کشف یک تخته‌سنگ جادویی که «نقشۀ گنج» است!

باستان‌شناسانی که در حال شکار مکان‌های باستانی اطراف شمال‌غربی فرانسه بودند، از سنگی با نشانه‌های اسرارآمیز با قدمت ۴۰۰۰ سال، به عنوان یک جور «نقشۀ گنج» استفاده کرده‌اند.

کشف یک تخته‌سنگ جادویی که «نقشۀ گنج» است!

به گزارش منیبان به نقل از فرادید، باستان‌شناسانی که در حال شکار مکان‌های باستانی اطراف شمال‌غربی فرانسه بودند، از سنگی با نشانه‌های اسرارآمیز با قدمت ۴۰۰۰ سال، به عنوان یک جور «نقشۀ گنج» استفاده کرده‌اند.

این تخته سنگ معروف به «سن بلک» عصر برنز نخستین بار سال ۱۹۰۰ در بریتانی کشف شد و سپس بعد از مدت‌ها مفقودی، سال ۲۰۱۴ دوباره در سرداب یک قلعه فرانسوی پیدا شد.

سال ۲۰۲۱ محققان گفتند این تخته‌سنگ با ابعاد ۵ در ۶.۵ فوت، قدیمی‌ترین نقشه‌ی منطقه‌ای شناخته‌شده در اروپا است. حالا آن‌ها از آن برای یافتن مکان‌های باستانی بیشتر استفاده می‌کنند.

15583049

ایوان پیلر، استاد دانشگاه بریتانی غربی که این تخته‌سنگ را «نقشه گنج» توصیف کرده می‌گوید: «استفاده از نقشه برای یافتن مکان‌های باستانی یک رویکرد عالی است. ما تا کنون هرگز اینطور کار نکردیم».

این نقشه، منطقه‌ای تقریباً ۳۰ در ۲۱ کیلومتری را مشخص کرده و کلمنت نیکولاس از مؤسسه تحقیقاتی CNRS معتقد است محققان باید کل این قلمرو را طبق علائم روی تخته سنگ بررسی کنند، کاری که به گفته او شاید ۱۵ سال طول بکشد. این محقق، عضوی از تیمی بود که سال ۲۰۱۴ تخته‌سنگ را پیدا کردند.

این تخته سنگ نخستین بار حین حفاری در یک گورستان ماقبل تاریخ در فینیستر، در غرب بریتانی، توسط یک باستان‌شناس محلی به نام پل دو شاتلیه کشف شد.

به گفته موزه ملی باستان‌شناسی فرانسه، برای بیرون آوردن تخته‌سنگ سنگین از تپه، جایی که از آن برای تشکیل دیواره یک صندوق تدفینی بزرگ استفاده شده بود، بیش از ده کارگر نیاز بود. این تخته سنگ از سال ۱۹۲۴ در مجموعه‌های موزه نگهداری شده است.

این باور وجود دارد که این قطعه سنگ مربوط به اوایل عصر برنز، یعنی بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۶۵۰ قبل از میلاد است و نقوش مکرر روی آن که با خطوطی به هم متصل شده‌اند، طرح یک نقشه هستند.


ت ت
کدخبر: 183147 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها