طرز تهیه میرزا قاسمی به سبک رستوران‌های گیلانی

در این مطلب طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه به سبک رستوران های گیلانی را آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه میرزا قاسمی به سبک رستوران‌های گیلانی

به گزارش منیبان، میرزا قاسمی از غذاهای سنتی گیلان بوده و برای اولین بار توسط فردی به نام میرزا قاسم خان قاجار ابداع شده است. میرزا قاسم خان قاجار - حاکم خوش ذوق گیلانی-  با ترکیب کردن بادمجان دودی، گوجه ، سیر و غیره غذایی ابداع کرد که تا به امروزه طرفداران زیادی دارد. این غذای لذیذ را می توان در وعده شام یا ناهار با نان سرو کرد. در این متن به طرز تهیه این خوراک گیلانی پرداخته و درباره طبع این غذا که سرد است یا گرم، با شما گفتگو خواهیم کرد.

مواد مورد نیاز برای پخت میرزا قاسمی برای چهار نفر

بادمجان :شش عدد متوسط

گوجه فرنگی :دو عدد

تخم مرغ:دو عدد

سیر:چهار حبه

رب گوجه فرنگی:یک قاشق غذاخوری

روغن ، نمک و زردچوبه :به اندازه لازم

مرحله یک) کباب کردن بادمجان

برای پخت میرزا قاسمی نخست بادمجان ها را روی آتش مستقیم کباب می کنیم تا بوی دود بگیرند. برای  اینکه بادمجان ها پس از کباب شدن راحت پوست کنده شوند، آنها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و برای چند دقیقه کنار می گذاریم. این کار باعث می شود تا پوست بادمجان ها به راحتی برداشته شود. پس از پوست کندن بادمجان ها آنها را خوب له می کنیم.

مرحله دو) گوجه ها را پوست بگیرید!

در این مرحله گوجه ها را پوست می گیریم. برای این کار انتهای گوجه ها را یک ضربدر کوچک زده و آن را برای پانزده تا بیست ثانیه داخل آب در حال جوش می اندازیم. سپس گوجه ها را از آب جوش بیرون کشیده و داخل آب کاملا سرد قرار می دهیم. با این ترفند گوجه ها به راحتی پوست گرفته می شوند.

مرحله سه) مواد را طبخ کنید!

در این مرحله همه مواد آماده هستند تا داخل تابه با روغن کافی پخته شوند. ابتدا سیر و زردچوبه را با کمی روغن تفت می دهیم تا سیرها سبک شده و زردچوبه رنگ باز کند. سپس بادمجان های دودی له شده و گوجه فرنگی های پوست کنده را به مواد داخل تابه منتقل می کنیم. شعله را ملایم کرده تا آب میان بافتی گوجه ها و بادمجان ها تبخیر شود.

وقتی مواد داخل تابه به روغن افتاد، نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی می رسد. البته در بسیاری از دستورها استفاده از رب گوجه فرنگی را اختیاری نوشته اند. اگر دوست داشتید می توانید این مورد را حذف کنید. هر چند که بسیاری از افراد از خوش طعم شدن این غذا با رب گوجه فرنگی حکایت کرده اند. در انتها نیز تخم مرغ را اضافه کرده و چاشنی غذا را اندازه می کنیم. این غذا به راحتی جا افتاده و آماده است تا با نان سرو شود.

چند نکته تکمیلی برای پخت بهتر میرزا قاسمی

برای پخت میرزا قاسمی می توان به جای کباب کردن از روش آب پز استفاده کنید. اگر احیانا مزه دودی بادمجان را دوست ندارید، این روش برای شما مناسب تر خواهد بود. البته سرآشپزهای شمالی این غذا را روی آتش مستقیم و با ذغال کباب می کنند.

هنگام خرید بادمجان مراقب باشید، بادمجان ها تازه و بدون تخم باشند. بادمجان های آخر فصل یا بادمجان هایی که زیاد درشت شده اند، دارای تخم هستند. این تخم ها باعث تلخ شدن غذای شما می شوند. شمالی های خوش قریحه برای تزیین این غذا از نیمرو کمک می گیرند. پس از اینکه پخت میرزا قاسمی تمام شد، در ظرفی نچسب و به صورت جداگانه یک تخم مرغ  را به صورت نیمرو آماده کرده و روی غذا می گذارند. شما می توانید برای تزیین این غذا از گردو نیز کمک بگیرید.

آیا میرزا قاسمی طبع سرد دارد یا گرم؟

از آنجا که بسیاری از افراد به طبع غذا اهمیت زیادی می دهند، در این قسمت به نوع طبع این غذا می پردازیم. این غذای خوشمزه شمالی، جزو غذاهای با طبع گرم قرار می گیرد. با این همه این خوراک لذیذ می تواند باعث افزایش سودا در بدن شود.

همانطور که می دانید، سودا در بدن باعث بروز لک، دمل، جوش، واریس و غیره می شود. بهتر است مصرف این خوراک خوشمزه را محدود کنید وگرنه ممکن است مزاج سوداوی در شما غلبه کند. همچنین افرادی که با بیماری بواسیر دست و پنجه نرم می کنند، بهتر است در مصرف این غذای خوشمزه افراط نکنند.

ناگفته نماند، مصرف این غذا برای کسانی که در محیط ها و اقلیم های گرم و خشک زندگی می کنند، باید با احتیاط همراه باشد. افرادی که دارای غلبه دم، سودا و صفرا دارند نیز بهتر است در مصرف این خوراک مغذی محتاط عمل کنند.  

مصرف این خوراک شمالی برای چه افرادی توصیه می شود؟

اگر مزاج شما بلغمی است، می توانید بدون نگرانی میرزا قاسمی را تهیه کرده و بر سر سفره یا میز ناهار تان بگذارید. مصرف این وعده خوشمزه و مغذی اگر با مصلح خود همراه شود، کاملا بی ضرر خواهد بود. این افراد می توانند هر دو هفته یکبار این غذای خوشمزه شمالی را پخته و نوش جان کنند.

البته اگر شما نیز با وجود غلبه سودا، دم و صفرا همچنان علاقه دارید تا از این غذا نوش جان کنید، می توانید از مصلح آن کمک بگیرید. خوراکی هایی چون رب انار، روغن گاوی تازه، آب انار ملس و غیره مصلح این غذا می باشند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت کوک یاب طرز تهیه غذای لذیذ و پرطرفدار میرزا قاسمی را توضیح دادیم. اگر ما را تا به اینجای متن همراهی کرده باشید، با نکات و فوت و فن های زیادی درباره پخت این غذا آشنا شده اید. آموزش مرحله به مرحله این غذای مطبوع نیز برایتان توضیح داده شد.

 در ادامه درباره طبع این غذای خوشمزه با شما گفتگو کردیم. این غذا که با ترکیب بادمجان کبابی، گوجه، سیر و تخم مرغ تهیه می شود، برای کسانی گیاه خوار هستند بسیار مناسب می باشد. با این همه مراقب باشید تا با افراط و تفریط سلامت بدنتان را تهدید نکنید! اگر به این غذای شمالی علاقه زیادی دارید، بهتر است که در کنار آن از مصلح غذاهای گرم و خشک استفاده کنید. پس از صرف این غذا می توانید با نوشیدن یک لیوان آب انار ملس، گرمی و خشکی این غذا را تعدیل کنید.


ت ت
کدخبر: 240796 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها