با این روش ها خودرویتان را برای تابستان آماده کنید
اقدامات موردنیاز به منظور آماده سازی خودرو برای فصل تابستان
-در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و بهگونهای تنظیم کنید که دمای سیستم خنککاری موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم جرقهزنی و سیستم خنککاری و رفع عیب آن ضروری است.
- هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید. برخلاف نظر اغلب تعمیرکاران و رانندگان وجود ترموستات بر روی موتور در فصل تابستان نیز ضرورت دارد و باعث میشود موتور در ساعات اولیه صبح و پس از روشن شدن، بهسرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. اگر فکر میکنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور میشود از سالم بودن آن مطمئن شوید، سپس بقیه سیستم خنککاری از جمله رادیاتور، پمپ خنککاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.
- سیستم کولر خودرو را بازدید و سرویسهای مربوطه را انجام دهید (شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشککن هوای کولر). با توجه به اینکه روشن بودن کولر، توان زیادی را از موتور میگیرد و باعث ازدیاد دمای موتور و مصرف سوخت میشود بهتر است از کولر بهصورت بهینه استفاده شود.
- از قرار دادن خودرویی که بدنه آن را شستوشو دادهاید و هنوز کاملاً خشک نشده، در زیر نور شدید خورشید خودداری کنید، زیرا در این صورت رنگ بدنه ، صدمه خواهد دید. سعی کنید از چادرهای پارچهای نخی که تهویه مناسبی دارند بر روی خودرو استفاده کنید.
- مواد مورد استفاده در داشبورد خودروها بهطور کلی در ۲ دسته Hard Touch و Soft Touch قرار میگیرند. داشبورد خودروی پیکان، سمند، پژو و پارس از نوع Soft Touch هستند و این مواد در اثر تابش نور مستقیم خورشید آسیب میبینند و دچار ترکخوردگی میشوند، بنابراین بهتر از با پوششهای مناسبی محافظت شوند.
- فشار باد تایرها با توجه به افزایش دمای هوا در فصل تابستان افزایش مییابد بنابراین در فواصل زمانی کوتاهتری باد تایرها را کنترل کنید.
- در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبهدنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است حتماً آن را تعویض و از روغنهای مناسب فصل و یا چهارفصل (چند درجهای یا مولتی گرید) استفاده کنید.
● آمادهسازی سیستم خنککننده
پیش از افزودن ضدیخ در سیستم خنککننده باید از سلامت و کارایی قسمتهای مختلف سیستم خنککاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگها و درب رادیاتور مطمئن شوید. با بازکردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی باید تمام مسیر گردش ضدیخ، با آب یا محلولهای ویژه، شستوشو و تمیز شود. بدنه بیرونی رادیاتور بهوسیله برس پلاستیکی نرم با محلول آب و صابون شسته میشود تا عبور هوا از میان پرههای رادیاتور بهتر انجام شود.
● تهیه سیال خنککننده (مخلوط آب/ ضدیخ)
پس از انتخاب ضدیخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آبوهوایی و در نظر گرفتن حجم خنککننده، مقدار ضدیخ مورد نیاز را داخل رادیاتور بریزید. شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول ۱:۱ ضدیخ و آب (۵۰درصد حجمی آب و ۵۰درصد ضدیخ) را بهعنوان سیال خنککننده مناسب در خودروها توصیه و بهکارگیری آن را در مدت سال تاکید میکنند (این محلول دارای نقطه انجماد C°۳۶- و نقطه جوش C°۱۲۹ تحت فشار سیستم خواهد بود).
آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا رسوب نگیرد. هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفتهای یکبار باید سطح سیار خنککننده بازدید شود. زمان تعویض سیال خنککننده در شرایط عادی معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت ۳۰۰۰۰کیلومتر است، اما زمانهای تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام میشود. شرایط سخت عبارتند از: بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافتهای طولانی، حرکت در جادههای نمک پاشیده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافتهای کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر در هر نوبت رانندگی)، طی کردن مسافتهای طولانی با سرعتهای یکنواخت و پایین و دوره طولانی عدم استفاده از خودرو.
▪ تذکر: با توجه به اینکه محلول ۵۰درصد ضدیخ، ۵ درصد انبساط حجمی دارد، در صورت عدم وجود منبع انبساط، خالی گذاشتن حدود ۵درصد حجم کل سیستم خنککننده الزامی است. عدم کارایی مناسب رادیاتور باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن میشود.
● منبع شیشه شور
هرگز از محلولهای ضدیخ، در داخل منبع شیشهشور نریزید. در فصل گرما و سرما منبع شیشهشور را از مایع پر کنید. خالی بودن منبع در فصل گرما با توجه به نزدیکی آن به موتور و گرمای زیاد باعث خشکی، شکنندگی و خرابی زودرس پلاستیک میشود.