رئیس خانه احزاب در گفتگو با منیبان:

برای ملاقات احزاب با رهبری، نامه نوشتم

رئیس خانه احزاب گفت: بنده به عنوان رئیس خانه احزاب ایران سه نامه تهیه کردم و خدمت رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس ارسال کردم و تقاضای ملاقات در آستانه انتخابات و موضوع مشارکت در انتخابات داشتم تا مطالب خود را بگوییم و فرمایشات آقایان را هم بشنویم حتی نامه‌ای خدمت دفتر مقام معظم رهبری نوشتم و تقاضای ملاقات احزاب با مقام معظم رهبری را داشتم.

برای ملاقات احزاب با رهبری، نامه نوشتم

قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره اینکه چرا هنوز تنور انتخابات در کشور داغ نشده است، گفت: مشکل اصلی در مملکت ما این است که مسئولین به احزاب توجهی ندارند. قطعا احزاب رابط بین مردم و مسئولین هستند و احزاب می‌توانند به عنوان ضربه گیر نظام درباره مشارکت، امنیت و سلامت و مواردی که رهبری فرمودند راهبرد و نقش داشته باشند. در یازده دوره گذشته بنده با مقایسه‌ای که داشتم، در مجلس پنجم که احزاب پای کار بودند بالاترین مشارکت را داشتیم که حدود 72 درصد و مجلس یازدهم که احزاب پای کار نبودند و مسئولین احزاب را به کار نگرفتند، میزان مشارکت حداقلی و حدود 40 درصد بود. این کاهش حدود 30 درصدی مسئله مهمی است.

سه نامه برای رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس نوشتم

دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران درباره دیدار با ابراهیم رئیسی و برداشت‌های متفاوت اعم از سازنده و غیرسازنده بودن دیدار گفت: بنده به عنوان رئیس خانه احزاب ایران سه نامه تهیه کردم و خدمت رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس ارسال کردم و تقاضای ملاقات در آستانه انتخابات و موضوع مشارکت در انتخابات را داشتم تا مطالب خود را بگوییم و فرمایشات آقایان را هم بشنویم حتی نامه‌ای خدمت دفتر مقام معظم رهبری نوشتم و تقاضای ملاقات احزاب با مقام معظم رهبری را داشتم.

پیشنهاد ارائه لایحه دوفوریتی برای به تاخیر انداختن انتخابات مطرح شد اصولگرایان قبول نکردند

او در باره پیشنهاد به تاخیر انداختن زمان انتخابات در دیدار با رئیسی گفت: این پیشنهاد را مجید انصاری مطرح کرد که انتخابات را عقب بیاندازید و کواکبیان هم در ادامه تاکید کرد. تاکید داشتند، لایحه دو فوریتی بدهید تا انتخابات را به عقب بیاندازیم چون هنوز تعدادی در انتخابات ثبت نام نکردند منتها اصولگرایان قبول نکردند حتی بگو مگو بین ربیعی و محصولی شد و چالش‌هایی ایجاد شد و باهم لفظی، درگیر شدند و سپس رئیسی دعوت به آرامش کرد.

او در ادامه تاکید کرد: 140 حزب در کشور داریم 95 حزب ملی و 45 حزب استانی. بنده به عنوان نماینده احزاب ملی، رئیس خانه احزاب و عضو کمیسیون ماده ده در خدمت احزاب هستم و امور احزاب را پیش می‌برم. دو بار به عنوان رئیس خانه احزاب انتخاب شدم یک بار سال 95 تا 96 و الان هم از 24 مهرماه به عنوان رئیس خانه احزاب انتخاب شدم.

مستقلین و اصلاح طلبان به تعداد کافی کاندیدا ندارند

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با اشاره به سرد بودن فضای انتخابات تاکید کرد: طبیعی است همه منتظر نظر شورای نگهبان هستند. شورای نگهبان اعلام کرده است که 11 هزار نفر را تایید کرده اما چهره‌های شاخص سیاسی مستقلین، اعتدالگرایان و اصلاح طلبان اکثرا در میان تایید صلاحیت شدگان نیستند. در اکثر استان‌ها کاندیدا نداریم و بیشتر اصولگرایان را تایید کردند. توصیه من این است و به شورای نگهبان هم عرض کردم در مدت یک ماه باقیمانده، تعدادی از افراد شاخص اصلاح طلبان را تایید کند که ما هم بتوانیم لیست بدهیم. در حال حاضر مستقلین و اصلاح طلبان به تعداد کافی کاندیدا ندارند اما اصولگرایان زیاد هستند و در حال رقابت با هم هستند.

فضا درباره ائتلاف میان اصلاح طلبان با مستقلین مهیا نیست چون چهره‌های شاخص تایید نشدند/ در تهران فقط اصولگرایان بدنبال لیست هستند

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان ائتلاف بین مستقلین و اصلاح طلبان هست یا نه؟، تاکید کرد: بستگی به آخرین نظر شورای نگهبان دارد. الان فضا درباره ائتلاف میان اصلاح طلبان با مستقلین مهیا نیست چون چهره‌های شاخص ما تایید نشدند و مشخص نیست که تایید شوند مگر در این فرصت یک ماهه تجدیدنظر صورت بگیرد و چهره‌های شاخص اصلاح طلبان هم تایید صلاحیت شوند. در شهرستان‌ها می‌شود کاندیداهایی را مطرح کرد اما الان در تهران فقط اصولگرایان محکم بدنبال لیست هستند، هم شورای وحدت و هم نیروهای ائتلاف.

اصولگرایان، اصلاح طلبان، مستقلین و اعتدالگرایان بدنبال تحریم انتخابات نیستند

او با اشاره به سه راهبرد پیش روی اصلاح طلبان درخصوص تحریم انتخابات، مشارکت مشروط و مشارکت بدون قید و شرط گفت: هیچ کس انتخابات را تحریم نخواهد کرد. اصولگرایان، اصلاح طلبان، مستقلین و اعتدالگرایان هیچ کدام به دنبال تحریم انتخابات نیستند. تحریم را کلا فراموش کنید و برای مشارکت بیشتر منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

رئیسی قول داد ساختمانی در اختیار خانه احزاب قرار بدهد

او با اشاره به همایش روز پنج شنبه با عنوان «انتخابات و احزاب» گفت: پنج شنبه 21 مهرماه بنده از کل احزاب کشور دعوت کردم، همچنین از رئیس جمهور استدعا کردم بیایند و سخنرانی کنند اما هنوز جواب ندادند. تا این لحظه وزیر کشور، رئیس سازمان صداوسیما و سخنگوی شورای نگهبان برای حضور اعلام آمادگی کردند. همایش روز پنج شنبه با عنوان «انتخابات و احزاب» است و باید نظرات احزاب را بشنویم تا هدف ما که مشارکت حداکثری و حفظ نظام و حمایت از رهبری و جمهوری اسلامی است اتفاق بیفتد البته این مهم به مسئولین هم بستگی دارد که به احزاب اهمیت بدهند. اخیرا سفری به چین به دعوت وزیر بین الملل این کشور داشتیم. در سفر به چین ما را به کاخ بردند اما در خانه احزاب ساختمان درستی برای برگزاری جلسات نداریم که این را هم به عرض رئیسی رساندم. رئیسی اعلام کرد سعی می‌کنیم جایی را در اختیار شما بگذاریم و بنده هم پیگیر هستم.

تورم سروسامان و شورای نگهبان فیلترها را باز کند

او در ادامه تاکید کرد: مهمترین مسئله برای مشارکت این است که مسئولین به احزاب بها بدهند و ارتباط خود را با احزاب بیشتر کنند. دوم اینکه شورای نگهبان فیلترها را باز و چهره‌های سیاسی را تایید کند و همچنین به مشکل گرانی و تورم سروسامان داده شود. این موضوعات را خدمت رئیس جمهور هم عرض کردم.


ت ت
کدخبر: 195779 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها