آموزش پخت بهترین غذاهای کرمانشاه که باید یکبار امتحان کنید

غذاهای محلی کرمانشاه، طعمی منحصربه‌فرد دارند. در کنار دیدن جاذبه‌های این منطقه، چشیدن طعم غذاهای محلی کرمانشاه تجربه‌‌ای خاطره‌انگیز است.

آموزش پخت بهترین غذاهای کرمانشاه که باید یکبار امتحان کنید

به گزارش منیبان، غذاهای محلی کرمانشاه، طعمی منحصربه‌فرد دارند. کرمانشاه به‌لحاظ تاریخی از شهرهای بسیار ارزشمند ایران محسوب می‌شود. بناهایی مانند طاق بستان، کتیبه‌ بیستون و معبد آناهیتا شهرتی جهانی دارند. در کنار دیدن جاذبه‌های این منطقه، چشیدن طعم غذاهای محلی کرمانشاه تجربه‌‌ای خاطره‌انگیز است. در این مطلب با بهترین غذاهای محلی کرمانشاهی آشنا می‌شوید.

آش ترخینه

آش ترخینه یکی از لذیذ‌ترین انواع آش‌های ایرانی است. این‌ آش علاوه‌بر طعم بی‌نظیر، خواص درمانی هم دارد و در فصول سرد سال می‌تواند، مثل یک آنتی‌بیونتیک طبیعی، بدن را در مقابل سرماخوردگی مقاوم کند. این غذا از ترخینه، سبزی‌ آش، نخود، عدس، لوبیا، پیاز، کشک و نعناع تهیه می‌شود. برای تهیه ترخینه که ماده اصلی این غذای سنتی کرمانشاه است، بلغور جو یا گندم را در دوغ خیس می‌کنند و بعد به آن ادویه و سبزی‌های معطر کوهی اضافه می‌کنند و این ترکیب را به‌شکل گلوله درآورده و در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. اگر جزو افراد گیاه‌خوار هستید، آش ترخینه می‌تواند یکی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاهی برای شما باشد.

آش ترخینه.jpg

 

دنده کباب

کباب یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی ایران است که در گوشه‌و‌کنار کشور با دستوری ویژه و بومی طبخ می‌شود. دنده کباب یکی از معروف‌ترین و لذیدترین غذاهای محلی کرمانشاه محسوب می‌شود. این غذای خوش‌عطر، طعمی شبیه به شیشلیک دارد. برای طبخ دنده کباب از دنده گوسفند، زعفران و ادویه ویژه استفاده می‌شود. بهترین دنده کباب‌ها را می‌توانید از رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های اطراف طاق بستان سفارش دهید.

دنده کباب

 

خورش خلال

یکی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاه، خورش خلال است. مردم کرمانشاه، مهمان‌نوازند و اگر مهمان این مردم خون‌گرم باشید، حتماً خورش خلال را در سفره‌شان می‌بینید. خورش خلال با گوشت گوسفندی، روغن کرمانشاهی، گلاب، خلال بادام، زرشک و رب گوجه‌فرنگی به‌همراه ادویه‌های معطر تهیه می‌شود. این خورش، همراه با برنج خوش‌عطری که با روغن کرمانشاهی طبخ شده است، سرو می‌شود.

خورشت خلال.jpg

 

آش عباسعلی

با توجه به اقلیم سرد و خشک منطقه، مردم کرمانشاه انواع آش‌ها را در فصل سرما طبخ می‌کنند. یکی از لذیدترین و معروف‌ترین آش‌های کرمانشاه، آش عباسعلی است. آش عباسعلی در چندین دوره، رتبه اول را در جشنواره‌ ملی غذاهای سنتی به دست آورده است.

داستان این آش، طبق روایت‌هایی که مردم محلی نقل می‌کنند، به زمان پهلوی اول برمی‌گردد. در این دوران، برگزاری مراسم مذهبی ممنوع اعلام شد و شخصی به‌نام عباسعلی در مساجد برای افطار آشی پخت و بین مردم تقسیم کرد و این آش بعد‌از آن به آش عباسعلی معروف شد. در آش عباسعلی مثل دیگر آش‌ها حبوبات ازجمله نخود، لوبیا، عدس و پوره گندم حرف اول را می‌زند. گوشت، سبزی‌جات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه‌، از دیگر مواد اولیه آش عباسعلی است. اگر در ماه رمضان به کرمانشاه سفر کنید، می‌توانید این آش را از مغازه‌های فروش غذا و مطبخ‌ها تهیه کنید.

آش عباسعلی

 

آش سورانه

در فصل بهار، گیاهی به نام سورانه در منطقه کرمانشاه می‌روید که ظاهری شبیه به تره دارد. ماده اولیه آش سورانه، همین گیاه بومی است. این آش بیشتر شبیه به یک نوع بورانی است و بیشتر اوقات در فصل بهار طبخ می‌شود. بانوان کرمانشاهی این گیاه را با گوشت چرخ‌کرده، روغن‌زیتون، شکر، رب انار و پیاز مخلوط می‌کنند و آش خوشمزه سورانه را می‌پزند که یکی از بهترین غذاهای محلی کرمانشاهی است.

آش سورانه

 

شلمین

شَلمین یا شَلم نوعی آش است که بیشتر اوقات در فصل زمستان خورده می‌شود؛ اما مثل آش ترخینه در بهار یا تابستان هم تهیه می‌شود. این غذا، طعمی متفاوت دارد و کمی ترش‌مزه است. شَلمین در واقع همان گیاه شلغم است. برای طبخ این غذا ابتدا شلغم و برگ آن را خرد می‌کنند و می‌پزند. بعد‌از آن، گندم بلغورشده را می‌پزند و در ظرف‌های مخصوص می‌ریزند و ورز می‌دهند. شلغم و آب آن را با انار و سبزی محلی مخلوط می‌کنند و روی بلغور می‌ریزند و چند روزی به همان صورت می‌ماند. بعد‌از چند روز، ماده آماده‌‌شده را شبیه ترخینه تکه‌تکه می‌کنند و در زمستان با آن، این غذای محلی کرمانشاه را می‌پزند که بسیار لذیذ و چشیدنی است. 

شلمین

 

جرگ و بز

جرگ و بز را فقط در کرمانشاه می‌توانید میل کنید. این غذا، طبخ متفاوتی دارد. جرگ و بز را با جگر گوسفند تهیه می‌کنند. جگر گوسفند، زیر خاکستر کباب می‌شود و بعد‌از پخت، آن را با نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط می‌کنند و داخل روده‌ تمیزشده‌ گوسفند قرار می‌دهند و دوباره آن را کباب می‌کنند. جرگ و بز، نوعی سوسیس محلی است؛ ولی سالم. اگر به طعم‌ غذاهایی که با جگر تهیه می‌شوند علاقه دارید، توصیه می‌کنیم حتماً این غذای سنتی کرمانشاه را در سفرتان با تور داخلی امتحان کنید.

جرگ و بز

 

کوکوی پاغازه

این غذا را از سبزی محلی که در اطراف کرمانشاه می‌روید، تهیه می‌کنند. پاغازه، نوعی گیاه دارویی است که خواص درمانی برای مشکلات و دردهای گوارشی دارد. این غذای محلی کرمانشاه را از همین گیاه تهیه می‌کنند. پاغازه از فصل بهار در اطراف شهر می‌روید. البته میدان میوه‌وتره‌بار کرمانشاه، این سبزی محلی را برای فروش دارد. در کنار این سبزی، تخم‌مرغ، پیاز و سیر هم اضافه می‌کنند و بعداز سرخ کردن مواد در روغن، این غذای سنتی کرمانشاه را با نان میل می‌کنند. اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید این غذای سنتی کرمانشاه را با خیال راحت در سفرتان میل کنید.

کوکو پاغازه

 

والک‌پلو

برای طبخ والک‌پلو هم از سبزی‌های معطر محلی استفاده می‌شود. والک، نوعی سبزی با خواص بسیار است که به زبان محلی به آن کول می‌گویند. والک، ماده اصلی این غذای محلی کرمانشاهی است. مواد اولیه این غذا شامل زبان گوساله، برنج، روغن‌زیتون یا روغن کرمانشاهی به‌همراه ادویه‌های مخصوص است. البته امروزه این غذا را با ماهی، مرغ و گوشت گوسفند هم آماده می‌کنند.

والک پلو

 

ونوشک‌پلو

ونوشک، نوعی پسته کوهی است که در منطقه کرمانشاه می‌روید و ونوشک‌پلو را از آن تهیه می‌کنند. برای تهیه ونوشک‌پلو به ونوشک تازه، برنج، گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی و زعفران نیاز است. بعد‌از پختن و سرخ کردن مواد، ونوشک‌پلو را مثل باقی پلوهای ایرانی دم می‌کنند. ونوشک‌پلو یکی از لذیذترین غذاهای محلی کرمانشاه است که طرف‌داران پروپاقرص زیادی دارد.

ونوشک پلو

 

کوفته شیرین

کوفته شیرین یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه است. این غذا که در ظاهر، مانند کوفته معمولی است، طعمی متفاوت دارد. مواد اولیه این غذا شامل گوشت چرخ‌کرده، شکر، نعناع خشک، پیاز، سرکه و تخم‌مرغ است. طعم این کوفته، کمی شیرین است؛ ولی مزه آن بسیار لذیذ و در عین حال متفاوت است.

کوفته شیرین

 

نان کلانه

نان کلانه در بین غذاهای محلی کرمانشاه همان‌قدر معروف است که طاق بستان در بین جاهای دیدنی کرمانشاه. نان کلانه اگرچه به‌عنوان یک نان شناخته شده است؛ اما در واقع یک میان‌وعده کامل است. برای تهیه این نان، از خمیر آرد گندم همراه با گیاهی محلی به‌نام پیچک استفاده می‌شود. بعد از تهیه خمیر، نان را روی ساج می‌پزند و سپس آن را در کره یا روغن حیوانی می‌غلتانند و با دوغ یا ماست میل می‌کنند. این غذا، بسیار لذیذ است و به‌نوعی فست‌فود کرمانشاهی‌هاست.

نان کلانه

 


ت ت
کدخبر: 237502 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها