چگونه کارت ملی هوشمند بگیریم؟
کارت ملی هوشمند به نسبت کارت ملی کاغذی دارای امکانات و مزایای بسیار قابل توجهی نظیر تصدیق و شناسایی هویت، رمزنگاری و امضای دیجیتال است. دریافت کارت ملی هوشمند برای افراد بالای ۱۵ سال و تعویض آن برای افرادی که کارت ملی قدیمی دارند، ضروری است. از آنجایی که آماده شدن کارت ملی هوشمند نیاز به زمان دارد بنابراین ضروری است هر چه سریعتر نسبت به دریافت آن اقدام کرده تا کارت شما آماده و به شما تحویل داده شود.
به گزارش منیبان به نقل از اقتصاد آنلاین، تمامی افرادی که بالای ۱۵ سال سن دارند و آن دسته از شهروندانی که کارت ملی آنها قدیمی بوده و آن را مابین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ دریافت کرده و یا گم کردهاند، باید هر چه سریعتر برای نامنویسی و دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.
بعد از شناسنامه، کارت ملی دومین مدرک معتبر شناسایی و هویتی برای هر ایرانی است که باید پس از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام، آن را دریافت کند. شماره ملی هر کس منحصر به شخص اوست و امکان ندارد شمارههای تکراری را مشاهده کنید. در سالهای گذشته کارت ملیهای صادر شده غیر هوشمند بودند و امکان جعل آنها نیز بالا بود، اما پس از سال ۱۳۹۶ طرح هوشمندسازی کارتهای ملی مطرح شد و پس از آن همه افراد واجد شرایط باید برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام میکردند. از سال ۱۳۹۷ نیز دیگر امکان تمدید کارتهای ملی قدیمی وجود نداشت و همه کارت ملیها یکپارچه و هوشمند شدند.
روش دریافت سریع کارت ملی هوشمند
در ابتدا لازم است عبارت سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی را در قسمت جستجوی مرورگر خود سرچ کنید و یا برای ورود مستقیم به سامانه بر روی آدرس اینترنتی این سامانه به نشانی ncr.ir کلیک کنید.
در این مرحله از شما خواسته میشود تا شماره ملی و سریال شناسنامه خود را در قسمتهای مشخص شده وارد کنید. با وارد کردن پاسخ سوال امنیتی پرسیده شده، میتوانید بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. سریال شناسنامه همان عدد ۶ رقمی است که در داخل جلد شناسنامه درج می شود.
در مرحله بعدی برخی مشخصات فردی ازجمله تاریخ تولد شمسی، تاریخ تولد قمری، جنسیت، دین، نام مادر، شماره تلفن همراه از شما خواسته میشود.
سپس در ادامه از شما خواسته میشود تا زمان و مکان تکمیل ثبتنام خود را مشخص کنید. برای تکمیل ثبت نام باید پیش شماره تلفن شهرستان خود را وارد کنید و بر روی جستجو کلیک کنید تا لیست دفاتر موجود به ترتیب ظرفیت آزاد دفتر به شما نشان داده شود. از میان گزینههای نشان داده شده، مناسبترین دفتر را انتخاب کنید.
پس از پرداخت هزینه، رسید ثبت نام به شما داده میشود که باید آن را چاپ کنید و در تاریخ حضورتان در دفتر به همراه داشته باشید.
برای انجام ادامه مراحل نیز باید به دفتر پیشخوان مراجعه کنید. در این مرحله باید با همراه داشتن اصل شناسنامه عکسدار، کدپستی و آدرس محل سکونت، شماره تلفن ثابت و همراه به مرکزی که در مرحله پیشثبتنام مشخص کردهاید، بروید.
در دفاتر پست و دفاتر پیشخوان دولت محلی برای تصویربرداری درنظر گرفته شده که برای درج تصویر پرسنلی در کارت ملی باید به این محل مراجعه کنید. مرحله بعدی گرفتن اثر انگشت است که در همان اداره پست یا دفاتر پیشخوان دولت انجام میشود. گرفتن رسید کارت ملی هوشمند، آخرین مرحله حضوری از ثبتنام کارت ملی هوشمند است که باید آن را انجام دهید.
تحویل کارت ملی هوشمند چقدر طول میکشد؟
از زمان تحویل رسید کارت ملی هوشمند تا تحویل گرفتن کارت توسط متقاضی، زمان ۱۵ تا ۳۰ روزه در نظر گرفته شده است. برای اطلاع از آماده شدن کارت ملی هوشمند پیامکی به شماره همراهی که در مرحله ثبتنام درج کرده بودید، ارسال میشود تا در زمان تعیین شده، برای تحویل کارت به مرکز تعیین شده مراجعه کنید. در هنگام تحویل کارت باید مبلغ ۲۰ هزار ریال به باجه مربوطه پرداخت کنید و کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنید.