نگاهی به گلزنان لحظه‌آخری دربی؛ از مجیدی و زاید تا مرادمند و یامگا!

گل کوین یامگا، نهمین گل در تاریخ داربی پایتخت بود که بعد از دقیقه 90 و در وقت‌های تلف شده به‌ثمر رسید.

نگاهی به گلزنان لحظه‌آخری دربی؛ از مجیدی و زاید تا مرادمند و یامگا!

به گزارش منیبان؛ پرسپولیس و استقلال در شرایطی در دربی پایتخت به نتیجه تساوی 1-1 رضایت دادند که گل تساوی‌بخش آبی‌ها در واپسین لحظات مسابقه به‌ثبت رسید و شاگردان جواد نکونام توانستند توسط کوین یامگا در دقیقه (7+90) از روی نقطه پنالتی به گل برسند. نگاهی به تاریخچه داربی پایتخت نشان می‌دهد که ثبت گل در واپسین لحظات مسابقه، اتفاق بی‌نظیری نیست و آخرین‌بار در داربی قبلی بود که در جریان فینال جام حذفی استقلالی‌ها توانستند در واپسین ثانیه‌ها از شکست بگریزند.

سرخابی‌ها در 2 دهه گذشته در شرایطی برابر هم به میدان رفته‌اند که گل‌های لحظه‌آخری نقش پررنگی در تغییر نتیجه نبرد آن‌ها داشته است. بازخوانی آمار و ارقام داربی نشان می‌دهد که کوین یامگا نهمین بازیکنی بود که توانست در وقت‌های تلف شده در قامت گلزن بدرخشد و برای نهمین‌بار بود که در تاریخ داربی، بعد از دقیقه 90 و در وقت‌های تلف‌شده میان 2 تیم گل ردوبدل می‌شود که اتفاق جالب‌توجهی است. البته که 2 تیم سابقه ثبت گل در وقت‌های اضافی (در مسابقات حذفی) را دارند اما در این‌جا ملاک گلزنی در وقت‌های تلف‌شده یک مسابقه است.

به یاد کامبک رویایی آبی‌ها

پیروز قربانی زننده اولین گل در وقت‌های تلف شده در تاریخ داربی است. او در جریان دیدار دور برگشت لیگ چهارم، توانست تکمیل‌کننده کامبک آبی‌ها باشد و تیمش را در دقیقه (3+90) به گل برتری رساند. در آن دیدار، رضا عنایتی گل اول مسابقه را به سود استقلال به‌ثمر رساند اما در ادامه، شیث رضایی و سهراب انتظاری برای پرسپولیس موفق به گلزنی شدند که گل دوم استقلال را محمود فکری وارد دروازه سرخ‌پوشان کرد و بازی تا دقیقه 90 با تساوی 2-2 دنبال می‌شد اما در وقت‌های اضافی، گلزنی پیروز قربانی سرنوشت مسابقه را تغییر داد و او باعث برتری استقلال در این مسابقه حساس شد.

پنالتی نجات‌بخش مازیار

پرسپولیسی‌ها در دور برگشت هشتمین دوره لیگ برتر ایران، در آستانه شکست در داربی پایتخت بودند و بازی با برتری یک‌گله استقلال با گلزنی مجتبی جباری در حال برگزاری بود که اعلام پنالتی در وقت‌های تلف شده باعث شد تا فرصت ایده‌آل گلزنی نصیب سرخ‌ها شود. مازیار زارع در دقیقه (3+90) موفق شد از روی نقطه پنالتی برای پرسپولیس گل بزند تا بازی به تساوی کشیده شود که گل زارع باعث شد تا برای پنجمین مسابقه پیاپی، نبرد 2 تیم پرسپولیس و استقلال با تساوی 1-1 به پایان برسد!

فرهاد و گلی فراموش‌نشدنی در لحظه آخر

فرهاد مجیدی یکی از برترین گلزنان تاریخ داربی محسوب می‌شود. در مسیر آغاز 4 برد پیاپی آبی‌ها برابر پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی، اولین مسابقه که در جریان دور رفت دهمین دوره لیگ برتر برگزار شد با گلزنی فرهاد مجیدی به‌پایان رسید؛ آن‌هم در حالی‌که بازی تا دقیقه 90 بدون گل مساوی بود اما مجیدی توانست با یک فرار سرعتی خود را به قلب خط دفاعی سرخ‌ها برساند و در دقیقه (1+90) برای استقلالی‌ها گل زد تا آبی‌پوشان پایتخت با دست پر از زمین مسابقه خارج شوند.

رویایی‌ترین کامبک تاریخ داربی با درخشش زاید

پرسپولیسی‌ها در دور برگشت لیگ یازدهم و بعد از تحمل 4 شکست پیاپی برابر استقلال در لیگ برتر و جام حذفی، توانستند به رویایی‌ترین شکل ممکن طلسم نبردن‌های خود برابر حریف سنتی‌شان را بشکنند و در حالی‌که بازی تا دقیقه 81 با برتری 2 بر صفر استقلال در جریان بود، ناگهان عملکرد خیره‌کننده ایمون زاید سرنوشت بازی را تغییر داد و هت‌تریک او سبب شد تا سرخ‌پوشان برنده مسابقه شوند. گل سوم و پیروزی‌بخش زاید در دقیقه (1+90) به‌ثبت رسید تا یکی از خاطره‌انگیزترین داربی‌های تاریخ به انجام رسیده باشد.

از گل لحظه‌آخری بنسون تا گل جنجالی سیدجلال!

جری بنسون مهاجم هندوراسی پرسپولیس در جریان دور رفت لیگ پانزدهم توانست ناجی سرخ‌پوشان پایتخت شود؛ به‌طوری‌که تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ در آستانه پذیرش شکست در مسابقه داربی بود اما گلزنی بنسون در دقیقه (6+90) باعث شد تا پرسپولیسی‌ها از یک شکست بزرگ بگریزند. در جریان دور برگشت لیگ شانزدهم هم پرسپولیسی‌ها در واپسین لحظات توسط سیدجلال حسینی به گل رسیدند که البته این گل برای سرخ‌ها نجات‌بخش نبود؛ چرا که بعد از کامبک شاگردان علیرضا منصوریان و برتری 3 بر یک استقلالی‌ها، گلِ حسینی در دقیقه (3+90) تنها باعث کاهش فاصله دو تیم شد و خبری از بازگشت سرخ‌ها به مسابقه نبود. ضمن آنکه بعد از گلزنی سیدجلال حسینی، درگیری او با مهدی رحمتی جنجال‌آفرین شد و دروازه‌بان استقلال با کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شد!

مدافعان استقلال، متخصص گل‌های لحظه‌آخری در داربی

محمد دانشگر در جریان دوئل پرسپولیس و استقلال در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فرشته نجات آبی‌ها شد؛ چرا که بازی تا دقیقه 90 با برتری 2 بر یک پرسپولیس در جریان بود اما گلزنی دانشگر در دقیقه (3+90) سرنوشت بازی را به سود آبی‌ها تغییر داد و آن‌ها توانستند در وقت‌های اضافی، نتیجه تساوی را حفظ کنند و در ضربات پنالتی برابر پرسپولیس به پیروزی رسیدند تا به فینال جام حذفی راه یابند. در داربی فصل گذشته سرخابی‌ها هم که در جریان فینال جام حذفی برگزار شد، محمدحسین مرادمند در دقیقه (11+90) دیرهنگام‌ترین گل تاریخ داربی (در وقت قانونی) را به‌ثمر رساند و توانست مانع شکست استقلال در طول 90 دقیقه شود؛ هر چند که در وقت‌های اضافی امید عالیشاه گل برتری پرسپولیس را وارد دروازه استقلال کرد تا آبی‌ها ناکام در کسب عنوان قهرمانی جام حذفی باشند.

یامگا و نهمین گل دیرهنگام در تاریخ داربی

کوین یامگا در جریان دوئل اخیر سرخابی‌های پایتخت توانست نام خود را به جمع گلزنان دیرهنگام تاریخ داربی اضافه کند؛ به‌طوری‌که وینگر استقلالی‌ها در دقیقه (7+90) از روی نقطه پنالتی دروازه پرسپولیس را فرو ریخت تا هم به نهمین گلزن دیرهنگام تاریخ داربی تبدیل شود و هم اینکه با گلزنی خود، مانع شکست شاگردان جواد نکونام در این مسابقه حیاتی شد تا همچنان صدر جدول در اختیار استقلالی‌ها باشد و آن‌ها از پذیرش سومین شکست پیاپی مقابل پرسپولیس گریخته باشند.


ت ت
کدخبر: 192382 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها