عکس از سیدحسن نصرالله در کنار مادرش + ببینید

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از چندین دهه تاثیر قابل توجه در مقاومت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید.

عکس از سیدحسن نصرالله در کنار مادرش + ببینید

به گزارش منیبان، سید حسن نصرالله در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ میلادی در محله فقیرنشین «کرنتینا» در شرق بیروت به دنیا آمد.

پدرش «سید عبدالکریم» و مادرش «مهدیه صفی‌الدین» اهل روستای «البازوریه» از توابع شهر «صور» در جنوب لبنان بودند که به بیروت مهاجرت کردند.

سید حسن در سال ۱۹۷۶ و در سن شانزده سالگی با تشویق «سید محمد غروی» امام جمعه شهر صور و از دوستان «سید محمدباقر صدر» برای فراگیری علوم دینی به نجف اشرف مهاجرت کرد.

دبیرکل شهید حزب‌الله در سال ۱۹۷۸میلادی دروس مقدماتی حوزه را به پایان رساند و پس از دو سال اقامت در نجف، به دلیل فشارهای رژیم بعث عراق، به لبنان بازگشت.

سید حسن نصرالله از همان دوران نوجوانی به نوعی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۹۷۵ مسؤول جنبش امل در زادگاهش شهرک البازوریه شد.

 وی پس از بازگشت از نجف در سال ۱۹۷۹ نیز به عضویت دفتر سیاسی جنبش امل درآمد و نماینده این جنبش در منطقه «البقاع» شد. و در نهایت در سال ۱۹۸۲ به همراه گروهی دیگر از روحانیون مبارز از تشکیلات امل جدا شد و حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند.

سید حسن نصرالله از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲میلادی فعالیت‌های خود را در حزب‌الله متمرکز کرد. وی علاوه بر این که در شورای مرکزی این جنبش حضور داشت مسؤول آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تأسیس هسته‌های نظامی آن نیز بود.

وی همچنین مدتی معاون «ابراهیم امین السید» مسوول حزب‌الله در بیروت و مدتی هم معاون اجرایی این جنبش بود.

سید حسن نصرالله در سن ۳۲ سالگی و پس از شهادت «سید عباس موسوی» دومین دبیرکل حزب‌الله در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲میلادی، با اجماع اعضای این جنبش به عنوان سومین دبیرکل آن انتخاب شد.

وی در دوران دبیرکلی حزب‌الله، به طور گسترده در حیات سیاسی داخلی لبنان مشارکت کرد و در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۲، اولین انتخابات پارلمانی که پس از پایان جنگ داخلی در لبنان برگزار شد، به پیروزی مهمی دست یافت و با انتصاب ۱۲ نفر از اعضای حزب‌الله در پارلمان لبنان، فراکسیون «وفاداری به مقاومت» را تشکیل داد.

حزب‌الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال‌های مسئولیتش چندین بار ازجمله در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید ترور ناکام واقع شده بود.

سیدحسن نصرالله

منبع: ایسنا


ت ت
کدخبر: 238617 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها