ترکیه و عربستان و نزدیک‌تر از همیشه!

روابط ترکیه و عربستان که در طول سالهای گذشته تیره بود در روزهای اخیر با سفر وزیرخارجه ترکیه به ریاض و پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه وارد مرحله جدیدی شده است.

ترکیه و عربستان و نزدیک‌تر از همیشه!

به گزارش منیبان؛ روابط ترکیه و عربستان که در طول سالهای گذشته به خصوص در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و نزدیکی عربستان به آمریکا و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سرشناس عربستانی در سرکنسولگری آن کشور در استانبول روبه تیرگی نهاده بود در روزهای اخیر و با افزایش تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی وارد دوران جدیدی شده است.

بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعدیل نسبی سیاست های منطقه ای عربستان, نزدیکی آنکارا و ریاض نیز آغاز شد و در هفته های گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با پادشاه عربستان یک مکالمه تلفنی انجام و در آن مکالمه طرفین در زمینه توسعه روابط به توافق رسیدند.

به رغم توافق یاد شده پس از آن رسانه های ترکیه از اعلام تحریم اجناس ترک از سوی برخی نهادهای عربستان سخن به میان آورند.

به رغم این و به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در مسجد الاقصی و شروع تلاش های دیپلماتیک ترکیه در این زمینه به موازات اقدامات رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که با محمود عباس، هنیه و پادشاه اردن و امیر کویت مکالمه تلفنی انجام داد، مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه نیز با محمد جواد ظریف، صبری ناظران، شاه محمود قریشی و سرگئی لاوروف، همتایان ایرانی، الجزایری، پاکستانی و روس خود به طور جداگانه تلفنی گفت‌وگو کرد. این تماس‌های تلفنی آخرین تحولات فلسطین و قدس و تلاش های آنکارا در این زمینه بود.

بعد از آن وزارت خارجه ترکیه با صدور اطلاعیه ای از سفر چاووش اوغلو به ریاض خبر داد و این سفر روز گذشته انجام شد.

چاووش اوغلو پس از دیدار با فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود، همتای سعودی خود ضمن تشکر از دعوت و میهمان نوازی فرحان، تاکید کرد: جلسه‌ای بسیار صریح و صمیمی داشتیم.

وی محور این دیدار را بحث و رایزنی پیرامون اقدامات آتی در روابط دو جانبه و نحوه حل مشکلات آن، اعلام کرد و گفت: درباره توسعه همکاری بین دو کشور و چگونگی بهبود همکاری در مسائل منطقه بحث کردیم و تصمیم به تداوم گفتمان در فضایی صمیمانه و شفاف گرفتیم.

وی همچنین همتای عربستانی خود را برای تداوم مذاکرات به ترکیه دعوت و تاکید کرد که به این ترتیب اقدامات لازم برای استحکام روابط بین ریاض و آنکارا انجام خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر عدم سکوت ترکیه در برابر حملات اسرائیل به غزه و مسجد الاقصی، از تماس‌های دیپلماتیک سطح بالای آنکارا در این خصوص سخن به میان آورد. .

چاووش‌اوغلو همچنین درباره حملات اسرائیل علیه غزه و مسجد الاقصی، متذکر شد: ما همیشه این حملات را محکوم می‌کنیم اما امت در انتظار اقدام عملی و ملموس است.

وزیر خارجه ترکیه در پایان اظهار داشت: در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که قرار است پس از عید فطر برگزار شود و همچنین در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل، درباره حملات اسرائیل قطعنامه‌ای صادر خواهیم کرد.

به گفته کارشناسان آگاه سفر یاد شده به موازات تماسهای دولت آنکارا و مصر برای بهبود روابط بین دو کشور را می توان به عنوان دور جدیدی از تلاشهای آنکارا برای بهبود روابط خود با کشورهای قدرتمند مصر و عربستان ارزیابی کرد.

هر چند به موازات این تلاشها، دولت آنکارا درصدد توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی نیز برآمده بود و حتی از وزیر انرژی آن رژیم برای شرکت در نشست موسوم به دیپلماسی آنتالیا که در هفته های آتی برگزار خواهد شد نیز دعوت به عمل آمده بود اما در روز گذشته و متعاقب حملات رژیم صهیونیستی این دعوت نیز پس گرفته شد.

بنابراین اقدامات غیر قانونی و تجاوز شتابزده رژیم صهیونیستی به غزه که برخی از ناظران آن را بازی مرگ و آخرین دست و پا زدن نتانیاهو برای ماندن در قدرت ارزیابی می کنند, علاوه بر تحولات داخلی سرزمین های اشغالی موجب شکل گیری تحولات جدید منطقه ای نیز دانسته و معتقدند که ممکن است این تحولات منجر به نوعی اتحادیه و یا ائتلاف های دیگر شود که باید به انتظار نشست و نتایج آن را از نزدیک مشاهده کرد. 


ت ت
کدخبر: 20078 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها