روایت لورا روزن، خبرنگار مشهور آمریکایی از دیدار با مسعود پزشکیان

لورا روزن، خبرنگار حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل که در جریان مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ این تحولات را از نزدیک رصد و گزارش می کرد، در تازه ترین نوشتار از برداشت های خود از نخستین دیدار رسانه ای با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران نوشت.

روایت لورا روزن، خبرنگار مشهور آمریکایی از دیدار با مسعود پزشکیان

به گزارش منیبان، لورا روزن، خبرنگار حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل که در جریان مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ این تحولات را از نزدیک رصد و گزارش می کرد، در تازه ترین نوشتار از برداشت های خود از نخستین دیدار رسانه ای با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران نوشته است:

شاید مهمترین نکته از اولین سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته جاری، هیات دیپلماتیکی بود که او با خود آورد. این شامل دیپلمات کهنه کار، وزیر امور خارجه سابق ایران، جواد ظریف، که به عنوان مشاور پزشکیان خدمت می کند و همچنین معاونان سابق ظریف که نقش کلیدی در مذاکره بر سر توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۶ داشتند، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کنونی و مجید روانچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هستند. همگی در نشستی که پزشکیان صبح روز گذشته با خبرنگاران در نیویورک برگزار کرد، حضور داشتند.

پیامی که هیات دیپلماتیک ایران پیشنهاد کرد این است که ایران در تلاش است تا زمانی که طرف مقابل آماده باشد، بهترین موقعیت را برای تجدید دیپلماسی با غرب داشته باشد. شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بعید به نظر می رسد که دولت بایدن تلاش کند مذاکرات مستقیم با تیم جدید ایران را دنبال کند. اما محتمل به نظر می رسد که اطرافیان این فرصت را داشته باشند تا با مخاطبین متخصص و شاید برخی از مقامات سابق صحبت کنند تا یکدیگر را در مورد نحوه تفکرشان به روز کنند و به ایجاد زمینه برای گفتگوهای آینده با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده کمک کنند.

پزشکیان که به زبان فارسی صحبت می کرد، تأکید کرد که ایران امیدوار است به میز مذاکره بازگردد و به دنبال بی ثباتی در منطقه  نیست. وی گفت: در رابطه با برجام، ۱۰۰ بار گفتیم که حاضریم به توافقات خود عمل کنیم. ما امیدواریم بتوانیم پشت میز بنشینیم و گفتگو کنیم تا به تقویت «صلح و امنیت» در جهان کمک کنیم. 

او شکایت کرد که اسرائیل چندین بار اقداماتی را انجام داده است که می‌تواند باعث تشدید تنش شود، مانند زمانی که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس را هنگام شرکت هنیه در مراسم تحلیف پزشکیان در تهران در ماه ژوئیه ترور کرد.  

او در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد که کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، بیشتر از ایران خواسته اند که خویشتنداری نشان دهد.پزشکیان، بدون اینکه مشخص کند «آنها» چه کسانی هستند،  گفت آنها از ایران خواستند که ترور هنیه را تلافی نکند، زیرا توافق آتش بس غزه شاید تنها یک هفته دیگر باقی مانده بود. اما هیچ توافق آتش‌بسی محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال، اسرائیل در حال تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان است که مورد حمایت ایران است و ایالات متحده تا به امروز بیشتر پوشش دیپلماتیک برای تشدید تنش‌های اسرائیل فراهم کرده است.

وی گفت: بیایید شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم با هم زندگی کنیم. بیایید سعی کنیم تنش ها را از طریق گفت و گو حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضاء کرده است، گفت: ما حاضریم همه تسلیحات خود را کنار بگذاریم، تا زمانی که اسرائیل همین کار را انجام دهد. 

وی گفت: بیایید برای ایجاد صلح و امنیت دور هم جمع شویم. ما جاه طلبی های سرزمینی در داخل مرزهای دیگران نداریم.


ت ت
کدخبر: 237876 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها