علت تاخیر در زمان افتتاح متروی پرند چیست؟
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه درباره آخرین وضعیت متروی پرند و علت تاخیر در زمان افتتاح آن توضیح داد.
به گزارش منیبان به نقل از همشهری آنلاین، محسن هرمزی در مورد احداث این خط مترو و تأثیرش بر کاهش سفر ساکنان پرند با خودروی شخصی به تهران می گوید: شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و مردم این شهر برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد بالایی به پایتخت دارند، به گونه ای که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.
او با تأکید بر اینکه شهر پرند به عنوان یکی از شهرهای اقماری تهران در سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده، ادامه می دهد: پیش بینی میشود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، به همین دلیل مسئولان استان تهران ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.
هرمزی توضیح داد: بررسیهای اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۶ سال به طول انجامید و حالا به پیشرفت بیش از ۹۹ درصد عملیات ساختمانی رسیده است.
به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه،۴ کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهرآفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و حالا اتصال مترو به پرند مانده است که امیدواریم طی روزهای آتی افتتاح شود چراکه ۹۹ درصد عملیات این ۱۹ کیلومتر نیز انجام شده و تنها نصب اتصال برق به خط مانده است.
علت تاخیر در افتتاح متروی پرند
در حالی خط متروی پرند در مرز آمادگی ۹۹ درصدی ایستگاه قرار دارد که هنوز فیدرهای برق این خط فعال نشده است و هرمزی در این باره می گوید: کلنگ احداث متروی پرند چندین سال قبل به زمین زده شد؛ اما در یک سال اخیر روند ساخت شدت گرفت و نهایتا به مرحلهای رسیدیم که امروز شاهد پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه هستیم، بگونه ای که در حال حاضر ارزش امروز کالا و خدمات پروژه متروی پرند حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.
او با تأکید بر اینکه برای راه اندازی متروی پرند نیازمند ۱۵ مگاوات نیروی برق در قالب دو فیدر ۷.۵ مگاواتی هستیم که این مهم با توجه به دستور رئیس جمهور جزو تعهدات وزارت نیرو است، ادامه می دهد: یک مسیر دریافت برق از پست مسیر فرودگاه امام خمینی است و چنانچه این مهم تأمین نشود از طریق پستهای HVS که از مسیر برق تهران است این موضوع را عملیاتی میکنیم چراکه در حال حاضر دیوار بتنی شمال طول مسیر خط و محوطه پیرامونی ایستگاه تکمیل و کابل کشی ها انجام شده است.
مسیر متروی پرند
ایستگاه متروی شهر پرند در ضلع جنوبی شرقی شهر پرند و آزادراه تهران- ساوه قرار دارد. این مترو از شهر پرند شروع به ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) رسیده و سپس به ایستگاه واوان و شهر آفتاب رفته و در نهایت به ایستگاه شاهد در خط یک متروی تهران می رسد.