سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

گفتگوهای غیر مستقیم با آمریکا با واسطه داریم| توقف عضویت ایران در بریکس از سوی روسیه را به شدت تکذیب می‌کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که روسیه عضویت ایران را در بریکس متوقف کرده است، گفت: چنین چیزی را نه شنیدم و نه می توانم تایید کنم، به شدت تکذیب می‌کنم.

گفتگوهای غیر مستقیم با آمریکا با واسطه داریم| توقف عضویت ایران در بریکس از سوی روسیه را به شدت تکذیب می‌کنم

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: برای رییس جمهور منتخب ملت ارزوی موفقیت می کنیم. دستگاه دیپلماسی همانند قبل همه ظرفیت های حرفه ای و کارشناسی خود را برای کمک به رییس جمهور محترم در تحقق اهداف، برنامه ها و منافع ملی جمهوری اسلامی و برای سرافرازی ایران عزیز بکار خواهد بست. در کنار یکدیگر شانه و شانه تلاش خواهیم کرد و صفحات درخشانی رقم خواهد خورد. به رهبری برای هدایت حکیمانه ایشان برای برگزاری انتخابات ازاد، شفاف و آرامش کامل تبریک عرض می نمایم.

وی افزود: برگزاری انتخابات در مقیاس ریاست جمهوری آن هم در بازه زمانی کوتاه، و در یک رخداد نابهنگام جزو‌ موفقیت های دولت و ملت بشمار می رود. این اتفاق پیوند مستحکم بین دولت، ملت و نظام است. اینها مولفه مهم از منظر کشورهای منطقه و جهان است چون با کشوری در تعامل هستند که از اقتدار لازم برخوردار است.

ناصر کنعانی درباره مراسم تحلیف اظهار کرد: وزارت خارجه، همه توان و تجارب حرفه ای خود را برای برگزاری مراسم تحلیف انجام می دهد. مشورت و برنامه ها در حال انجام است. در آینده اطلاع رسانی بیشتری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات برجام گفت: تا روزی که این دولت مسئولیت دارد همه تلاش های خود را در چارچوب سازوکار تعریف شده ادامه می دهد. اینکه در آینده چطور عمل می شود، باید در دولت جدید منتظر باشیم. نامزدها دیدگاه ها و رویکردهای خود را به طروق مختلف به سمع و نظر ملت رساندند. درباره رویکردهای آتی اظهارنظر نمی کنم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که روسیه عضویت ایران را در بریکس متوقف کرده است، گفت: چنین چیزی را نه شنیدم و نه می توانم تایید کنم. به شدت تکذیب میکنم.

ناصر کنعانی در پاسخ به اظهارات کمال خرازی در این باره که اگر اسراییل به لبنان حمله کند ایران واکنش نشان می دهد، بیان کرد: به استقبال تحولات نمی دهیم. دیدگاه ما درباره لبنان روشن است. تعدی رژیم صهیونیستی به لبنان ناامنی در منطقه را افزایش می دهد و امنیت و ثبات را در منطقه و جهان، تحت تاثیر قرار خواهد داد. دولت و ارتش لبنان در حمایت از خود مقتدر هستند و لبنان قدرتمند تر از هر زمانی آماده دفاع از شهروندان این کشور است. ما حمایت از دولت لبنان را برای خود اصل می دانیم. 

وی تاکید کرد: من در همان مقطع نسبت به اخبار منتشر شده در این زمینه موضع‌گیری کردم. همان طور که پیش از این گفتم کانال‌های دیپلماتیک بین ما و طرف‌های مذاکره کننده برقرار است و روش‌های مختلفی برای تبادل پیام داریم. گفتگوهای غیر مستقیم با آمریکا با واسطه داریم و در فواصل مختلف انجام شده است. جزییات را هر زمان نیاز باشد اطلاع خواهیم داد. ما پایبند به میز مذاکره بودیم و هیچ گاه شانه خالی نکردیم.

ناصر کنعانی درباره میزان مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات گفت: مشارکت بیش از ۲۰ درصدی شهروندان ایرانی در مرحله دوم انتخابات در مقایسه با مرحله اول نشان دهنده این است که به رغم اذیت و آزار برخی، ایرانیان خارج از کشور مصمم تر وارد شدند و در انتخابات شرکت کردند. برخی در خارج، رفتارهای غیراخلاقی در برابر شهروندان ایرانی انجام دادند که در معرض همه شهروندان در داخل و خارج قرار گرفت.

وی درباره عدم برگزاری انتخابات ایران در کانادا اظهار کرد: جای تاسف است که کشوری، با ادعای حقوق بشری، جمع زیادی از ایرانیان مقیم آن کشور را از استفاده از حقوق شهروندی محروم کرد که این اقدام کانادا را به افکار عمومی واگذار می کنیم. همه تلاش های دیپلماتیک خود را از طروق مقتضی انجام دادیم اما موفق نبودیم. نزدیک مرزهای کانادا صندوق رای تعبیه کردیم تا شهروندانی که امکان لازم را داشتند، در آن مکان ها رای بدهند. 

ناصر کنعانی افزود: انتظار ما از دولتهای میزبان به خصوص در کشورهای اروپایی این بود که مسئولیت خود را برای حضور شهروندان ایران بدون ناامنی در انتخابات فراهم کنند. در مدت اخیر اقدامات دیپلماتیک، صدور یادداشت و .. انجام دادیم. درخواست کردیم تا برخی نگرانی های موجود که مانع حضور شهروندان ایرانی برای مشارکت است را برطرف کنند. تعداد قابل توجهی از کشورها همکاری کردند اما متاسفانه تعداد اندکی به مسیولیت خود عمل نکردند و بعضا شاهد صحنه های نامناسب بودیم. 

وی درباره تعامل و دیدار وزارت امور خارجه با رئیس جمهور منتخب گفت: دستگاه دیپلماسی بخشی از دولت است. با تغییر روسای جمهور همانند گذشته با توان قوا و به صورت حرفه ای در کنار دولت منتخب خواهیم بود. مشورت ها و گفتگوها و تبادل نظرها در عالی ترین سطح با رییس جمهور منتخب روزانه انجام می شود و این روند ادامه خواهد داشت.


ت ت
کدخبر: 224370 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها