در کنفرانس مطبوعاتی مطرح شد؛

واکنش ایران به ادعا آزادسازی مبالغ ایران و ارتباط آن با حمله حماس و مذاکره با آمریکا

کنعانی درباره ادعا ازادسازی مبالغ ایران و ارتباط ان با حمله حماس گفت: طرح اتهامات و اظهارات درباره ایران و نقش ایران، با انگیزه سیاسی و‌شکست سنگین اسراییل و ترمیم هیمنه پوشالی رژیم اسراییل و توجیه حمایت غرب و رژیم آمریکا و توجیه ماجراجویی های اسراییل است.

واکنش ایران به ادعا آزادسازی مبالغ ایران و ارتباط آن با حمله حماس و مذاکره با آمریکا

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی در نشست خبری درباره تحولات غره و حمایت غربی ها از اسراییل گفت: تحولات مهمی در فلسطین در حال رخ دادن است. برخی طرف های مشخص که حامی مستمر و روزمره جنایت اسراییل علیه ملت فلسطین هستند، الان هم تلاش می کنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند. حقوق ۷۵ ساله ملت فلسطین توسط رژیم اشغالگر زیر پا گذاشته شده و کشورهای غربی علیه مردم فلسطین ایستادند. آنها ظالم را در جایگاه مظلوم قرار دادند و از آن حمایت می کنند که پذیرفته نیست. در بیانیه تعدادی از کشورهای اسلامی و غیراسلامی به جنایت دولت افراطی اسراییل اشاره شده است. رییس جمهور و وزیر خارجه موضع خود را اعلام کردند. در تماس امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق، پیشنهاد نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی مطرح شد. مسجدالاقصی و قدس شریف برای مسلمانان عالم حائز اهمیت است.

ناصر کنعانی تاکید کرد: حمایت از فلسطین و مسجدالاقصی و ملت فلسطین حایز اهمیت است و برگزاری نشست کمک می کند تا از ظرفیت داخلی و بین المللی و حقوقی - بین المللی برای حمایت از مردم فلسطین استفاده شود. امیدواریم رویکرد جمعی برای برگزاری نشست داشته باشیم. 

وی درباره تهدیدات علیه ایران از سوی صهیونیست‌ها و تعدادی از سناتورهای آمریکایی گفت: ملت مقاوم فلسطین حق دارند مقابل رژیمی که ۷۵ سال حقوق اخلاقی و به رسمیت شده آنها را نقض کردند از حقوق خود برای رفع تجاوز و اشغالگری استفاده کنند. آن کس که ایران را تهدید می‌کند بداند هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لغو بازی سپاهان و‌ الاتحاد اظهار کرد: موضوع فوتبالی است. این موضوع باید در راستای سازو‌کار AFC پیگیری شود و مداخلات سیاسی در آن نباشد. ناظر بازی به کنفدراسیون آسیا اعتراض کرده و این مهم با ماهیت ورزشی پیگیری خواهد شد. فدراسیون فوتبال باید این موضوع را با جدیت دنبال کند. 

ناصر کنعانی افزود: ما در مرحله اغازین روابط سیاسی و تجاری با عربستان قرار داریم. موضوع همکاری اقتصادی و تجاری با عربستان در نیویورک هم مورد توجه بوده است. از سرگیری کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور مورد اشاره وزیر خارجه قرار گرفته است. طرف عربستانی هم این مهم را مورد اهتمام قرار داده است. در دیدار امیرعبداللهیان با ولیعهد عربستان این موضوع محل توجه ولیعهد عربستان هم قرار گرفت.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر مقام آذربایجانی به تهران اظهار کرد: این سفر در استمرار مقامات عالی دو کشور و در حوزه های سیاسی و اقتصادی و قفقاز بود. گفتگوها و مشورت های خوبی صورت گرفت. اتفاق نظر برای از سرگیری سفارت وجود دارد انشاالله سفارت آذربایجان هم فعالیت خود را در تهران آغاز خواهد کرد. 

کنعانی درباره ادعا ازادسازی مبالغ ایران و ارتباط ان با حمله حماس گفت: ملت فلسطین از توانایی و اراده لازم برای دفاع از خود و استفای حقوق ضایع خود، برخوردار است. طرح اتهامات و اظهارات درباره ایران و نقش ایران، با انگیزه سیاسی و‌شکست سنگین اسراییل و ترمیم هیمنه پوشالی رژیم اسراییل و توجیه حمایت غرب و رژیم آمریکا و توجیه ماجراجویی های اسراییل است. نمی توان در برابر ۷۵ سال جرم و جنایت علیه ملت منطقه و رژیم امریکا و رژیم انگلیس تفکیک قایل شد. حمله اخیر در پاسخ به اقدامات مکرر اسراییل در هتک حرمت به مسجدالاقصی و قدس شریف و جنایت روزمره علیه ملت فلسطین است. طرح ادعا درباره ایران و حزب الله، مسیولیت بین المللی انگلیس و امریکا را کم نمی کند. امریکا، میخواهد ناوهواپیما بر به ابهای مدیترانه گسیل کند، حماس هم اعلام کرد این اقدام به معنای مشارکت عملی در تعرض به حقوق ملت فلسطین است. گسیل سلاح های امریکایی و حمایت مالی سنگین امریکا به اسراییل، همه نشاندهنده حمایت از اسراییل و علیه ملت فلسطین است.

وی در واکنش به انتقادات نسبت به عزل و نصب ها در وزارتخارجه گفت: عزل و نصب‌های داخل وزارت خارجه در چارچوب روندها انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برجام بیان کرد: برجام توافق چندجانبه است و همه ملزم به پذیرفتن تعهدات هستند و تعهدات متوجه همه اعضا است. این آمریکا و دیگر اعضا بودند که از مسئولیت خود شانه خالی کردند. اطلاعات به روز شده درباره کمیسیون مشترک برجام ندارم.

وی درباره دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در عمان بیان کرد: تاریخ مشخصی برای برگزاری مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده وجود ندارد. مسیر دیپلماسی کما فی السابق باز است و مذاکرات می تواند به صورت غیرمستقیم یا از طریق واسطه ها انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با همه کشورهای اسلامی و منطقه ای، موضوع فلسطین و‌ حمایت از مردم فلسطین و خطرهای عادی سازی را مطرح و نسبت به عادی سازی هشدار و توصیه های خود را به کشورهای دوست و جهان اسلام، اعلام کردیم. 

ناصر کنعانی افزود: دسترسی به دارایی های خود داریم. من جز به جز و روز به روز در جریان خرج مبالغ قرار ندارم. کار در همان چارچوب دنبال می شود. مراجع ذیربط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند که باید اطلاع رسانی کنند. 

ناصر کنعانی درباره زلزله در افغانستان و موج جدید مهاجرین افغانستان به ایران بیان کرد: برای مجروحان شفای عاجل آرزو می کنم. سفارت ما در افغانستان اطلاعاتی را فرستاد. هلال احمر ایران وارد شده است. تیم امداد و نجات ایران با تجهیزات امدادی وارد افغانستان شدند. تیم امداد و نجات ایران در افغانستان حضور دارد و فعال است. توسط اقای امیرعبداللهیان تبادل نظر با امیرخان متقی انجام شد. افغانستان باید امکانات ویژه آماده کند و از جوامع بین المللی کمک بگیرد. ممکن است آوارگانی به ایران بیایند. این پیش فرض است و من درباره مفروضات صحبت نمی کنم. مطالب و فیلم‌ها و تصاویر و کلیپ‌هایی دیده می‌شود که ریشه‌های واقعی و درستی ندارند و اینگونه برداشت می‌کنیم طرف‌هایی سعی می‌کنند روابط بین دو ملت همسایه را مخدوش کنند و هم دنبال بحران‌های کاذب با اهداف خاص خودشان هستند. دستگاه‌های ذیربط کشور به این موضوعات توجه دارند.

وی با اشاره به زمان سفر رییسی به ترکیه گفت: سفر رییس جمهور یکی از برنامه ها و در چارچوب مناسبات دو کشور است اما تاریخ قطعی درباره توافق بر اصل سفر، تعیین نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات گراهام سناتور آمریکایی و تهدید ایران افزود: طرف‌های تهدید کننده باید متوجه مسؤولیت‌های حقوقی و بین‌المللی خود در ارتباط با انجام تهدید علیه دیگر اعضای جامعه بین‌المللی و سازمان ملل باشند. بدانند که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دفاع از امنیت ملی و حقوق ملت ایران هیچگاه دست بسته نبوده و همواره محکم و قاطع و پشیمان کننده عمل می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیش بینی ایران از درگیری حماس و رژیم صهیونیستی گفت: پیشبینی درباره روند تحولات جاری در غزه ندارم. کودکان و زنان کشته شدند. مسجدالاقصی و قدس روزانه مورد تعرض قرار گرفته بنابراین این واکنش ها طبیعی است. 

ناصر کنعانی درباره تعداد زندانیان ایرانی در عمان گفت: اطلاعات جزیی ندارم. در چارچوب سفر سلطان عمان و گفتگوی رییسی، آزادی زندانیان ایرانی در عمان مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. سلطان عمان وعده آزادی زندانیان ایرانی را داده بودند. دیروز کمیته مشترک کنسولی در سطح مدیران کل برگزار شد و در همان چارچوب، اعلام کردند زندانیان ایرانی را آزاد می کنند. تعداد دقیق از آزادی زندانیان ندارم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره شناساندن چهره سردار سلیمانی به عربستان بیان کرد: شهید سلیمانی برای ما قهرمان ملی و چهره بین المللی برای مبارزه با تروریسم است. سردار سلیمانی مورد افتخار ملت ایران و ملت های منطقه جهان است و مورد تکریم همه است. 

ناصر کنعانی درباره هتک حرمت به قران کریم در سوئد و دیدار وزیر خارجه سوئد با برخی مقامات درباره قرآن سوزی تاکید کرد: نمی دانم وزیر خارجه سوئد قرار است با چه مقاماتی صحبت کند. در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک، اهانت به قرآن کریم مورد توجه وزیر خارجه قرار داشت و با وزیر خارجه کشورهای اروپایی هم در این باره صحبت کردند. قران کریم نباید مورد تعدی و جسارت قرار بگیرد.

ناصر کنعانی دربارهذسفر بذرپاش به باکو و همکاری ایران و آذربایجان در کریدور شرق و غرب گفت: این موضوع جدیدی نیست و ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری در چارچوب مناسبات دوستانه و توأم با حسن همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان خاک و کریدور ارتباطی خود را در اختیار آذربایجان قرار داده و از خاک ایران برای ارتباط بین آذربایجان و نخجوان استفاده شده است و در این چارچوب همکاری‌ها ادامه دارد. با توجه به آزادسازی قره‌باغ امکان برقراری همکاری‌های جدید متناسب با شرایط جدید جغرافیایی وجود دارد. طرف آذربایجانی درخواست همکاری‌ها با ایران با هدف کوتاه کردن مسیر ارتباطی آذربایجان با نخجوان مطرح کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفت. سفر بذرپاش و افتتاح پل در همان چارچوب برای استفاده از کریدور ترانزیتی ایران صورت می‌گیرد و این همکاری‌ها با جدیت در حال استمرار است. از همکاری‌های مربوط به حوزه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم ولی باید ناظر به احترام به استقلال کشورها و قوانین بین‌المللی باشد.


ت ت
کدخبر: 180364 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها