میخ‌های برجسته روی چرخ برخی کامیون‌ها چه فایده‌ای دارند؟

در روی رینگ برخی کامیون‌ها میخ‌های فلزی یا پلاستیکی وجود دارد که اصطلاحاً اسپایک نامیده می‌شوند؛ اما دلیل استفاده از اسپایک روی چرخ چیست؟

 میخ‌های برجسته روی چرخ برخی کامیون‌ها چه فایده‌ای دارند؟

به گزارش منیبان؛ شاید این منظره‌ای ترسناک باشد: یک کامیون با میخ‌های بزرگی که از چرخ‌ها بیرون زده‌اند در حال نزدیک شدن به شما در بزرگراه هستند. این برآمدگی‌ها همانند یک مته می‌چرخند و ظاهراً قصد دارند خودروی شما را بتراشند، چیزی که شبیه فیلم‌های مد مکس به نظر می‌رسد. خوشبختانه هدف اصلی استفاده از اسپایک ها روی چرخ کامیون‌ها این موضوع نیست!اگرچه از نظر برخی افراد این میخ‌ها ترسناک به نظر می‌رسند اما هدف از نصب آن‌ها روی چرخ کامیون چیز دیگری است. هر اسپایک روی پیچ و مهره مخصوص خود قرار می‌گیرد تا به عنوان یک کاور برای پیچ و مهره چرخ عمل کند و آسیبی به آن‌ها وارد نشود. ذرات و گرد وخاک روی جاده‌ها به راحتی می‌توانند وارد پیچ و مهره‌ها شوند اما شکل مخروطی اسپایک ها باعث می‌شود چنین ذراتی وارد پیچ‌ها نشوند. همچنین ظاهر نوک‌تیز این میخ‌ها از تجمع آب، یخ و برف در بخش داخلی پیچ‌های چرخ جلوگیری خواهد کرد و بنابراین امکان زنگ زدن پیچ و مهره‌ها کاهش خواهد یافت.

اگرچه هدف از به‌کارگیری این میخ‌ها روی چرخ‌های کامیون‌ها ترساندن سایر رانندگان و یا مجبور کردن آن‌ها به دور شدن از مسیر پیش روی کامیون نیست اما قطعاً چنین چیزی برای راننده کامیون گزینه‌ای مطلوب خواهد بود. راندن یک کامیون کار راحتی نیست زیرا چنین وسایل نقلیه سنگین‌وزنی به راحتی یک خودروی سواری نمی‌توانند سرعت خود را تغییر دهند و همچنین نقاط کور زیادی در اطراف خود دارند که همین مسئله باعث می‌شود گاهی اوقات خودروهای کوچک‌تر اطراف کامیون تشخیص داده نشوند.

اگر اسپایک ها باعث جلب‌توجه رانندگان دیگر شوند و آن‌ها از مسیر جلوی کامیون کنار بروند ایمنی همه کاربران جاده افزایش خواهد یافت. برخلاف برنده‌های لاستیک نصب شده روی استون مارتین جیمز باند، اسپایک ها احتمالاً قادر نخواهند بود روی خودروهای دیگر خراش بیندازند. این میخ‌ها معمولاً از آلیاژ آلومینیوم یا پلاستیک تولید می‌شوند و احتمالاً قبل از آسیب زدن به بدنه سایر خودروها می‌شکنند. با این وجود بهتر است وجود اسپایک ها روی چرخ کامیون‌ها را جدی بگیرید و فاصله ایمن خود با آن‌ها را حفظ کنید.


ت ت
کدخبر: 236506 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها