وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا به ایران بود؟| واکنش قاطع ایران به شهادت دو مستشار ایرانی توسط اسرائیل

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا به ایران نبود.

وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا به ایران بود؟| واکنش قاطع ایران به شهادت دو مستشار ایرانی توسط اسرائیل

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: امروز صبح خبرهایی منتشر شد مبنی براینکه رژیم اسراییل یکی دیگر از بیمارستان های فعال در غزه را بمباران کرد که دهها نفر شهید و زخمی شدند. این اقدامات جنایت علیه بشیریت و کشتار جمعی است. این اقدام محکوم است و جامعه جهانی نسبت به این ماشین جنگی اقدام و‌ محکوم کنند. 

ناصر کنعانی با اشاره به نقش آمریکا در غزه گفت: نقش مستقیم و غیرقابل انکار امریکا علیه مردم فلسطین روشن است. عملیات طوفان الاقصی مشروع و دفاعی در برابر اشغالگران رژیم صهیونیستی بود و نشان داد که هیمنه اسراییل سست و پایه های آن لرزان و بی ثبات است.  دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار بجای اقدام بازدارنده کنار رژیم اسراییل است. دور جدید بعد از توقف کوتاه مدت ۷ روزه زمانی آغاز شد وزیر خارجه آمریکا به کابینه جنگ اسراییل رفت. امریکا تسهیلات جدید در اختیار اسراییل قرار داد و دست رژیم را پر کرد. وزیر دفاع آمریکا گفت دفاع از امنیت اسراییل قابل دفاع نیست،  و اشاره کرد این رژیم قابل مذاکره نیست. امریکا رسما اعتراف می کند اصل جنگ، علیه مردم فلسطین است. دولت آمریکا یک طرف جنگ است. امریکایی ها پیغام دادند دنبال گسترده دامنه جنگ نیستیم و نسبت به جان مردم فلسطین به اسراییل هشدار دادیم که این کذب است. شورای امنیت در گروگان آمریکا در بحث غزه است و از توانایی کافی برخوردار نیستند. در این زمینه، ایران همه تلاش های دیپلماتیک خود را بکار بسته است و همه ظرفیت ها را بکار خواهیم بست این جنایت علیه بشیریت است اگر بدون مجازات باقی بماند تهدیدی برای بشیریت و جامعه جهانی است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه  مردم غزه و آینده معادلات امنیتی در منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است. ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه، امنیت منطقه را برای همدیگر و براساس منافع مشترک تامین کنند و تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد تشکیل کمیته تحریم سوختی رژیم صهیونیستی در وزارت خارجه ایران با مشارکت برخی از کشورها گفت: تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است؛ رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات بی‌شمار جنگی شده است.

کنعانی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی در قبال جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد، تصریح کرد: وقتی سازمان ملل نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند، دولت‌ها در این خصوص مسئولیت دارند و ایران تحریم رژیم صهیونیستی را یک اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تاکید مقام معظم رهبری، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و گفت‌,گوهایی در این راستا انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران سلسله گفت‌وگوهایی را با برخی کشورها در این زمینه انجام داده و این‌ها نشان از تلاش‌های دیپلماتیک ایران است. حمایت از فلسطین یک اصل اخلاقی است و ایران تلاش‌های خودش را انجام می‌دهد و امیدواریم که دیگران هم این موضوع در دستور کار خود قرار دهند. ایران در این زمینه تمامی تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار بسته است . 

وی در خصوص تلاش برای بلوکه کردن پولهای ایران اظهار کرد: متاسفانه برخی نمایندگان کنگره امریکا نشان دادند بیش از آنکه نماینده مردم امریکا باشند نماینده اسراییل هستند. اینکه کنگره امریکا چشم بر جنایت علیه ملت فلسطین ببندد و انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه بگیرد و تعهدات نسبت به ملت ایران را نقض کند، قابل قبول نیست. این لایحه نیازمند تصویب سنا و رییس جمهور آمریکا است. آمریکا در چارچوب تعهدات و توافق انجام شده با ایران درباره منابع ارزی آزاد شده موظف و متعد است و باید به مسئولیت و تعهدات خود پایبند باشد و عمل کند. ما تضمین گرفتیم و بر مبنای اعتماد با آمریکا عمل نمی کنیم. در چهارچوب تعهدات صحبت می کنیم و این منابع در دسترس ایران بوده و هست و استفاده هم خواهیم کرد.

ناصر کنعانی در ادامه درباره سفر وزیر خارجه عمان و گفتگو درباره برجام گفت: روابط ما با عمان مستحکم، دیرینه، پایدار و توسعه یافته است. در استانه برگزاری بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی و سفر وزیر تجارت عمان به تهران هستیم. در منطقه هم با موضوع اولویت دار فلسطین مواجه هستیم که این مسئله مورد اهتمام دو کشور است. دو کشور متوفق هستند که اقدامات اسراییل قابل تحمل نیست و تهدید برای ثبات و امنیت منطقه است و جامعه جهانی مسئولیت دارند. دولت عمان با ابتکار عمل نسبت به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم ها، اهتمام جدی دارد و ما از این اهتمام قدردانی می کنیم. از ایفای نقش عمان هم استقبال می کنیم. موضوع گفتگو میان وزرای خارجه دو کشور، علاوه بر مذاکره دوجانبه حمایت از مردم فلسطین بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص سفر سرلشکر باقری به عراق بیان کرد: این سفر در استمرار همکاری ها و دید و بازدید مشترک مقامات دو کشور و جهات نظامی و دفاعی ذیربط میان دو کشور بود. امنیت و امنیت مرزها در منطقه اولویت دو کشور است و تبدیل مرزها به مرزهای امن، برای رفت و امد و همکاری تجاری مورد تاکید دو کشور قرار دارد. در راستای منافع دو کشور همکاری های نظامی و تبادل تجربیات میان دو کشور وجود داشته و این سفر کمک می کند که همکاری های دو کشور علاوه بر موضوعات دو جانبه در جهت ارتقای امنیت در منطقه هم، تاثیرگذار باشد.

ناصر کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم ها و اظهارات گروسی گفت: مدیرکل آژانس مواضع خود را در چهارچوب مسیولیت و به دور از شائبه سیاسی مطرح کند. برخی میخواهند آژانس را به سمت رویکرد سیاسی سوق دهند.  موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است. اروپا در موضوعات مرتبط با ایران درباره آژانس و برجام و بیانیه اخیر تروییکای اروپا، رویکرد غیرسازنده اتخاذ کرده است. ۱۵ گزارش آژانس موید پایبندی ایران است. آمریکا یک جانبه و غیرقانونی از برجام خارج و تحریم علیه ایران اعمال کرد. این اقدامات نقض صریح و فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ است. آمریکا، تحریم‌های گذشته که برداشته شده بود بعد از برجام برگرداند. این اقدامات نقض صریح قطعنامه 2231 است. ایران یک سال بعد از خویشتنداری و بی عملی دولت‌های اروپایی حقوق خودش را در ارتباط با برجام ذیل بندهای 26 و 36 برجام اعمال و برخی گام‌های جبرانی را اتخاذ کرده است. اخیرا مقامات اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس و سه کشور اروپایی مواضع و دیدگاه‌هایی را اتخاذ کردند که اساسا به معنای نادیده گرفتن همه واقعیات گفته شده است.

وی همچنین درباره محور مذاکرات بورل و امیرعبداللهیان اظهار کرد: مسأله فلسطین و غزه به صورت جدی با بورل در گفت‌وگوی تلفنی مورد تبادل نظر قرار گرفت و دیدگاه‌های صریح ایران و انتظارات از اتحادیه اروپا مطرح شد. ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با بحران جاری غزه و مواضع خوبی که در ضدیت با حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی اتخاذ کردند توجه دارد و به آنها اهتمام می‌ورزد.

ناصر کنعانی درباره شهادت دو تن از مستشاران ایرانی در سوریه گفت: ایران در ارتباط با هر تعرضی که به منافع ایران در منطقه وارد‌ شود پاسخ می دهد و پاسخ خواهد داد. هیچ اقدامی علیه امنیت و نیروهای مستشاری ایران بدون پاسخ نمی ماند. قبلا هم تجربه کردند هیچ اقدام ضد ایرانی دشمن را بی پاسخ نگذاشته و نخواهیم گذاشت. 

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نشست پیش‌روی شورای امنیت سازمان ملل در مورد گزارش اجرای برجام و نگاه ایران به این نشست، تصریح کرد: درباره رخدادهای آتی پیش گویی نمی کنم دیدگاه ایران روشن است. عملکرد و دیدگاه ایران درباره برجام روشن است.  این مهم جزو موضوعات مستمر ایران است. دیدگاه ما درباره برجام حقوقی و مبتنی بر حقوق بین الملل است. از گفتگو فرار نکردیم و میز مذاکره را ترک نکردیم. رویکردهای سیاسی که تجربه کردند و نتیجه نگرفتند را تکرار نکنند.

ناصر کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به روسیه گفت: این نشست در چهارچوب نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر فردا در روسیه برگزار می شود و به ریاست امیرعبداللهیان شرکت می کنیم.

وی با اشاره به ادعا سنتکام علیه ایران اظهار کرد: پاسخ ما همواره قاطع بوده است. ما نیروی سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می کنیم. نیروهای سنتکام مخل آرامش و ایجاد کننده بی ثباتی در منطقه هستند.  این ادعاها بدون سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد. این ادعاها فاقد ارزش، بی اساس و فاقد پاسخ است. ما معقدیم آمریکایی ها در جایگاه اخلاقی نیستند که ما را بی ثباتی متهم کنند. گروه های مقاومت در برابر رژیم کودک کش اسراییل از ما دستور نمی گیرند. ما به نیروهای مقاومت دستورالعمل نمی دهیم و نماینده ملت های خود هستند و واکنش آنها طبیعی و در پاسخ به حمایت بدون قید و شرط دولت آمریکا از رژیم اسراییل است. ارسال پهپادهای ایرانی به یمن به ویژه یمنی که تحت محاصره است ادعای فرافکنانه در راستای تلاش برای انحراف افکار عمومی است. به دولت امریکا توصیه می کنیم به جای اتهام به اقدامات بی ثبات کننده در منطقه پایان و همچنین به حمایت از اقدامات جنون آمیز اسراییل، پایان ببخشد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: وزیر خارجه عمان حامل پیام آمریکا به ایران نبود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص نگرانی غرب از برنامه موشکی ایران بیان کرد: برخی طرف ها برای سرپوش گذاشتن واقعیت تلخ در فلسطین این اظهارات را مطرح می کنند. میخواهند با طرح موضوعات انحرافی، واهی، بی ریشه و بی اساس افکار عمومی را به سمت دیگری سوق دهند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سوالی درباره ادعای بلومبرگ مبنی بر درخواست ریاض از تهران برای عدم گسترش جنگ در منطقه به ازای سرمایه‌گذاری عربستان در ایران، گفت: توجهی به این ادعا نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است. ۲ کشور مصمم هستند که مناسبات دوجانبه را براساس منافع مشترک در حوزه‌های مختلف به پیش ببرند و در این ارتباط زیرساخت‌های حقوقی خوبی بین ۲ کشور بر اساس روابط دوجانبه وجود دارد.


ت ت
کدخبر: 190120 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها