رکود ۸۰ درصدی در بازار خرد لوازم خانگی
با توجه به تسهیلاتی بانکی که برای فروش در اختیار فروشگاههای بزرگ قرار میگیرد، اما ۲۵۰۰ فروشگاه خرد لوازم خانگی از آن بیبهره هستند، مصرف کننده به سمت آنها تمایل پیدا کرده است به طوریکه در ۹ ماه اخیر با ۸۰ درصدی مواجه هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: با فعالیت فروشگاههای بزرگ و ارائه تسهیلات بانکی خرید، تداوم فعالیت ۲۵۰۰ عضو این اتحادیه که از صنوف خرد هستند در معرض تهدید قرار گرفتهاند، به طوریکه در ۹ ماه اخیر با ۸۰ درصد رکود مواجه بودهاند.
به گزارش تسنیم، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در نشست خبری اظهار داشت: ایجاد فروشگاههای بزرگ، اصناف فروشنده لوازمخانگی، مبلمان و حتی باربرها را دچار مشکل کرده است و اصناف خرد در رکود بالایی به سر میبرند.
وی افزود: با توجه به تسهیلاتی بانکی که برای فروش در اختیار فروشگاههای بزرگ قرار میگیرد، اما ۲۵۰۰ فروشگاه خرد لوازم خانگی از آن بیبهره هستند، مصرف کننده به سمت آنها تمایل پیدا کرده است به طوریکه در ۹ ماه اخیر با ۸۰ درصدی مواجه هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بانکها تسهیلات را در اختیار فروشگاههای محدودی قرار دهند ادامه داد: در صورتی که این تسهیلات بانکی در اختیار عموم مردم قرار گیرد افراد در انتخاب و خرید خود آزادی عمل خواهند داشت.
وی تصریح کرد: در مواردی نیز مردم برای بهره مندی از این تسهیلات بانکی که به راحتی در اختیار خریداران قرار میگیرد، اقدام به خرید میکنند و بلافاصله آن را میفروشند، که باعث برهم خودرن چرخه در این صنعت میشوند.
پازوکی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ارتباط با احتمال واردات دوباره لوازم خانگی اظهار داشت: مخالف واردات لوازم خانگی نیستیم، اما باید لوازم خانگی با کیفیت همراه با تکنولوژی تولید آنها وارد شود تا زمینه صادرات این محصولات برای کشورمان فراهم شود.
وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سرمایهگذاری زیادی در صنعت لوازم خانگی صورت گرفته است، کالای مشابه داخلی نباید وارد شود.
حضور دلالها اطراف فروشگاههای بزرگ
حسین شهرستانی عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی نیز در این نشست اظهار داشت: اصناف خرد به دلیل فضای رقابتی که با یکدیگر دارند، اقدام به فروش محصولات خود با کف قیمت میکنند، اما با توجه به اینکه مانند معدود فروشگاههای بزرگ تبلیغات ندارند، دیده نمیشود و کسب و کار آنها در معرض تهدید قرار گرفته است.
وی افزود: از طرفی برخی از خریدهای که در فروشگاههای بزرگ صورت میگیرد، واقعی نیست و افراد با خرید کالا از آن برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده میکنند و حتی اطراف این فروشگاهها برخی افراد حضور دارند که محصولات خریداری شده را از خریداران دوباره خریداری میکنند.
عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: اصناف خرد نیز برای اینکه در چرخه توزیع باقی بمانند قصد عرضه اقساطی محصولات خود را به صورت هماهنگ دارند و بهزودی فروشگاههای که اقدام به این کار میکنند بنر هماهنگ از سوی اتحادیه خواهند داشت.