جلیلی:
اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند.
به گزارش منیبان؛ سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی -خدمات رسانی عدالت محور دولت- برگزار شد، در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: پیروزی تیم والیبال کشورمان برابر آمریکا را تبریک می گویم البته اگر گفته نشود خود آمریکا نمیخواست پیروز شود. همچنین زلزله کاشمر را تسلیت می گویم.
وی ادامه داد: وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند. خانوادهای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می کند. ۴۴ درصد خانوادههای ما خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم میشوند و این درست نیست.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری افزود: یک خانواده ۴ نفره که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون حقوق دارد طبق قانون مالیات، نزدیک ۱۰ درصد از حقوق خود باید مالیات بدهند. این خانواده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه میگیرد یعنی به میزان یارانهای که میدهیم همان میزان مالیات میگیریم. در حالی که خیلی از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند، با عدم شفافیت مالی از مالیات فرار میکنند. این نشان میدهد که این مناسبات به تصحیح جدی نیاز دارد.
وی ادامه داد: ما چند طرح در این زمینه آماده کردهایم . طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه براساس خودرو بلکه براساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف میشود و خود مردم براساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار میدهد. طرح سفر و روستا را داریم.
باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد
جلیلی در بخش ۴ دقیقه دوم فرصت خود همچنین گفت: بحث این است که تامین رفاه و رفع فقط مطلق چگونه انجام میشود؟ یک وقت این را منحصر به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی میکنیم که کافی نیست و باید نظام رفاهی در لایههای مختلف شکل گیرد. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید و فقر، بیسوادی و بیماری یک چرخه درست کرده باشند، مشکلات حل نمیشود. اگر کسی دچار بیماری شود، دچار فقر بیشتر هم شود. یا بیسوادی به فقر یا فقر به بی سوادی تبدیل میشود. این چرخه مادامی که وجود داشته باشد نمیتوانید رفاه داشته باشید.
وی اظهار کرد: باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، برنامه ملی صنعت یا کمک درآمد معیشتی و محرومیت زدایی.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری تصریح کرد: مهم چگونگی اجرای این برنامهها و تامین منابع آن است. یکی از بحث هایی که آقای پورمحمدی اشاره کردند که اگر می خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه ان این است که سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما میرود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از این روش هاست.
وی افزود: در زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم که باید با پولشویی مقابله شود. گفتند اول باید FATF تصویب شود. نه. یکی از اشکلات دوستان این است که صورت مساله را دقیق متوجه نیستند. این مسائل را آقای همتی در دوره قبل انتخابات مطرح کردند که من جواب دادم. شما الان دارید با FATF کار میکنید و عمده ۴۱ بند را اجرا می کنید .شما زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازما ن بازرسی بود باید این کارها را انجام میدادید ولی چرا انجام ندادید؟ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد و بسترهایش در کشور فراهم است ولی چرا انجام نمی دهید؟ عده ای میخواستند برای ناکارآمدی خود بهانه بیاورند و بگویند این کارها انجام نمیشود. چگونگی توزیع یارانه چه ربطی به این موضوع دارد؟
سازوکار بیمهها باید عدالت محور باشد
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری در بخش ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره برنامههای خود در زمینه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: یک بخش نظام سلامت به وزارت بهداشت مربوط است و ولی برخی مسائل فراتر از آن است. در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر از ۵۵ به ۷۷ سال رسیده و این موفقیتهای نظام سلامت ماست. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰۰ نفز از جمعیت ما فوت شده اند که این امار متوسط است. البته مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیشگیری نیست. دولت و نظام سلامت ما وظیفه دارد این مرگها را به حداقل یا صفر برساند. از این تعداد، ۴۷ درصد مرگ زودرس و زیر ۷۰ سالگی است، ۲۲ درصد مرگ خیلی زودرس که زر ۵۰ سالگی است. ۶۵ نفر بابت آلودگی هوا ، ۱۵۰ نفر بات دخانیت ، ۶۰۰ نفر بایت عارضه یک بیماری مثل اضافه وزن است
وی افزود: دولت در این زمینه وظیفه دارد زیرا برخی مسئوایتها فراتر از وزارت بهداشت است. روزانه حدود ۲.۴۲ درصد در سال دچار بیماری هایی می شوند که هزینههایش کمرشکن است. روزی ۱۷۸۰ نفر هزینههای کمرشکن بر آنها تحمیل شده و زیر خط فقر میروند . در نظام سلامت ما قرار بود اگر بیماری سراغ مردم ما آمد، آنها مشکل دیگری پیدا نکنند و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود. این متاسفانه صندوقهای بیمه به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند و عدالتمحور عمل نمی کنند. این بیمارها به همراه خانوادههای خود روزانه ۵-۶ هزار نفر میشوند که درگیر بیماری کمرشکن می شوند. .اینجاست که سازوکار بیمهها باید عدالت محور باشد یعنی یارانه از سمت غنی به فقیر و از سالم به بیمار برود . در بند پ ماده ۷۳ قانون هفتم توسعه آمده است.
جلیلی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره ، گفت: رئیسجمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد از جمله بحث سلامت که در قانون اساسی اشاره شده است که از حقوق مردم است. بحثهایی که اینجا درباره بهداشت مطرح شد، در زمینه وزارت بهداشت دنبال میشود ولی خیلی از مسائل بهداشت خارج از وزرات بهداشت است. در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جادهای متوسط کشور در سال ۲۰ هزار نفر است یعنی به در هشت سال این تلفات به اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما میشود. چند برابر این امار تلفات، مجروح داریم . آیا این تلفات امری محتوم است یا میتواند کم شود؟ خاطرم هست در یکی از سفرهای خارجی در منطقه از مقامات آن کشور سوال کردم چه تعداد تلفات جادهای دارید که پاسخ دادند در سال ۱۷ نفر تلفات جادهای داریم که جمعیت آن کشور یک دهم ما بود که تلفات ما هم می توانست ۱۷۰ نفر باشد نه اینکه حداقل ۱۷ هزار نفر باشد.
وی با بیان اینکه کجا باید در این زمینه برنامهریزی شود؟، تصریح کرد: در همین ۱۰ سال اخیر یکی از بحثهایی که با مردم داشتم، مشخص شد که اشتغال، امنیت شغلی و استرشهای ناشی از آن بر سلامت مردم تاثیر می گذارد. چقدر بیماری و فوت به دلیل عوامل اجتمای موثر بر سلامت داشته ایم؟ اگر بیان می کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی، حوادث جادهای می تواند آنقدر سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد، چه کسی باید برای سلامت مردم برنامهریزی کند؟ یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست رئیسجمهور همین برنامه ریزی است. این اقدامات باید انجام شود نه اینکه صدای مردم درنیابد بلکه وظیفه شما این است که این برنامه ریزی را داشته باشید.
جلیلی با بیان اینکه «وظیفه شما این است که تا جایی که ممکن است از مرگهای زودرس و خیلی زودرس جلوگیری کنید»، افزود: اگر ۱۰ سال پیش، رئیسجمهور وقت برنامهریزی جدی میکرد که پنج یا ۱۰ سال آینده باید به این نقطه برسیم، درصد قابل توجهی از این مرگها کم می شد. مرگ زودرس یا تلقات و مجروحان جادهای قابل پیپگیری است ولی باید برنامه داشت.
وی ادامه داد: باید از تکثر نهادهای تصمیمساز کم کنیم. ما یک تجربه موفق در شبکه بهداشت داریم و این می تواند الگو در جهان باشد. یادم هست از آمریکا آمده بودند از شبکه بهداشت ما الگوبرداری کرده بودند.
اگر میگوییم جهش کشور ، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام میشود
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری درباره برنامههای خود در زمینه آموزش و پرورش، تصریح کرد: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار ما است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصتهاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصتها استفاده کنیم. از کجا میتوان روی این فرصتها سرمایه گذاری کرد؟ مدرسه. شکی در این نیست. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد بابد برنامهریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصتهاست.
وی ادامه داد: در ایران روزها که ثبتنام مدارس است، مردم دنبال مدارس بهتر هستند. همه دوست دارند فرزند خود را در مدسهای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر میگوییم جهش کشور ، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام میشود یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسهای که بهتر استعداد او را شکوفا می کند، حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود.
جلیلی افزود: بر این مبنا اگر جهش کشور را جدی نگاه میکنیم، فقط دنبال حل مشکل آموزش و پرورش نیستیم. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: معلمان ارزشمندی داریم که سی سال عمر خود را خدمت میکنند و میلیونها دانشآموز ۱۲ سال عمر خود را در اختیار شما میگذارند که در جهت پیشرفت کشور برنامهریزی کنید؛ بنابراین باید یک الگو داشته باشید. براساس مطالعه چند ساله عرض میکنم الان همین هزینه مادی که در آموزش و پرورش صورت میگیرد اگر بر دانشآموزان تقسیم کنیم، میزان آن بیشتر از هزینه مدرسه غیرانتفاعی در شمال شهر میشود یعنی هزینه انجام میشود ولی نتیجه نمیگیرید.
جلیلی تصریح کرد: ما بررسی کردهایم که یک مدرسه الگو در ۱۲ پایه در بخش دختران و پسران چه چه نیازهایی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس و رویکرد آموزشی دارد. در سند تحول آموزش تفکر، خلاقیت، اجتماعی بودن و کشف استعدادها آمده که باید در مدارس شکل گیرد. بر روی مدرسه الگو کار و مطالعه شده است و در سند تحول هم امده است تا یک حرکت بزرگ و تحولی ایجاد شود تا موفقیتهای بزرگتری شکل گیرد.
یکی از ماموریتها دانشگاه، ایجاد شغل برای دانشجویان و دانشاموختگان است
وی در ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره درباره زمینه آموزش عالی نیز گفت: دهها هزار هیات علمی داریم که اندوخته و گنج برزگی برای کشور محسوب می شوند. میلیونها دانشجو و دانش آموخته داریم که ظرفیت بزرگی هستند. اگر از پیشرفت و جهش کشور صحبت می کنیم، نقش آنها چیست؟ حق دانشگاه این است که در پیشرفت کشور ماموریت داشته باشد. اساتید و دانشجویان و دانش اموختگان ظرفیت بسیار خوبی برای پیشرفت کشور هستند.
وی با اشاره به تعیین رشد هشت درصدی در برنامه هفتم توسعه، گفت: سهم دانشگاه برای رسیدن به رشد هشت درصدی چیست؟ یک نگاه این است که درسها در دانشگاه ارائه شود و اساتید درس دهند که این نگاه حداقلی است. دانشگاهیان باید برای اولویتهای کشور، ماموریت داشته باشند. باید این اولویتها مشخص شود. سهم دانشگاه از ارزآوری برای کشور چیست؟ یکی از برنامههای اساسی ما این است که از ترم آینده این ماموریت باید تعریف شود و وزیر علوم و روسای دانشگاه باید این ماموریت را به سرانجام برساند. در این شرایط همین اساتید و دانشجویان با بسیاری از موضوعات واقعی کشور درگیر می شوند. این فقط در زمینه فنی نیست وشامل علوم انسانی هم می شود.
جلیلی تصریح کرد: یکی از ماموریتها دانشگاه، ایجاد شغل برای دانشجویان و دانشاموختگان است. در بحث های دانش بنیان این کار انجام شده است و نمونههای موفق فراوانی درایم که باید تکثیر شده و قاعده شود. ماموریت دولت برنامهریزی در این زمینه است.
وی افزود: خیلی از بودجههای سنگین تحقیقاتی و علمی تخصیص داده میشود که در دستگاه دیوانسالاری میرود ولی اثربخشی لازم را ندارد. اگر همین بودجه را به دانشجویان و دانش اموختگان دهید، آنها دنبال حل مسائل کشور می روند. اگر دانشجو و استاد احساس کند در پیشرفت کشور نقش اساسی دارد، نشاطی ایجاد خواهد شد و کشور از آن بهره میبرد.
ما یک جهان فرصت داریم که میتواند با مشارکت هر ایرانی یک جهش داشته باشیم
جلیلی در بخش جمعبندی صحبتهای خود اظهار کرد: مردم در این روزها از برنامههای من مطلع شدهاند. ما با استفاده از همه ظرفیتها و فرصتها و رعایت عدالت، دنبال جهش کشور هستیم. از سویی برای تامین معیشت و رفاه مردم نباید منتظر جهش و ایجاد زیرساخت شد.
وی با بیان اینکه «امروز دو رویکرد وجود دارد» ادامه داد: یک رویکرد که خود را باور دارد و معتقد است میتوان نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه میتوان جهش کرد. رویکرد دیگر این است که یا میترسد یا میترساند یا همه چیزها را براساس تصوراتی که نسبتی با واقعیت ندارد میبیند و میگوید نمیشود و تصورات رمانتیک دارند و آنها تهدیدهایی تصور میکنند که مانع ملت است در حالیکه آن تهدیدها را باید دید ولی فرصتها را هم باید دید.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاظرنشان کرد: ما امروز فرصتهای جهانی برای جهش داریم. خدای نکرده نباید در فضایی بیفتیم که چهار و پنج سال معطل شویم که تجربیات غلطی است که نتیجه نداشته است. از سویی مطرح می شود که ما نسل زد داریم یا نسلی داریم که زبان هم را نمیفهمیم ولی اینطور نیست. در جلسات مختلف با دانشجویان صحبت کردهام و هم آنها زبان ما را میفهمند و ما هم زبان آنها را البته ممکن است آنها اقناع شوند که باید ببینیم ما چه ضعفی داریم.
جلیلی با اشاره به اینکه «امروز در آستانه یک انتخاب هستیم»، گفت: یک نگاه این است که چند موضوع را بهانه قرار دهیم و بعد بگوییم انجام نمیشود و نگاه بدبینانه به گذشته و آینده داشته باشیم و یک نگاه این است که افتخارات گذشته را ببینیم. در اوایل انقلاب طرح شبکه بهداشت اجرا شد و امروز یک الگوی موفق شده و جهان از آن الگو بهره گرفتهاند و این طرح توانست 20 سال به متوسط عمر بیفزاید. از این موارد زیاد داریم.
وی همچنین گفت: اگر میگوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه فقط برای بعد انتخابات نیست بلکه در همین ایام انتخابات از همه ایرانیان دعوت میکنم که در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند. هرچقدر ایرانی نقش خود را در انتخابات بیشتر ایفا کند، برکات آن برای کشور بیشتر خواهد بود.
جلیلی در پایان اظهار کرد: ما نگاه حداکثری مطرح میکنیم. ایران را به شناختن این نگاه دعوت میکنم. ما یک جهان فرصت داریم که میتواند با مشارکت هر ایرانی یک جهش داشته باشیم.