مقایسهٔ فورد F150 لایتنینگ با تسلا، هامر و ریویان + عکس
فورد F150 لایتنینگ تا یک سال دیگر وارد نمایندگیهای فروش خواهد شد اما در آن زمان تنها پیکاپ الکتریکی بازار نخواهد بود زیرا جیامسی هامر EV، تسلا سایبرتراک و ریویان R1T پیش از آن راهی جادهها میشوند. هرچند همهٔ این چهار پیکاپ الکتریکی برای حمل یا بکسل بار طراحی شدهاند اما هرکدام از آنها با راههای مختلفی به این کار پرداختهاند؛ بنابراین بد نیست مقایسهای میان این چهار پیکاپ الکتریکی داشته باشیم.
به گزارش منیبان، F150 لایتنینگ ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود اما درعینحال یکی از ارزانترینها هم هست. سایبرتراک و لایتنینگ هردو با ۴۰ هزار دلار قیمت، ارزانترین پیکاپهای این جمع چهارتایی هستند اما فورد از هزاران مشوق مالیاتی فدرال و ایالتی برخوردار است و به همین دلیل قیمت نهایی آن کمتر از تسلا خواهد بود. در همین حال، هامر با قیمت چشمگیر ۱۱۲ هزار دلار برای قویترین نسخه، گرانترین پیکاپ این گروه محسوب میشود. البته در سالهای بعد نسخههای ارزانتر هامر شامل نسخهٔ پایه با قیمت ۸۰ هزار دلار هم عرضه خواهند شد. ریویان هم با قیمت پایهٔ ۶۷,۵۰۰ دلار در میانهٔ گروه قرار میگیرد.
فورد F150 لایتنینگ |
تسلا سایبرتراک |
جیامسی هامر |
ریویان R1T |
|
قوای محرکه | دو موتوره | سه موتوره | سه موتوره | چهار موتوره |
قدرت | ۵۶۳ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار | ۱۰۰۰ اسب بخار | ۷۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۵۰ نیوتن متر | ۱۳۵۵ نیوتن متر | ۱۱۰۰ نیوتن متر | ۱۱۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | حدود ۴.۵ ثانیه | زیر ۲.۹ ثانیه | ۳.۰ ثانیه | ۳.۰ ثانیه |
برد | ۴۸۰ کیلومتر | ۸۰۰ کیلومتر | ۵۶۰ کیلومتر | ۶۵۰ کیلومتر |
در این جدول، مشخصات قویترین نسخه از هر چهار پیکاپ ذکر شده است اما همهٔ آنها نسخههای ضعیفتر و ارزانتری هم دارند. F150 لایتنینگ صرفاً بهصورت دو موتوره عرضه میشود اما هامر نسخههای دو و سه موتوره دارد درحالیکه سایبرتراک در سه نسخۀ تک موتوره، دو موتوره و سه موتوره قابل خریداری خواهد بود. فورد همچنین کُندترین عضو این جمع هم محسوب میشود زیرا ظرف حدود ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که البته هنوز هم برای یک پیکاپ شتاب سریعی است. این موضوع، لایتنینگ را به سریعترین F150 تاریخ تبدیل کرده است اما بااینحال پیکاپ الکتریکی فورد بهاندازه کافی سریع نیست که بتواند همپای سایبرتراک یا هامر پیش برود. برد لایتنینگ هم از همه کمتر بوده و در نسخههای استاندارد و دوربرد به ترتیب ۳۷۰ و ۴۸۰ کیلومتر است.
فورد F150 لایتنینگ |
تسلا سایبرتراک |
جیامسی هامر |
ریویان R1T |
|
ظرفیت بار | ۹۰۰ کیلوگرم | ۱۶۰۰ کیلوگرم | نامشخص | ۸۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۴۵۳۰ کیلوگرم | ۶۳۵۰ کیلوگرم | نامشخص | ۵۰۰۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۹,۹۷۴ دلار | ۳۹,۹۰۰ دلار | ۸۰,۰۰۰ دلار | ۶۷,۵۰۰ دلار |
بالاترین قیمت | ۹۰,۴۷۴ دلار | ۶۹,۹۰۰ دلار | ۱۱۲,۹۹۵ دلار | ۱۰۰,۰۰۰ دلار |
زمان عرضه | بهار ۲۰۲۲ | اوایل ۲۰۲۲ | اواخر ۲۰۲۱ | ژوئن ۲۰۲۱ |
جیامسی هنوز ظرفیت بار و بکسل هامر را اعلام نکرده اما باید نزدیک به دیگر رقبا باشد که از این لحاظ بسیار شبیه به هم هستند. دراینبین، ریویان کمترین ظرفیت بار را دارد اما در ظرفیت بکسل با اختلافی نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم، فورد را مغلوب میکند. از این لحاظ اما تسلا از همه بهتر است و بالاترین ظرفیت را در هردو قسمت دارد.
از این جمع، فورد F150 لایتنینگ آخرین خودرویی است که به بازار خواهد آمد. اولازهمه، ریویان از همین ماه آینده راهی بازار خواهد شد و احتمالاً نسخههای ارزانتر آنهم بعداً خواهند آمد. اواخر امسال هم هامر وارد بازار میشود و مدلهای ضعیفتر آن طی سالهای ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ارائه خواهند شد؛ اما غیرازاین چهار پیکاپ، تا اوایل سال ۲۰۲۳ شورلت سیلورادو الکتریکی هم باید به بازار آمده باشد درحالیکه چندین استارتاپ مثل لوردزتاون و بولینگر هم در حال آمادهسازی پیکاپهای الکتریکی خود هستند؛ بنابراین خریداران حق انتخاب گستردهای در ابن بخش از بازار خواهند داشت.