فرمول محاسبه عیدی بازنشستگان و کارمندان و کارگران در اسفند ۱۴۰۳/ مبلغ

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری برای سال 1403، مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده است.

فرمول محاسبه عیدی بازنشستگان و کارمندان و کارگران در اسفند ۱۴۰۳/ مبلغ

به گزارش منیبان، عیدی بازنشستگان؛ مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۳، مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده است. همچنین، نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۳ و میزان پاداش آخر سال آن ها، تابع “ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت ” و تصمیم هیات وزیران در این خصوص می باشد.

نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت

بازنشستگان کشوری همچون کارمندان مشغول به کار در بخش دولتی، از حقوق و مزایای متعددی برخوردار می باشند. حق دریافت حقوق بازنشستگی ماهیانه، بیمه و پاداش پایان خدمت بازنشستگی، نمونه هایی از این حقوق می باشند.

یکی از حقوق قانونی بازنشستگان کشوری که در “ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت” مورد تصریح قرار گرفته است، حق دریافت عیدی بوده که “پاداش آخر سال” نیز نامیده می شود. با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، این سوال مطرح می گردد که میزان افزایش پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری به نسبت عیدی سال گذشته آن ها چقدر بوده و در نتیجه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ چقدر می باشد؟

به همین دلیل در اندیشه معاصر، نخست به بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ پرداخته، سپس در مورد نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۳ و میزان پاداش آخر سال آن ها، و نیز زمان واریز و عیدی بازنشستگی فرهنگیان توضیح داده خواهد شد. توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳، همانند سال های گذشته، توسط دولت و به موجب مصوبه هیات وزیران تعیین می شود و بنابراین، میزان پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳، به اندازه مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ مورد تصویب قرار می گیرد.

از آنجا که طبق ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه سال گذشته، میزان عیدی کارکنان دولت، ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین گردیده بود، هیات دولت نیز در جلسه ای که برگزار نمود، مبلغ عیدی سال گذشته بازنشستگان کشوری را یک میلیون و هشتصد هزار تومان مورد تصویب نهایی قرار داد.

باتوجه به مصوبه هیات دولت، در خصوص میزان عیدی برای سال ۱۴۰۳؛ مبلغ و میزان عیدی بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ با چهل درصد افزایش همراه گردیده و به میزان دو میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری، به موجب “ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت“، به دولت واگذار شده است: «دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می ‌دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی، به طور‌ مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید، این امر شامل کلیه وزارتخانه ‌ها، سازمان ‌ها، موسسات و شرکت ‌های دولتی… می شود… »

در اجرای این ماده، هیات دولت، هر ساله با برگزاری جلسه ای در بهمن ماه، اقدام به تعیین پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می نماید. نتیجه این جلسه، در قالب یک مصوبه منتشر گشته و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد.

نحوه تعیین عیدی بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۳ برای همه کارکنان دولت و من جمله بازنشستگان کشوری به طور یکسان بوده و قابل پرداخت می باشد. توجه به این نکته ضروری است که مبلغ عیدی به ازاء هر فرزند تحت تکفل و نیز متاهل بودن، به مبلغ اصلی عیدی بازنشستگان کشوری اضافه خواهد گردید.

جزئیات عیدی پایان سال کارمندان و بازنشستگان

به گزارش اندیشه معاصر، بر اساس پیوست‌های بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴کل کشور که به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است، سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه‌کار کارمندان دولت در بودجه سال ۱۴۰۴ حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه‌کار در سال ۱۴۰۳ (مبتنی بر موافقت‌نامه سال ۱۴۰۳) پیش‌بینی شود، همچنین مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) مطابق ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه هر دستگاه پیش‌بینی خواهد شد. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تمامی شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، از جمله شرکت‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نظیر شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها و سایر شرکت‌هایی که به نحوی دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند، موظفند اعتبار حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان خود را در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ مطابق افزایش مندرج در جزء (الف) بند (۲) و با رعایت بخشنامه‌های شورای حقوق و دستمزد و مقررات تعیین‌شده در بودجه سال پیش‌بینی نمایند. هرگونه افزایش مازاد بر آن توسط هیچ مرجع و شورایی قابل قبول نخواهد بود.

میزان پاداش پایان سال کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که کارکنان و بازنشستگان متاهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به علت تاهل و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر فرزند دریافت کردند.

فرمول محاسبه عیدی کارمندان و کارگران و بازنشستگان

یکی از سوالاتی که برای کارکنان دولتی و خصوصی و کارگران و بازنشستگان ارگانهای خصوصی و غیر خصوصی در پایان هر سال پیش می آید، میزان مبلغ واریزی عیدی است. محاسبه عیدی کارمندان و کارگران و بازنشستگان معمولا در سه ماهه آخر هر سال انجام می‌شود و نهایتا در دو ماه بهمن و اسفند واریز آن صورت می گیرد.

اما اینکه محاسبه عیدی چه فرمولی دارد و بر اساس چه قوانینی حساب و واریز میشود در شرکت های دولتی و غیر دولتی و خصوصی و نیه خصوصی متفاوت است. البته این قوانین به دلیل اجرای همزمان آن در تمام کشور، به صورت یکسان نوشته و اجرا می شوند. اما ممکن است هر شرکتی بسته به امکانات و بودجه خود مزایایی علاوه بر این مبلغ عیدی در نظر بگیرد. ما در اندیشه معاصر، قوانینی را بررسی می کنیم که به تصویب سراسری کشوری رسیده است و در تمام مراجع و سایت های اطلاع رسانی اعلام میگردد. با ما در اندیشه معاصر همراه باشید.

قوانین و فرمول محاسبه عیدی

عیدی کارکنان در هر سال دو برابر آخرین حقوق آن ها می باشد و سقف این مبلغ نباید بیشتر از سه برابر حداقل حقوق سال جاری باشد. اما باید گفت که عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دسـتگاه‌های دولتی متفاوت است که در آخر سال توسط دولت تعیین می‌شود. همه کارگران در قانون کار شامل دریافت حداقل عیدی در سال می باشند.

پس اگر کارگر یک سال کامل در سازمانی مشغول بکار باشد، عیدی متعلقه به آن شخص از ۲برابر حقوق ماهانه کمتر نیست. برای محاسبه عیدی کارگران از این فرمول استفاده می شود:

حقوق پایه * کارکرد سالانه* ۲ تقسیم بر ۳۶۵

برای مثال اگر کسی که ۶۰ روز کارکرده باشد، طبق این فرمول، عیدی او معادل ۳۰۰/۰۵۳/۵ ریال است. همچنین اگر آن سال، سال کبیسه باشد، تعداد روزهای سال برای محاسبه عیدی ۳۶۶ روز حساب میشود.

زمان پرداخت عیدی کارگران و کارمندان و بازنشستگان:

معمولا ۲ ماه آخر سال باید عیدی کارکنان و کارمندان و کارگران پرداخت شود و آخرین مهلت پرداخت آن آخر اسفند هر سال است.

قانون عیدی چیست؟

قانون عیدی، قانونی است که هر ساله برای پرداخت میزان عیدی مشخص می شود و تمام شرکت ها موظف به اجرای آن خواهند بود. متن این قانون به این صورت است که، کلیه کارگاههای مشمول قانون کار اعم از دولتی و خصوصی و خصولتی، خدماتی و یا کشاورزی مکلف هستند، به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد ، بعنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

کسانی که کمتر از یکسال کار کرده اند به نسبت روزهای کاری عیدی دریافت میکنند و برای کارگرانی که بصورت فصلی کار میکنند به نسبت روزهای کارکرد در سال عیدی برای آنها محاسبه میشود.

محاسبه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کارمزدی عبارت است از متوسط دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال. همچنین برای کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت ندارند و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش ، میانگین حقوق ۳ماه آخر آنان مبنای محاسبه عیدی قرار خواهد گرفت.

همچنین برای کسانی که مرخصی استعلاجی گرفته باشند و سازمان تامین اجتماعی مرخصی آنها را تایید کرده باشد و در نتیجه جزو سابقه کاری کارگر حساب می شود و عیدی و پاداش او تعلق می گیرد.

کارکنانی که در طول سال اخراج شده اند، بازنشسته شده اند و یا به هر نحوی ادامه رابطه آنان با کارگاه قطع شده است، به نسبت مدت کارکرد آنها به ایشان عیدی و پاداش سالانه پرداخت خواهد شد.

مزایای مستمر چیست؟

هر فرد شاغل در یک مجموعه ممکن است علاوه بر حقوق، مبالغی را بصورت نقدی یا غیر نقدی دریافت کند. مزایای مستمر برای کارکنان یک مجموعه، به صورت ماهانه به پرسنل اختصاص داده می شود. این مزایا می تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد که در فیش حقوقی نیز لحاظ میگردد مزایای مستمرنقدی شامل:

*نوبت کاری

*حق ایاب و ذهاب

*حق اولاد

*حق کشیک

*حق جذب

وغیره میشود و مزایای غیرنقدی شامل استفاده از مسکن و یا اتومبیل شرکت است.

مزایای غیر مستمر هم شامل:

*اضافه کاری

*پاداش

*البسه

*خسارت اخراج

*بهره وری

*پاداش آخر سال

*عیدی

*بازخرید مرخصی و یا سایر مزایایی که توسط کارفرما طبق قانون به کارکنان پرداخت می شود.


ت ت
کدخبر: 239315 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها