرار بود ظرف ۶ ماه دولت عراق و مقامات محلی اقلیم کردستان نگرانی های ایران را درباره نیروهای مسلح، برطرف و این نیروها را خلع سلاح کنند. بخش هایی از توافقنامه اجرا و بخش هایی باقی مانده است. با اتمام دوره، هیات ارزیابی ایران جهت بررسی میزان دقیق اجرایی شدن این توافق به عراق سفر کردند که با استقبال خوب مقامات عراقی مواجه شدند. گزارش هیات اعزامی بررسی خواهد شد و به اطلاع مراجع رسمی خواهد رسید. بخش قابل توجهی از نیروهای تروریست تخلیه و از مرزهای ایران دور شدند. بخشی از مقررها تخریب و مابقی هم تخریب خواهد شد. تا روند اجرای توافق پیش خواهیم رفت.

ناصر کنعانی تاکید کرد: ما قویا تکذیب می کنیم و مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم. 

وی درباره برداشته شدن تحریم های موشکی ایران گفت: عدم پایبندی دولتهای اروپایی تاثیری در استفاده ایران از حقوق قانونی خود نخواهد داشت و مبتنی بر حقوق بین الملل از تحرکات بین المللی استفاده می کنیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گام های مثبتی درباره روابط با مصر برداشته شده است. انشالله شاهد ارتقای روابط دو کشور اثرگذار در منطقه باشیم. 

وی با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد گفت: در آخرین مذاکرات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، دیدار وزرای خارجه ایران و سوئد برگزار شد. آقای امیرعبدالهیان در دیدار با همتای سوئدی این موضوع را مطرح و انتظارات جهان اسلام را با جدیت دنبال کردند و از بی تفاوتی نسبت به احساسات ۲ میلیارد مسلمان انتقاد کرده و خواستار شدند تا از این روند جلوگیری شود. کشورهای اسلامی به این موضوع به عنوان تهدید نگاه کرده و از سازوکار دسته جمعی استفاده کنند تا از این رخداد جلوگیری شود. 

ناصر کنعانی بیان کرد: تبادل زندانیان با آمریکا انجام شد و برنامه جدیدی در این زمینه در دستورکار نیست. علاوه بر ۵ زندانی که در آمریکا آزاد شدند که البته به صورت غیرقانونی بازداشت شده بودند ما آزاد شدن تعداد قابل توجهی از زندانیان را هم در دیگر کشورها پیگیری کردیم. 

وی درباره بازگشت ایران به اف ای تی اف نیز گفت: ما در ارتباط با شفافیت مالی سازوکار ملی داریم اما تا جایی که اطلاع دارم، برنامه ای برای پیوستن به اف ای تی اف تا این لحظه نداریم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر نماینده ویژه رییس جمهور آذربایجان به تهران اظهار کرد: تاریخ دقیق سفر را ندارم. گفتگوها در سطوح مختلف ادامه دارد. از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تحولات قفقاز جنوبی، از موضوعات مطرح میان دو کشور است و در همین چارچوب گفتگوها ادامه دارد. برای از سرگیری فعالیت دیپلمات های آذربایجانی در تهران، در شرایط دلگرم کننده قرار داریم تا شاهد از سر گیری فعالیت دیپلماتیک کارمندان سفارت آذربایجان در تهران باشیم.

ناصر کنعانی درباره اظهارات جنجالی اخیر اردوغان درباره کریدور زنگه زور گفت: ما مخالف تغییرات مرزهای بین‌المللی و مخالف ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم. این موضع صریح و روشن ما است. ما با توسعه راه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع همه کشورهای منطقه را تأمین کند و موجبات توسعه رونق و رفاه را برای کشورهای منطقه فراهم بیاورد، موافقیم اما در عین حال تأکید داریم که با اعمال تغییرات ژئوپلیتیکی مخالفت داریم. ایران از بازگشت سرزمین‌های قره‌باغ به عنوان سرزمین‌های اشغالی به آذربایجان حمایت می‌کند.

وی درباره تبادل زندانیان با فرانسه افزود: اینکه برنامه مشخصی بدهم الان اطلاع ندارم. بحث آزادسازی زندانیان خارج از کشور و زندانیانی که با ماهیت سیاسی دستگیر، محاکمه و‌ زندانی شدند همواره جزو اولویت های جدی جمهوری اسلامی ایران است. در حاشیه مجمع عمومی هم این موضوع با جدیت دنبال شد. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: قرار بود نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس با ابتکار و پیشنهاد دبیرکل در حاشیه مجمع عمومی برگزار شود. توافق عمومی بود، ایران هم استقبال کرد به دلیل برخی فعل و انفعالات سیاسی میان دو یا چند کشور حوزه خلیج فارس، اختلاف نظر رخ داد و این اختلافات مانع برگزاری نشست شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ارتقا روابط با اردن نیز افزود: نشست و گفتگوی خوبی میان وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی انجام شد. اتفاقات مثبت و رو به جلو بود. قرار شد گفتگوها ادامه یابد تا انشاالله شاهد ارتقا سطح دیپلماتیک باشیم. همچنین علاقمند به از سرگیری روابط با سودان هستیم و مواضع مثبتی هم از طرف مقابل شاهد هستیم. ابتکارات مثبتی شکل گرفته است. انشاالله شاهد از سرگیری روابط باشیم. 

ناصر کنعانی درباره بازگشت الواح هخامنشی گفت: بخشی از مجموعه الواح دوره هخامنشی در پایان سفر رییس جمهور به نیویورک با پرواز رییس جمهور به کشور بازگردانده شد. این الواح در موسسه شهرشناسی شیکاگو بود. رایزنی هایی در سالهای گذشته انجام شده بود و با استمرار رایزنی ها، مجوز خروج الواح از خزانه داری امریکا اخذ شد. ۱۷ هزار الواح باقی مانده و اقدامات لازم در دست اجرا، اقدام و پیگیری است. ما برای بازگرداندن ثروت های تمدنی کوتاهی نمی کنیم و با جدیت این روند ادامه دارد.


ت ت
کدخبر: 179181 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها