قانون جدید طلاق توافقی 1403

شرایط طلاق توافقی با توجه به استفاده از وکیل و داشتن حق طلاق توسط زن و یا عدم وجود آن ها بسیار متفاوت است و مدت زمان انجام طلاق توافقی بستگی به شرایط آن دارد.

قانون جدید طلاق توافقی 1403

به گزارش منیبان، شرایط طلاق توافقی با توجه به قوانین مختلف در سال های اخیر دچار تغییراتی شده است. قانونگذار همانطور که ازدواج را به عنوان امری مقدس مورد تاکید قرار می دهد، طلاق را هم به عنوان آخرین راه حل در اختیار افراد گذاشته است. 

در صورتی که زوجین به بن بست رسیده باشند طلاق می تواند راهگشا باشد. اما باید توجه داشت که طلاق در هر شکل و قالبی آثار زیانبار خود را به جا می‌گذارد و اثر آن در زندگی زوجین و فرزندان دیده خواهد شد. 

شرایط طلاق توافقی با وکیل

پس از بررسی شرایط طلاق توافقی با وکیل می توان از اهمیت حضور وکیل در پروسه طلاق توافقی آگاه شد. وکیل پایه یک دادگستری با توجه به اشرافی که بر موضوعات حقوقی دارد به درستی افراد را در این مسیر راهنمایی خواهد کرد.

یکی از مهمترین مدارک متن توافقنامه طلاق توافقی است. نگارش این توافقنامه علاوه بر اینکه به طلاق کمک می کند از اختلافات بعدی جلوگیری خواهد کرد. چه بسا افرادی که به درستی بند های توافق را نگارش نکرده و پس از طی مراحل طلاق دچار اختلافات حقوقی شده اند و دردسر مراجعه به دادگاه را خواهند داشت. 

شرایط طلاق توافقی با وجود وکیل می تواند مزایای زیادی برای طرفین داشته باشد و توافقنامه ای اصولی و محکم را به نفع طرفین ایجاد کند. طلاق توافقی در تهران اگر توسط وکیل با تجربه صورت گیرد بین 10 روز کاری تا یک ماه نیاز به زمان دارد. در گروه وکلای پاسارگاد به شماره 26761750-021 واقع در سعادت آباد تهران با دادن وکالتنامه به وکیل و ارسال مدارک حتی به صورت غیرحضوری می توانید بدون شرکت در جلسات مشاوره بصورت توافقی جدا شوید و کمتر تنش ها و آسیب های روحی این پروسه رو کمتر متحمل شوید.

شرایط طلاق توافقی بدون وکیل

دنبال کردن شرایط طلاق توافقی بدون حضور وکیل می تواند این مسیر را پیچیده تر کند. بسیاری از افراد به این دلیل طلاق توافقی را انتخاب می کنند که پروسه کوتاه تری دارد. این افراد با این هدف که زودتر حکم طلاق را دریافت کنند به سراغ طلاق توافقی می روند.

اما اگر بدون مشورت گرفتن از کارشناس حقوقی روند دادرسی را در پیش بگیرند با مشکلات زیادی روبرو می شوند و این مسیر برای ایشان طولانی خواهد شد. به این ترتیب حضور وکیل دادگستری برای اخذ حکم طلاق توافقی می تواند بسیار راهگشا باشد. پروسه طلاق توافقی بدون حضور وکیل حدود 3 ماه تا 6 ماه زمانبر خواهد بود.

مدارک طلاق توافقی

یکی از شرایط طلاق توافقی تهیه مدارک و مستندات کافی است. در زیر به مدارک مورد نیاز جهت طلاق توافقی اشاره خواهد شد:

اصل و کپی مدارک هویتی افراد

سند ازدواج

توافقنامه طلاق توافقی

گواهی مشاور مبنی بر عدم سازش زوجین

گواهی عدم بارداری زوجه

ارائه وکالتنامه وکیل رسمی دادگستری 

توافقنامه طلاق توافقی

مدت زمان طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی زمان بندی مخصوص به خود را دارد.‌ در طلاق توافقی علاوه بر زمانی که صرف دادرسی می شود، مدت زمانی هم برای حضور در جلسات مشاوره در نظر گرفته شده است. با کمک وکیل دادگستری و راهنمایی ایشان می توان مشکل حضور در این جلسات را حل کرد.

به طور کلی در شرایط طلاق توافقی بیان شده که مدت دریافت حکم طلاق توافقی 3 تا 6 ماه است. اما در صورت مراجعه به وکیل خبره می توان این زمان را کوتاه تر کرد (10 روز کاری تا یک ماه). وکیلی که به مراحل و نحوه طلاق توافقی آگاه باشد در کوتاه ترین زمان حکم طلاق را دریافت می کند.

باید توجه داشت که پس از صدور حکم طلاق زوجین سه ماه فرصت دارند تا به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و طلاق خود را را به ثبت برسانند. در صورت گذشت این زمان و عدم ثبت حکم طلاق باطل می شود و مراحل طلاق توافقی از ابتدا باید طی شود.

مراحل و نحوه طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی به این ترتیب است که ابتدا هر یک از زوجین به سامانه تصمیم یا مداخله در طلاق مراجعه می کنند و درخواست طلاق توافقی خود را به ثبت میرسانند. پس از آن زوجین به مرکز غربالگری ارجاع داده می شوند. از سوی مرکز برای زوجین وقت مشاوره تعیین خواهد شد.

به طور کلی مشاوره بین یک تا پنج جلسه و در مدت 45 روز برگزار می شود. برخی افراد شرایط حضور در جلسات را ندارند مانند کسانی که در خارج از کشور هستند. این افراد می توانند با راهنمایی وکیل طلاق توافقی مشکل خود را برطرف کنند.

وکیل طلاق توافقی

مشاور مربوطه ممکن است در ابتدای جلسات یا در پایان آن عدم سازگاری زوجین را تشخیص دهد و گواهی عدم سازش ایشان را صادر کند. پس از دریافت این گواهی می توان به دادگاه مراجعه و برای دریافت حکم طلاق اقدام کرد.

در صورتی که افراد برای طی کردن شرایط طلاق توافقی به وکیل متخصص مراجعه کنند فقط کافی است کد ثنا داشته باشند. با ارائه این کد وکیل به تنهایی تمام پروسه طلاق را پیگیری می کند. همچنین امکان ثبت وکالتنامه الکترونیک بدون حضور زوجین نیز وجود دارد. وکیل توافقنامه طلاق را تنظیم می کند و به تایید زوجین می رساند و سپس خود به وکالت از زوجین مراحل طلاق را طی خواهد کرد.

در توافقنامه طلاق توافقی تکلیف مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزندان، نفقه فرزندان، مدت زمان ملاقات و… تعیین می شود. تنظیم این توافق نامه بر اساس اصول حقوقی است و از اختلافات بعدی جلوگیری می کند.

بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403

شرایط طلاق توافقی در گذشته به این ترتیب بود که زوجین درخواست طلاق خود را در دادگاه به ثبت می رساندند و دادگاه با به رسمیت شناختن توافق ایشان حکم طلاق توافقی را صادر می کرد. اما در حال حاضر برای صیانت از خانواده پروسه طلاق توافقی کمی زمان بر شده است.

به این ترتیب بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی هر یک از زوجین که در سال 1403 قصد طلاق داشته باشند باید ابتدا به مشاوره مراجعه کنند. در جلسات مشاوره امکان گفتگو و سازش ایجاد می شود. در صورتی که زوجین قصد سازش نداشته باشند مشاور گواهی عدم سازش را صادر می کند.

به این ترتیب می توان گفت در شرایط طلاق توافقی 1403  با توجه به بخشنامه ای که قبلاً صادر شده انجام مشاوره و دریافت گواهی عدم سازش از کارشناس خانواده الزامی می باشد.

حضور وکیل در پروسه طلاق توافقی کمک می کند این مسیر را کوتاه تر شود. معمولا طلاق با تنش ها و دشواری های زیادی همراه است و وجود کارشناس حقوقی و آگاهی بخشی درباره حقوق و تکالیف افراد می تواند موجب آرامش خاطر و آسودگی بیشتری شود. وکیل با در نظر گرفتن شرایط افراد و اختلافات خانوادگی ایشان، شرایط مالی و... راهنمایی های لازم را در اختیار مراجعین قرار داده و توافقنامه منسجمی تنظیم خواهد کرد.


ت ت
کدخبر: 237544 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها